تعداد گواهی اسقاط برای واردات کشنده

شهریور 1403: روابط عمومی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، بر اساس اطلاعیه‌های قبلی ستاد و در پی درخواست‌های مکرر رانندگان و شرکت‌های واردکننده کشنده و موافقت ریاست ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل تعداد گواهی اسقاط برای کشنده‌های وارداتی، از روز شنبه 10 شهریورماه سال 1403 تا اطلاع ثانوی 4.5 گواهی اسقاط خواهد بود.

بر این اساس با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان لازم و بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاحیه ماده 10 این قانون و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، تمامی مالکان کشنده‌های وارداتی مستعمل (اعم از دارندگان کارت هوشمند و یا افراد فاقد کارت هوشمند) باید 4.5 گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری هر کشنده اختصاص دهند.

ثبت شاسی‌های جدید کشنده‌ها که از چند روز پیش در سامانه ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به نشانی nnhk.ir متوقف شده بود مجددا از تاریخ 10 شهریورماه 1403 فعال شده است و متقاضیان می‌توانند نسبت به ثبت شاسی‌های خود اقدام کنند.

مجددا تاکید می‌شود برای ثبت شاسی کشنده‌های وارداتی بارگذاری اظهارنامه، پته گمرکی و فاکتور واگذاری به نام خریدار الزامی است و در صورت عدم بارگذاری هر یک از مدارک مذکور درخواست متقاضیان رد شده و هیچ اولویتی برای درخواست‌های ناقص لحاظ نخواهد شد.

در عین حال برابر اطلاعیه‌های قبلی متقاضیانی که پیش از بسته شدن امکان ثبت شاسی در سامانه ستاد نوسازی ناوگان ثبت‌نام کرده و مدارک خود را به صورت کامل بارگذاری نکرده باشند (اظهارنامه، پته گمرکی و فاکتور واگذاری به نام خریدار) حتی در صورت داشتن کارت هوشمند، درخواست آنها بر اساس شرایط جدید با 4.5 گواهی اسقاط تایید خواهد شد و امکان استفاده از پرداخت نقدی (5 درصد) را نخواهند داشت. بدیهی است در صورت تغییر در قوانین بالادستی، ملاک عمل آخرین قانون یا آئین نامه خواهد بود.

روش جایگزین در صورت کمبود گواهی اسقاط کامیون

آبان 1402: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ، به بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی، اشاره کرد و گفت بر اساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خودمالک (شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی) صرفاً برای یکبار و یک دستگاه برای مدت 10 سال می‌توانند در صورت عدم وجود گواهی اسقاط به اندازه کافی، پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوزشماره‌گذاری پرداخت کنند که در دسته  متقاضیان واردات کشنده مشمول پرداخت وجه قرار می‌گیرند.

وی افزود در حال حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، مقرر شد متقاضیانی که تا 24 مهر ماه سال جاری نسبت به ثبت‌نام خودرو در سامانه ستاد نوسازی به طور کامل اقدام کرده‌اند، مشمول پرداخت نقدی هستند و مابقی متقاضیان حتما باید گواهی اسقاط ارائه کنند. بر این اساس متقاضیانی که مشمول پرداخت نقدی هستند، بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی اقدام کنند تا مشمول ارائه گواهی اسقاط نشوند. مابقی متقاضیان حتما باید گواهی اسقاط ارائه کنند.

آقای سالاریه در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی نیز توضیح داد تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد هشت گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به عنوان مثال به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت. برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودروها حداکثر 55 میلیون تومان است.

وی در پایان تاکید کرد موارد فوق تا پیش از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.


اخبار واردات کامیون در ایران

source

viraje.ir

توسط viraje.ir