Wp Header Logo 348.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، افزایش سرقت خودرو، مخدوش کردن پلاک خودرو و اشتباهاتی که در تایید اصالت خودرو وجود داشت، منجر به شکل‌گیری قانونی در راستای کاهش این اشتباهات و سوء استفاده ها شد. قانونی که حدود دو دهه پیش به تصویب مجلس رسید که سیستم امنیت خودرو را متحول کرده و می تواند منجر به کاهش چشمگیر سرقت خودرو ‌شود.

بر همین اساس در آیین نامه راهنمایی و رانندگی، طرحی موسوم به پلاک سوم خودرو مطرح گردیده که با اجرای آن، می‌توان تا حد زیادی از مشکلات مزبور کاست.

طرح پلاک سوم خودرو چیست؟

قانون پلاک سوم RFID ساز و کار بسیار ساده‌ای دارد. در این روش یک تگ یا لیبل از تکنولوژی شناسایی با امواج رادیویی که به اختصار RFID شناخته می‌شود، به قسمتی از خودرو متصل می‌شود. این برچسب RFID، قابلیت ذخیره سازی اطلاعات مهم خودرو اعم از شماره پلاک‌، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک‌، کد واحد شماره‌گذاری و شماره شناسایی وسیله نقلیه (Vehicle Identification Number – Vin) را دارد.

در این روش، دیگر نیازی به باز کردن کاپوت ماشین و بررسی اطلاعات ماشین توسط افسر یا اپراتور نیست و با استفاده از یک قرائتگر RFID این اطلاعات ثبت و بررسی می‌شوند. همچنین اطلاعات ذخیره شده بر روی پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک‌، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه تغییر کرده و جایگزین اطلاعات پیشین می‌شود.

مطابق ماده ۱۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی «دریافت این پلاک، اجباری بوده و به همراه یک زوج پلاک، پلاک سوم وسایل نقلیه نیز باید به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تایید او، صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب گردد.»

بنابراین، پلاک سوم خودرو، پلاکی است که بر خلاف پلاک اول و دوم که به صورت فلزی بوده، یک برچسب است که بر روی شیشه عقب یا جلوی خودرو نصب می‌گردد. این برچسب، در واقع، یک چیپ بوده که اطلاعات مهم مرتبط با خودرو، شامل اطلاعات VIN (شماره شناسایی خودرو)، شماره پلاک و تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک را در خود جای می‌دهد. در صورتی که اطلاعات این برچسب، توسط دستگاه چیپ ریدر خوانده شود، توسط یک نرم افزار مخصوص، تحلیل گردیده و به این ترتیب، پلیس راهنمایی و رانندگی، به اطلاعات کامل خودرو دست می‌یابد.

مزایای طرح پلاک سوم خودرو

به دلیل افزایش جرایم ناشی از مخدوش کردن پلاک‌های فلزی و افزایش سرقت خودرو، اجرای هرچه سریع‌تر سیستم پلاک سوم خودرو از اهمیت بالایی برخوردار شده‌است. با اجرای این طرح، کشف خودروهای سرقتی، بسیار آسان خواهد شد. به علاوه، مشکل پلاک‌های مخدوش و دستکاری شده نیز تا حد قابل توجهی، کاهش می‌یابد. همچنین، در هنگام بررسی اصالت خودرو توسط مامور راهنمایی و رانندگی، دیگر نیاز به بالا زدن کاپوت و چک کردن شاسی نبوده و با اسکن پلاک سوم خودرو، می‌توان به اطلاعات آن دست یافت.

گاهی اتفاق می‌افتد که فردی با مراجعه به اداره پلیس راهنمایی و رانندگی، شکایتی مبنی بر اینکه که خودرو متعلق به آن فرد، در زمانی که برگ تخلف به نام وی صادر شده، در آن محل حضور نداشته و پس از بررسی مشخص شده است که خودروی دیگری با پلاک مخدوش در آن محل حضور داشته است و سیستم ثبت تخلفات را دچار اختلال کرده است؛ در این مورد نیز پلاک سوم خودرو می‌تواند به کاهش اشتباه در ثبت جرایم خودرو کمک کننده باشد.

بنابراین با توجه به ماده ۱۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴، ثبت نام و دریافت پلاک سوم خودرو، یک الزام قانونی بوده و جنبه اختیاری ندارد اما به گفته رییس پلیس راهور فراجا با وجود این الزام قانونی تاکنون بسترهای اجرای طرح پلاک سوم اجرایی نشده است.

پلاک سوم خودروها چه زمانی اجرایی می‌شود؟

پیش از این و براساس اعلام رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور، قرار بود که طرح پلاک سوم خودرو، از بهمن ماه سال ۱۴۰۱، اجرایی شود در حالی که تا این لحظه، هنوز سامانه‌ای به عنوان سایت دریافت پلاک سوم، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی نشده است.

تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا در خصوص این که چه زمانی طرح پلاک سوم اجرایی می‌شود، تاکید می‌کند: پلاک سوم یک قابلیت هوشمند است که باید به خودرو اضافه شود، لذا نیاز به بسترها و الزاماتی دارد که این الزامات و قابلیت‌ها در حوزه پلیس نیست.

به گفته رییس پلیس راهور فراجا اتفاقاتی باید در بخش خودروسازی و همچنین فناوری اطلاعات کشور بیفتد که این قابلیت و بستر برای اجرای موضوعی تحت عنوان پلاک سوم ایجاد شود.

سردار حسینی با تاکید بر این که هنوز این بستر در خودرو ایجاد نشده و نمی‌توانیم بگوییم که چه زمانی این الزام قانونی اجرایی و عملیاتی می شود، تصریح کرد: درصورتی که طرح پلاک سوم اجرایی و عملیاتی شود در بسیاری از موارد می‌تواند کمک کننده باشد. در واقع در همه موضوعات می‌تواند عامل بسیار مهم و بازدارنده باشد از جمله در مورد سرقت خودرو و نوع رفتارهای پرخطر رانندگان.

وی افزود: اگر خودروها مجهز به این قابلیت باشند در ماموریت‌ها مانند ماموریت اربعین و یا طرح‌های نوروزی و تابستان ما در لحظه می‌توانیم بررسی کنیم که در هر محور چه تعداد خودرو و از چه نوع خودروهایی و با چه سرعتی در حال تردد هستند. در واقع تمام اطلاعات مورد نیازمان را می‌توانیم از طریق همین پلاک سوم در اختیار داشته باشیم. لذا این موضوع بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر از این قابلیت استفاده کنیم.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir