Wp Header Logo 232.png


منتشر شده در 16 مهر 1403 ساعت 11:00


مکلارن W1

در سال ۱۹۹۲ بود که مکلارن با رونمایی از مدل افسانه‌ای F1 استانداردهای جدیدی را در صنعت خودرو تعریف کرد. این خودرو آنقدر فراتر از زمان خود بود که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز هم که هنوز است حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در سال ۲۰۱۲ نوبت به معرفی P1 رسید، ابر خودرویی که با پیشرانه هیبریدی خود تمامی رقبا را به چالش کشید. حالا در سال ۲۰۲۴ مکلارن تصمیم گرفته پرچمدار جدید خود را با نام W1 معرفی کند. در توصیف جذابیت‌های این ابر خودروی فوق پیشرفته همین بس که سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی جاده‌ای تاریخ مکلارن لقب گرفته است.

مشخصات فنی مکلارن W1

مستقیم به سراغ مشخصات فنی می‌رویم. مکلارن W1 از یک پیشرانه هیبریدی بهره می‌برد. قلب اصلی این پیشرانه را یک موتور ۴ لیتری V8 توئین‌ توربو تشکیل می‌دهد. این موتور که با نام MPH-8 شناخته می‌شود، به تنهایی ۹۱۶ اسب بخار قدرت دارد. موتور الکتریکی موجود هم ۳۴۲ اسب بخار دیگر به خروجی موتور بنزینی اضافه می‌کند تا خروجی نهایی آورده جدید مکلارن به ۱۲۵۸ اسب بخار قدرت برسد. کل گشتاور تولیدی پیشرانه هم برابر با ۱۳۴۰ نیوتن متر است که رقمی خارق‌العاده محسوب می‌شود.

مشخصات فنی مکلارن W1

موتور برقی مکلارن W1 انرژی خود را از پک باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. با این باتری می‌توان تا ۱.۶ مایل یا ۲.۵ کیلومتر مسافت را در حالت تمام الکتریکی پشت سر گذاشت. اگرچه این رقم اصلاً چشمگیر نیست، ولی برای جابجایی در محوطه پارکینگ یا گاراژ منزل می‌تواند کافی باشد.

همانند P1 در W1 نیز نیروی پیشرانه به طور اختصاصی در اختیار چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد. این وظیفه به گیربکس هشت سرعته خودکار و دیفرانسیل مجهز به محدودکننده الکترونیکی لغزش سپرده شده است. با اتکا به این قوی محرکه بسیار قدرتمند، مکلارن W1 در عرض فقط و فقط ۲.۷ ثانیه سرعت خود را به ۶۰ مایل یا ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم هم امکان تجربه حداکثر سرعت ۲۱۷ مایل یا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد. جالب اینکه این رقم به صورت الکترونیکی محدود شده است.

نمای بالا مکلارن W1

شاسی و آیرودینامیک پیشرفته

مکلارن W1 از یک شاسی کامپوزیتی جدید به نام «Aerocell» بهره می‌برد. در این شاسی پیشرفته بسیاری از اجزا، از جمله صندلی‌ها یکپارچه و ثابت هستند. استفاده از این شاسی مدرن و سبک باعث شده وزن خشک W1 تنها ۱۴۰۰ کیلوگرم باشد، رقمی که تنها ۴ کیلوگرم بیشتر از مدل P1 است.

مکلارن می‌گوید بیش از ۳۵۰ ساعت را در تونل باد صرف ارتقای آیرودینامیک W1 کرده است. این کمپانی تأکید دارد مهندسانش برای دستیابی به بهترین عملکرد، بیش از ۵۰۰۰ نقطه از بدنه W1 را در تونل باد به طور دقیق آزمایش کرده‌اند.

طراحی داخلی مکلارن W1

یکی از ویژگی‌های جذاب مکلارن W1، باله عقب متحرک آن است که از F1 GTR مدل ۱۹۹۷ الهام گرفته شده؛ این قطعه باعث افزایش نیروی رو به پایین یا همان داونفورس می‌شود. در حالت مسابقه، این قطعه متحرک می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر بالا بیاید و هنگام کاهش سرعت به‌ عنوان ترمز نیز عمل کند. آنطور که مکلارن اعلام کرده مجموع نیروی رو به پایینی که قطعات مخصوص موجود روی بدنه W1 تولید می‌کنند، به ۱۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

مکلارن W1 با سیستم تعلیق Race Active Chassis Control III عرضه می‌شود که در سه حالت راحت، اسپرت و مسابقه قابل تنظیم است. این خودرو به دیسک‌های کربن سرامیکی و کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب تجهیز شده؛ استفاده از این ترمز پیشرفته باعث شده هنگام ترمز گیری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، W1 پس از طی فقط ۲۹ متر به طور کامل متوقف شود. چنانچه راننده با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اقدام به ترمز گیری کند، این ابرخودروی پیشرفته پس از ۱۰۰ متر توقف پیدا خواهد کرد.

طراحی مکلارن W1

پرچمدار جدید مکلارن روی تایرهای ساخت پیرلی حرکت می‌کند. این تایرها از سری P Zero Trofeo RS بوده و در جلو اندازه‌ای برابر با  265/3 و در عقب اندازه‌ای برابر با ۳۳۵/۳۰ دارند. شرکت مکلارن برای رانندگی‌های روزمره تایرهای سری P Zero R و P Zero Winter 2 را به مشتریان پیشنهاد می‌کند.

کابین مکلارن W1

در داخل کابین مکلارن W1 از یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی سود می‌برد. این نمایشگر از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی کرده و دارای پورت‌ های USB-A و USB-C است. در پشت صندلی‌های جلو یک محفظه کوچک تعبیه شده که فضایی برابر با ۱۱۶ لیتر را در دسترس قرار می‌دهد.

بدنه مکلارن W1

قیمت و تیراژ تولید

آنطور که کمپانی مکلارن اعلام کرده، قیمت ابر خوردوی قدرتمند و فوق سریع W1 از ۲.۱ میلیون دلار آغاز می‌شود. این رقم با نرخ روز ارز معادل حدوداً ۱۲۵ میلیارد تومان است. با تصمیم کمپانی تنها ۳۹۹ دستگاه از این شاهکار مهندسی تولید خواهد شد. نکته جالب اینکه تمامی این ۳۹۹ دستگاه از قبل مشتری خود را پیدا کرده و پیش از تولید به فروش رسیده‌اند. با این حساب امکان ثبت سفارش جدید برای آن وجود نخواهد داشت.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir