Wp Header Logo 1043.png

کیا EV5 کراس اوور تمام برقی و جدید کیا است که در دور جدید واردات توسط کوشا خودرو به کشور می آید و در سامانه برقی ها به عرضه خواهد رسید.

همزمان با روند رو به رشد واردات خودروهای برقی به کشور در سال 1403، شرکت کوشا خودرو به عنوان نماینده محصولات کیا در ایران نیز دست به کار شد و کیا ای وی ۵ را به عنوان اولین خودروی الکتریکی کره‌ای کیا موتورز به کشور آورد. در این مطلب به معرفی کراس اوور کامپکت برقی کیا EV5 می‌پردازیم.

درباره کیا EV5

شرکت کیا موتورز در آگوست 2023 از نسخه تولیدی کیا ای وی ۵ رونمایی کرد. پیش از این نیز مدل کانسپت این کراس اوور کامپکت الکتریکی با بهره‌گیری از مواد بازیافتی در ساخت کابین و بر مبنای زبان طراحی «اتحاد متضاد» به معرض نمایش گذاشته شده بود. کیا EV5 سومین محصول الکتریکی از تولیدات سری EV کیاموتورز محسوب شده و تنها خودروی این شرکت کره‌ای است که صرفاً در چین تولید و از آنجا به سایر بازارها صادر هم می‌شود. شرکت کوشا خودرو در سال 1403 نخستین نمونه‌های کیا ای وی ۵ را به ایران آورده تا از این زمان به بعد شاهد عرضه خودروهای الکتریکی کره‌ای نیز در بازار کشورمان باشیم.

طراحی کیا EV5

طراحی بدنه

نوع طراحی کیا EV5 طوری به نظر می‌رسد که پیش از این در تولیدات بنزینی این خودروساز مشابه آن را ندیده بودیم. اما خودروهای جدید سری EV این خودروساز کره‌ای تقریباً بر مبنای همین سبک و سیاق طراحی شکل گرفته‌اند و چهره‌های نسبتاً خشن و آینده‌نگرانه‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند.

بدنه کیا EV5

طراحی بدنه خودرو تا حدودی حالت جعبه‌ای دارد اما این فرم تقریباً چهارگوش با خطوط هنرمندانه منحنی تلفیق شده تا یک فرم جوان‌پسند و البته آینده‌نگرانه مطابق با سبک طراحی خودروهای جدید برقی در بازار جهانی پیش روی مشتریان قرار بگیرد. در این میان نوع طراحی نواری چراغ‌های دیلایت بسیار مدرن و تا حدودی تهاجمی دیده می‌شود و طرح سپر نیز در نوع خود کاملاً متمایز و نشانگر خلاقیت بالای طراحان این کراس اوور برقی کره‌ای است.

معرفی کیا EV5

 نمای عقب کمی حالت مینیمال‌تر پیدا کرده ولی طرح چراغ‌های پشت همچنان هماهنگی زیادی با چراغ‌های جلو دارد. در مجموع باید گفت که استایل مردانه، کمی تهاجمی اما کاملاً مدرن و متمایز در شمایل بیرونی کیا EV5 دیده می‌شود که به احتمال قوی مشتریان غیر سنتی هیچ مشکلی با آن پیدا نخواهند کرد.

مشخصات فنی کیا EV5

کیا ای وی ۵ در قالب دو نسخه تک موتوره و دو موتوره به بازارهای جهانی عرضه می‌شود اما کوشا خودرو صرفاً نمونه تک موتوره محور جلو مجهز به موتور ۱۶۰ کیلووات یا ۲۲۱ اسب بخاری را برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته است. حداکثر گشتاور این موتور برقی معادل ۳۱۰ نیوتن متر بوده و توسط یک گیربکس تک سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز از یک باتری لیتیوم یون به ظرفیت ۶۴.۲ کیلووات ساعت روی کیا EV5 استفاده شده که طبق اطلاعات ما می‌تواند پیمایش نزدیک به ۴۹۰ تا ۵۳۰ کیلومتر را با یک مرتبه شارژ برای این ماشین برقی کره‌ای به ارمغان بیاورد.

مشخصات فنی کیا EV5

شتاب صفر تا صد کیا EV5 تک موتوره حدود ۸.۵ ثانیه برآورد شده و بیشترین سرعت آن نیز تقریباً معادل ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. یک سیستم تعلیق مستقل مک فرسون برای محور جلو و نمونه مستقل مالتی لینک برای بخش عقب خودرو در نظر گرفته شده است که با توجه به توان نسبتاً بالای پیشرانه و در پی آن احتمال وقوع بیش یا کم فرمانی، وجود تعلیق مستقل در هر دو نیمه خودرو می‌تواند باعث افزایش پایداری و هندلینگ خودرو شود و یک نکته مثبت برای این کراس اوور برقی 1870 کیلوگرمی به حساب می‌آید.

برند کیا
مدل EV5
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور برقی
ظرفیت باتری ۶۴.۳ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر
تعداد سوپاپ
فناوری موتور برقی
قدرت ۲۱۷ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۶۱۵ میلی متر
عرض ۱۸۷۵ میلی متر
ارتفاع ۱۷۱۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی متر
وزن ۱۸۷۰ کیلوگرم
حجم باک
مصرف سوخت ۱۳ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی ۴۹۰ کیلومتر (NEDC)
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۲۵/۶۰R18
شرکت عرضه کننده کوشا خودرو
برند نشان مادر کیا
کشور سازنده کره جنوبی – چین

طراحی کابین و امکانات

برخلاف استایل بیرونی، طرح داشبورد و نمای داخل کیا ای وی ۵ قرابت بیشتری با زبان طراحی داخلی خودروهای بنزینی فعلی دارد و می‌تواند ارتباط خود را با طیف وسیع‌تری از مشتریان، به‌ویژه طرفداران طرح‌های سنتی مستحکم کند. خصوصا طرح بخش میانی داشبورد و حالت کلاسیک کلیدهای تنظیم‌گر و دریچه‌های تهویه داشبورد، کابین کیا ای وی ۵ را از آن حالت فانتزی دور کرده و به خودروهای موجود بیشتر نزدیک می‌کند. غربیلک فرمان چهارشاخه موازی دی-کات به همراه نمایشگرهای یکپارچه نیز از دیگر ویژگی‌های کابین کیا EV5 محسوب می‌شوند.

کابین کیا EV5

سطح کیفی متریال تقریباً مرغوب است و ترکیبی از متریال نرم به همراه روکش‌های چرمی در نقاط پرلمس در کابین دیده می‌شود که موجب رضایت کاربران خواهد شد. خبر خوش برای خانواده‌های پرجمعیت‌ هم این که فضای کابین بسیار جادار است و به واسطه فاصله محوری 2750 میلی‌متری می‌توان ردیف دوم نسبتاً بزرگی را برای سرنشینان فراهم کرد. حجم صندوق عقب کیا EV5 هم برابر۵۱۳ لیتر است که برای خودرویی در این ابعاد تقریبا مناسب و کارآمد به نظر می‌رسد.

فرمان کیا EV5

در این شاسی بلند برقی کره‌ای امکاناتی مانند سنسور نور، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، حسگر پارک جلو و عقب، رینگ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های LED، سانروف برقی، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، شش کیسه هوا، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل اتوماتیک، دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید، استارت از روی ریموت کنترل و … دیده می‌شود. بنابراین نبود تجهیزات ایمنی مدرن نظیر انواع رادارهای تشخیصی و هشداردهنده و دستیار کمک رانندگی نیمه خودران از ضعف‌های KIA EV5 وارداتی کوشا خودرو به حساب می‌آید و باید دید که آیا در آینده نسخه‌های فول آپشن‌تر نیز به بازار ما خواهند آمد یا نه.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – رادار خط خوان (سفارشی) – رادار نقطه کور (سفارشی) – ترمز اضطراری جلو (سفارشی) – اخطار برخورد از جلو (سفارشی)
امکانات رفاهی کروز کنترل – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی (سفارشی) – رانندگی خودکار بین خطوط (سفارشی) – تریم داخلی چرم – صندلی برقی راننده – گرمکن صندلی های جلو – تهویه دستی – سانروف برقی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – نمایشگر لمسی – فناوری LED چراغ ها – دوربین عقب

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ بالا – ایمنی مناسب – کیفیت خوب – توان حرکتی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه قوی تر و کامل تر – نبود برخی امکانات رفاهی که در رقبا دیده می شود

رقبای کیا EV5

تا هنگام نگارش این متن محصولاتی همچون آئودی کیو ۵ ای ترون، فولکس واگن ID.4 و تویوتا bZ4X نزدیک‌ترین رقبای کیا ای وی ۵ محسوب می‌شوند که فرایند ورودشان به کشور آغاز شده و یا در حال واردات به ایران هستند. البته احتمالا با گسترش واردات خودروهای برقی، تعداد رقبای این رده بیشتر خواهد شد.

آلبوم تصاویر

کیا EV5 چه مشخصاتی دارد؟

کیا ای وی ۵ در دو نسخه تک موتوره و دو موتوره به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. نمونه وارد شده به ایران تک موتوره بوده و از یک پیشرانه برقی ۱۶۰ کیلوواتی (۲۲۱ اسب بخار) و باتری ۶۴.۲ کیلووات ساعتی بهره می‌برد. این خودرو می‌تواند با یک مرتبه شارژ تا ۴۹۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. شتاب صفر تا صد آن ۸.۵ ثانیه و بیشترین سرعتش ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

کیا EV5 چه امکاناتی دارد؟

کیا ای وی ۵ به امکاناتی نظیر اتولایت، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، حسگرهای پارک جلو و عقب، رینگ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های LED، سانروف، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، شش کیسه هوا، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل اتوماتیک، دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید و استارت از روی ریموت کنترل مجهز است. 

source

viraje.ir

توسط viraje.ir