بعد از معضل رکوردشکنی مصرف برق در روزهای گرم سال به تازگی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی از ثبت دو نصاب تازه برای مصرف بنزین در کشور خبر داده است.


ویس کرمی با اشاره به ثبت نصاب‌های 138 و 142 میلیون لیتری مصرف بنزین به ترتیب در روز‌های 11 و 10 شهریور امسال، گفته است: این افزایش مصرف در روز‌های اخیر به تعطیلات و افزایش تردد‌ها به ویژه در حوزه شمال کشور مربوط می‌شود، اما افزایش میانگین مصرف نسبت به سال قبل، ناشی از اضافه شدن سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه به تعداد خودرو‌های کشور، روند کند اسقاط خودرو‌های فرسوده و افزایش تردد‌ها در سطح کشور است.ثبت نصاب(رکورد) مصرف 142 میلیون لیتری، رقم بی سابقه ای در کشور است و نسبت به رقم مشابه در شهریور سال گذشته (132 میلیون لیتر) نشان دهنده رشد 8.5 درصدی در مصرف بنزین است، این درحالی است که مصرف گازوئیل نیز داستان مشابهی دارد و در مجموع مصرف این دو فرآورده نصاب های بی سابقه ای را در تعطیلات پایانی ماه صفر به جای گذاشته است.


اکنون جای این پرسش باقی است که این رکورد شکنی تا کجا می تواند ادامه داشته باشد و چگونه تدبیری برای توقف این وضعیت اسفناک مصرف باید اندیشید که کشور را به پرتگاه وابستگی بیشتر به واردات بنزین نبرد؟ تردیدی نیست که همان گونه که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است، یک راه حل این مسئله به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده برمی‌گردد، مسئله ای که هنوز در نظام مدیریتی کشور برای آن تدبیر جدی و مدونی وجود ندارد.


آمار اسقاط خودروها به صورت سالانه هنوز زیر 100 هزار دستگاه است درحالی که تولید خودرو به طور متوسط سالیانه بالای یک میلیون دستگاه است. یعنی ورودی خودروی سواری به ناوگان داخلی کشور 10 برابر بیش از خروجی آن است؛ بنابراین برای کاهش این فاصله باید تدابیر اساسی اندیشیده شود چرا که بر اساس آمارها، از 38 میلیون وسیله نقلیه کشور حدود 17 میلیون معادل 45 درصد فرسوده است.


همچنین از 12 میلیون موتور سیکلت در حال حرکت 11 میلیون آن فرسوده است. در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز 80 درصد خودروهای این ناوگان فرسوده است؛ حل این مسئله در کنار کاهش معضل تکراری و دامنه دار قاچاق سوخت می تواند التیامی بر درد افزایش نصاب های مصرف بنزین در کشور باشد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir