Wp Header Logo 392.png

در همین زمینه سلمان ابراهیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو، به بیان نظرات خود پرداخت.

دلایل کاهش تولید خودروسازان در سال جاری چه بوده است؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید خودروسازان، افزایش روزانه اختلاف قیمت درِ کارخانه و بازار خودروهای ایرانی است. این اختلاف قیمت به شدت بر تولید تاثیر گذاشته است.

ادامه این روند باعث افت شدید تیراژ خودروسازان خواهد شد. به نظر می‌رسد در صورت آزادسازی قیمت خودرو می‌توان این شرایط را تغییر داد.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت چه تصویری از وضعیت تولید خودرو در سال جاری ارائه می‌دهند؟

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های نخست امسال با افت تولید مواجه بوده‌اند.

به عنوان مثال، بیش‌از ۳میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو ثبت‌نام کردند اما فقط ۳.۸درصد متقاضیان برنده شدند و این شرکت تنها ۱۱۵هزار خودرو برای فروش داشت.

علاوه‌بر اختلاف قیمت چه عواملی در کاهش تولید خودرو تاثیرگذار بوده‌اند؟

یکی دیگر از دلایل مهم، افزایش قیمت‌هایی است که سال گذشته به خودروسازان داده شد. این افزایش قیمت‌ها امروز اثر خود را از دست داده‌ و دیگر برای خودروسازان جذابیت ندارد که تولید خود را افزایش دهند.

برای بهبود این وضعیت چه راه‌حلی پیشنهاد می‌کنید؟

باید خودرو را با قیمت‌هایی نزدیک به حاشیه بازار عرضه کرد تا این عرضه مقطعی نباشد. همچنین، قوانین موجود باید به درستی اجرا شوند تا بتوان تقاضا را تحریک کرده و تولید را افزایش داد. این سیاست می‌تواند خودروسازان را ترغیب کند تا ظرفیت تولید
را بالا ببرند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir