Wp Header Logo 384.png

ایران‌خودرو در واکنش به تصاویر منتشرشده از حادثه تصادفی که متاسفانه منجر به فوت دو هم‌وطن شده است، اعلام کرد: «این خودرو دارای تصادفات متعدد بوده و از نواحی مختلف به‌طور غیر اصولی در خارج از شبکه ایران‌خودرو به هم جوشکاری و متصل شده است.» این در حالی بود که بسیاری از رسانه‌ها درپی انتشار تصاویر یک حادثه تصادف در پیرانشهر، بدون توجه به علل و شرایط این حادثه، به‌صورت شتاب‌زده و بدون توجه به نظرات کارشناسی، انگشت اتهام را به سمت خودروساز برده و دو نیم شدن خودرو دنا را ناشی‌از غیراستاندارد بودن تولیدات داخلی دانسته‌اند.

سابقه دو تصادف سنگین خودرو نصف‌شده در سال‌های ۹۶ و ۹۷

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد خودرو مذکور تولید سال ۱۳۹۶ بوده و دارای دو تصادف سنگین، یک‌بار در سال ۱۳۹۷ و یک‌بار در سال ۱۳۹۹ بوده است. تصادف اول به نحوی بوده که برای بازسازی خودرو، قسمت‌های بدنه‌ای خودرو در ناحیه عقب شامل سرشاسی‌های عقب، سینی کف اتاق و صندوق، گلگیرهای داخلی و بیرونی عقب و بسیاری از مجموعه‌های اصلی خودرو نظیر ایربگ‌ها، اکسل عقب، درها، رینگ و تایر، پلوس‌ها و… تعویض شده است. خودرو مجددا در سال ۱۳۹۹ دچار تصادف سنگین و واژگونی شده و در بازسازی غیراستاندارد خودرو اوراقی و تصادفی توسط خریدار بعدی، با وجود این‌که به‌منظور بازسازی صحیح خودرو، نیاز به تعویض کامل اتاق آن بوده، تمامی قسمت‌های بدنه خودرو شامل سقف، ستون‌ها، سینی کف، گلگیرها و… به صورت جداگانه به یک‌دیگر جوشکاری و متصل شده که در این تصادف دچار جدایی شده است. بنابراین بدیهی است، جدا شدن خودرو مرتبط با کیفیت محصول تولیدی اولیه شرکت ایران خودرو نیست.

مـوفـقـــیــت مــحصولات ایــران‌خـــودرو در تــسـت‌هـای تصادف بین‌المللی

تمامی خودروهای تولیدی ایران‌خودرو مطابق دستورالعمل‌های استاندارد، تست‌های تصادف (Crash) را در موسسات معتبر بین‌المللی با موفقیت گذرانده و تاییدیه لازم را برای شماره‌گذاری دریافت کرده‌اند. ضمن آن‌که تمدید مجوز شماره‌گذاری خودروها به‌صورت دوره‌ای صورت می‌پذیرد که آخرین آزمون انجام‌شده روی خودرو دناپلاس در سال ۱۴۰۲ با موفقیت در مرکز آزمون معتبر خارجی صورت گرفته است.

ضرورت نظارت‌های بر ایمنی و استاندارد خودروهای بازسازی‌شده

باتوجه به حادثه دردناک اخیر و دیگر حوادث مشابه مناسب است که نهادهای مرتبط نظارتی درخصوص احیا و به‌کارگیری مجدد خودروهای تصادفی و اوراقی با خسارت سنگین و مشابه مورد فوق، موضوع را مدنظر قرار دهند و در جهت صیانت از سلامت جانی و مالی کاربران خودروها و کاهش تلفات ناشی‌از تصادفات، نسبت به نظارت‌های لازم درخصوص تداوم رعایت اصول ایمنی و استاندارد در خودروهای بازسازی و تعمیرشده در خارج از شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان اهتمام لازم را به عمل آورند.

ایمنی مناسب دنا در مقایسه با برخی محصولات داخلی

خودرو دنا به‌ویژه در مدل پلاس از تجهیزات فراوانی بهره می‌برد که باعث شده است از نظر سیستم‌های ایمنی نسبت به بسیاری از سدان‌های ایرانی در وضعیت بهتری قرار گیرد. ترمزهای دناپلاس در نسخه توربو در جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و در عقب دیسکی هستند و از عملکرد بسیار حساس و دقیقی برخوردارند. دنا پلاس در کنار ترمزهای دیسکی به سیستم ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهز شده است. ازجمله تجهیزات ایمنی دنا پلاس توربو می‌توان به مواردی همچون ۴ عدد ایربگ (راننده، سرنشین و جانبی)، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز، دوربین دید عقب، سیستم هشداردهنده موانع عقب، سیستم قطع سوخت خودکار هنگام تصادف و… اشاره کرد.

ارتقای ضرایب ایمنی و امنیت محصول در برابر تصادف و سرقت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات فعلی ایران‌خودرو اعم‌از نسخه‌های فیس‌لیفت، آپشنال و اتوماتیک محصولات پیشین که گاه با پسوند پلاس شناخته می‌شوند و نیز محصولات کاملا جدید همچون تارا، امنیت و ایمنی بالای این محصولات است. از یک‌سو ایمنی این خودروها در برابر حوادث و تصادفات با تجهیزاتی همچون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ۴ کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی و… ارتقا یافته و از سوی دیگر امنیت آن‌ها در برابر سرقت با افزایش تعداد قطعات قابل ردیابی و انجام اصلاحات لازم روی قفل درها و صندوق عقب بالا رفته است.

استانداردسازی محصولات ایران‌خودرو در سال‌های گذشته

گروه صنعتی ایران‌خودرو طی سال‌های گذشته براساس نقشه راه توسعه و ارتقای محصولات خود، موفق به دریافت استانداردهای ایمنی برای محصولاتش شده است. بنا بر اعلام سال گذشته معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، عزم این خودروساز بزرگ برای تحول در حوزه‌های استاندارد و توسعه آن در محصولات از هر زمانی جدی‌تر بوده و نتایج عینی و توسعه استانداردها، گواهی بر عملیاتی‌شدن آن است. در این راستا، می‌توان به استاندارد ایمنی در برخورد با عابرپیاده اشاره کرد که پس از دریافت آن برای محصول تارا و ایجاد زیرساخت مهندسی و نیازمندی‌های این استاندارد در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، برای نخستین‌بار تحولی بنیادین در این حوزه محقق شد و دیگر محصولات این خودروساز نیز نیز آزمون ایمنی عابرپیاده را با موفقیت پشت سر گذاشتند و پژو۲۰۷ پس از خودروهای تارا، رانا و دنا، چهارمین محصول ایران‌خودرو بود که در سطح استاندارد به‌روز و سخت‌گیرانه ایمنی عابر پیاده ارتقا یافت.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir