Wp Header Logo 829.png

تعهد سازمانی یکی از زیر شاخه های علم روان شناسی است که در محیط کار معنا می یابد. این مفهوم بیانگر میزان رضایت نیروی کار از کار کردن در یک سازمان و دلبستگی او به آن سازمان و اهداف مشخص شده آن است. با استفاده از این مفهوم می توان مشخص کرد که یک نیروی کار تقریبا برای چه مدت در شرکت به کار مشغول خواهد بود و چه مقدار احساس تعلق سازمانی دارد. این مفهوم کمک می کند که مدیر از میزان تعهد یک کارمند نسبت به کار خود و انجام صحیح وظایف محول شده آگاهی یابد. این نوشته به شما کمک می کند تا با مفهوم تعهد سازمانی و مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

مولفه های تعهد سازمانی کدام اند؟

تعهد سازمانی

این مولفه نشان می دهد که کارمند از نظر عاطفی به سازمان متعهد و وابسته است. این تعهد در میزان و نحوه انجام فعالیت های مربوط به او واضح و مشخص می شود. تعهد فعال کارمند نه تنها نمایانگر میزان رضایت او از شغلی است که دارد؛ بلکه او را وا می دارد در بحث ها و جلسات شرکت کند، پیشنهادات ارزشمندی ارائه دهد و به اخلاق کاری پایبند باشد. در این حالت به احتمال زیاد کارمند مود نظر برای مدتی طولانی در شرکت کار می کند.

با تعهد مستمر کارمند ترک سازمان را از نظر احساسی هزینه بر می داند. کارمندی که تعهد مستمر زیادی دارد، برای مدت طولانی تری در سازمان می ماند. علت آن این است که او در زمانی که در شرکت مشغول به کار بوده، از نظر احساسی در آن سرمایه گذاری کرده است و دیگر نیازی ندارد از آن خارج شود. دلبستگی ای که هم ذهنی و هم عاطفی است. در حقیقت این دلبستگی آنقدر قوی است که مانع می شود کارمند شرکت را برای همیشه ترک کند.

این مولفه تعهد سازمانی تعهدی است که در آن کارمند از نظر اخلاقی فکر می کند که ماندن در آن شرکت کار درستی است. آنچه اهمیت دارد این است که مشخص شود چه چیزی در آن شرکت باعث شده است کارمند چنین تصوری داشته باشد. ممکن است طرز رفتار با او آنقدر منصفانه بوده باشد که ترجیح دهد بماند و این فرصت مطلوب را از دست ندهد. زیرا در غیر این صورت مشخص نیست که محیط کاری جدید با انتظارات و نیاز های آن فرد سازگار خواهد بود یا خیر.

این نکته قابل ذکر است که میزان و سطح تعهد سازمانی از فردی به فردی متفاوت است. برای مثال تصور کنید فردی در یک شرکت تحقیقاتی بزرگ با بازار کار پر سود کار می کند و دستمزد قابل توجهی دریافت می کند. او از کار در این شرکت راضی و خشنود است و تعهد عاطفی دارد. همچنین تعهد مستمر دارد؛ زیرا مایل نیست از دستمزد و آسایش شغلی خود به هیچ عنوان صرف نظر کند. علاوه بر این با توجه به ماهیت شغلی ای که دارد، باید در آن بماند و سطح سوم تعهد سازمانی یعنی تعهد هنجاری داشته باشد.

مهم ترین مزایای تعهد سازمانی

روانشناسی

  • بهره وری بالای کارکنان

بهره وری کارکنان متعهد نسبت به دیگر کارکنان بسیار بالا است؛ زیرا آن ها به سازمان، اهداف، چشم انداز، ماموریت ها و کار تیمی در آن شرکت به خصوص به طور کامل ایمان دارند. اینگونه افراد هم به عملکرد خود ایمان دارند و هم به عملکرد سایر هم تیمی های خود. به این دلیل که دید کلی آن ها نسبت به کسب و کار و کارمندان دیگر، دیدی مثبت است.

  • کاهش غیبت کارکنان

بر اساس گزارشاتی که در پایان هر ماه یا سال ارائه می شود، کارکنانی که تعهد سازمانی بیشتری دارند، میزان غیبتشان کمتر است. آن ها نسبت به رفتن به محل کار، تکمیل کار های عقب افتاده و ناقص، کمک به انجام پروژه های بزرگ و کمک به رسیدن شرکت به اهداف سازمانی خود، اشتیاق بیشتری نسبت به سایرین نشان می دهند.

  • کیفیت بالا تر کار کنان

کارمندان متعهد زمان و انرژی زیادی را در شرکت صرف انجام کار های خود می کنند. آن ها به مرور به همکار و هم تیمی قابل و توانمندی تبدیل می شوند که نهایت تلاش خود را برای رسیدن به اهداف مشخص شده به کار می گیرد. در این حالت میزان بهره وری تیم نیز به طور کلی افزایش می یابد در نتیجه آن نیز ساختار سازمان مستحکم تر خواهد شد.

رضایت کارکنان

  • قدرت دفاع بالای کارکنان

کارکنانی که فداکار و متعهد اند، به سازمان خود ایمان دارند و از کارفرمایان خود به صورت موثر و مثبت حمایت می کنند. آن ها به محصولات، خدمات و تمام سیاست های کارفرمایان خود به طور کامل معتقدند.

جمع بندی

تعهد سازمانی عبارت است از تعهد و علاقه ای که کارکنان نسبت به کار کردن در یک شرکت به خصوص دارند. این مفهوم یکی از زیرشاخه های علم روان شناسی سازمانی است که به مدیران کمک می کند مدت زمان ماندن کارمندان در آن کسب و کار را دریابند. هرچه میزان تعهد سازمانی کارمندان بیشتر باشد، رضایت کارکنان بیشتر و بهره وری آن ها نیز افزایش می یابد. در این مقاله این مفهوم را به همراه مولفه ها و مزایایی که دارد مورد بررسی قرار دادیم.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir