1 01 Desktop 8

دنا پلاس از سال ۹۶ و با تیپ دنده‌ای ساده تولید و به بازار عرضه شد. یک سال بعد مدل توربو دنده‌ای به دست مشتریان رسید و سال ۱۳۹۹ شاهد حضور تیپ توربو اتوماتیک بودیم. تفاوت دنا پلاس توربو اتوماتیک و دستی با نسخه ساده، فقط در اضافه شدن توربوشارژر به مجموعه پیشرانه است و همین‌طور رینگ‌های بزرگ‌تر و تزیینات جزیی ظاهری و داخلی. سال ۱۳۹۹ دنا پلاس به گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز شد تا عملکرد بهتری پیدا کند. از سال ۱۴۰۲ نسخه‌هایی از این خودرو با موتور EF7 پلاس یا EFP و همین‌طور به‌صورت آپشنال به بازار آمد. دنا جوانان نسخه جدیدی از دنا پلاس است که سال ۱۴۰۲ با پیشرانه EF7P توربو معرفی شد. این پیشرانه علاوه بر عملکرد بهتر، قدرت بیشتری نیز دارد.

همه این تیپ‌ها و مدل‌ها همچنان از طریق سامانه یکپارچه خودرو و فروش ایران خودرو در دسترس خریداران قرار دارند.

مزایا و معایب

+ طراحی زیباتر از دنا

+ آپشن‌های بیشتر از دنا

+ پیشرانه کم‌مصرف‌تر

+ اضافه شدن سنسور نور و باران از مدل‌های ۱۴۰۲

عایق‌بندی کابین

حذف بعضی امکانات در مدل لو آپشن

افت کیفیت ساخت

مشخصات فنی

دنا پلاس در سه تیپ و با دو پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی و توربو و گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتومات عرضه می‌شود. مشخصات فنی دنا پلاس دستی با دنا معمولی یکسان است، اما پیشرانه توربو همخوانی بیشتری با ظاهر این سدان اسپرت دارد.

دنا پلاس ساده با موتور تنفس طبیعی ۱.۷ لیتری عرضه شد که حداکثر ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن.متر را از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته در اختیار راننده می‌گذارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ دنا پلاس دستی ۱۲.۰۳ ثانیه است و در هر صد کیلومتر ۷.۴۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

مشخصات دنا پلاس توربو دستی شامل موتور EF7 مجهز به توربوشارژ می‌شود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن.متر گشتاور را ارائه می‌دهد. این مشخصات موجب شده تا نسخه توربو ۲ ثانیه سریع‌تر از مدل ساده باشد، با این حال برای طی کردن صد کیلومتر مسیر ترکیبی به ۰.۴ لیتر بنزین بیشتری نیاز دارد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک همان پیشرانه EF7 TC (توربو) را زیر کاپوت خود دارد که با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ست شده است. شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو اتومات نیم ثانیه بیشتر از مدل توربو دستی شده و همین‌طور مصرف سوختش به ۸.۱۲ لیتر رسیده است.

اسفند ماه ۹۹، دنا پلاس ۶ دنده دستی رونمایی شد که از همان مشخصات فنی نسخه ساده دستی بهره می‌برد و ازاین‌رو عملکرد یکسانی نیز دارد. اضافه شدن موتور EF7P موجب شده تا مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی کمی بهبود پیدا کند. دنا پلاس توربو توانسته از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پنج ستاره را دریافت کند و همچنین استاندارد یورو ۵ را نیز اعمال کند. با وجود تولید دنا پلاس با جعبه دنده شش سرعته دستی، ساخت و عرضه مدل اتوماتیک این خودرو همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

کیفیت سواری دنا پلاس تا حدودی نرم است و سرنشینان کمی آسایش بیشتری از خودروهایی مثل شاهین تجربه خواهند کرد. البته سیستم تعلیق این خودرو به‌خصوص در نسخه توربو اسپرت‌تر احساس می‌شود. هر چند به دلیل قدرت بیشتر دنا پلاس توربو اتوماتیک، در سرعت‌های بالا هنگام پیچیدن ممکن است اندکی کم‌فرمانی داشته باشید.

مشخصات کلی دنا پلاس ساده

مشخصات کلی دنا پلاس توربو

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶
تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۱۵۰ اسب بخار

گشتاور

۲۱۵ نیوتن.متر
گیربکس

۵ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

۱۰ ثانیه

۱۰.۵ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت

۷.۸ لیتر در صد کیلومتر

۸.۱ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵
فرمان

هیدرولیک

برقی

نوع بدنه

سدان جمع و جور
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۵۹ میلیمتر

عرض

۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص

۱۲۵۸ کیلوگرم

۱۳۳۴ کیلوگرم

۱۴۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب

۵۰۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر
قطر رینگ

۱۵ اینچ

۱۶ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی دنا پلاس

دنا پلاس نسبت به سایر محصولات ایران‌ خودرو ظاهری اسپرت‌تر و جسورانه‌تری دارد. حالت تهاجمی چراغ‌ها و جلوپنجره به همراه طرح‌های روی سپر، چهره‌ای مصمم و قاطع را از خودرو سمند به نمایش گذاشته است.

در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانه‌ای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجم‌پردازی‌ها، جلوه‌ای عضلانی و مهیج‌تر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته سایز و طرح فریم پنجره‌ها به ویژه در قسمت عقب کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد.

نمای عقب دنا پلاس با وجود چراغ‌های یک‌تکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد، ‌اما با طرح جلو خودرو چندان هماهنگ نیست.

تنها تفاوت نسخه‌های مختلف این خودرو در نمای ظاهری، رینگ‌های ۱۶ اینچی برای مدل‌های دنا پلاس اتوماتیک است، در صورتی که تیپ‌های دستی با ریم ۱۵ اینچی فروخته می‌شوند.

طراحی داخلی

کابین دنا پلاس

فضای داخلی دنا پلاس نسبت به سایر تولیدات ایران‌خودرو بسیار چشم‌نوازتر و مجلل‌تر طراحی شده است، هرچند طراحی داخلی این خودرو در رقابت با محصولات روز دنیا حرف چندانی برای گفتن ندارد اما می‌توان در میان محصولات هم‌رده داخلی و حتی چینی نمره مناسبی برای آن منظور کرد. طراحی داشبورد، افراد را به یاد بعضی خودروهای قدیمی‌تر هیوندای مثل سوناتا وای اف (YF) می‌اندازد.

کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده و فضایی نسبتا جادار برای یک خانواده پنج نفره فراهم آورده است؛ البته گنجایش کابین این خودرو در قیاس با برخی رقبا کمتر بوده و فضای آن تنگ‌تر شده، به طوری که فضای سر نسبت به دنا معمولی کاهش یافته است.

گنجایش ۵۰۰ لیتری صندوق نیز ظرفیت مناسبی را برای اسباب و وسایل مورد نیاز مسافرت‌های خانوادگی دارد که نگرانی مشتریان ایرانی را از این بابت کاهش می‌دهد.

با وجود طرح کلی یکسان در مدل‌های مختلف، طراحی داخلی دنا پلاس اتومات و دستی توربو تفاوت‌هایی با مدل ساده دارد که عبارتند از فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز و سردنده جدید.

دنا پلاس روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است، با این حال نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو که از همین پلتفرم بهره می‌برند، فضای کمتری را در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار می‌دهد.

آپشن ها و امکانات

دنا پلاس از زمان اولین عرضه در سال ۱۴۹۶ تا کنون تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی از نظر آپشن‌ها و امکانات داشته است و اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید، پیش از پرداخت پول خودرو را از نظر تجهیزات بررسی کنید.

سنسور عقب، چراغ روز، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، نویگیشن، دوربین عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلو، تهویه اتومات، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو و آینه بغل برقی آپشن های دنا پلاس ساده را تشکیل می‌دهند. مدل توربو ۵ سرعته دستی علاوه بر این امکانات، کروز کنترل نیز دارد.

به جز مواردی که در بالا گفته شد، سنسور باران، ترمز کمکی، اتولایت، فرمان برقی، ایربگ جانبی جلو و سانروف به آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک اضافه شده است.

فول آپشن‌ترین نسخه این خودرو با نام دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال عرضه می‌شود که برای رعایت استاندارد ۸۵گانه به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، چراغ روز، چراغ خودکار، نورپردازی داخلی، فرمان دی کات، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، ناوبری، دوربین عقب، ۴ ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو)، ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، آینه بغل برقی و سانروف مجهز است.

در جدول زیر فهرست آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال نوشته شده است.

قیمت دنا پلاس در بازار

نمای عقب دنا پلاس

قیمت دنا پلاس در فهرست قیمت محصولات ایران خودرو بین تارا و سمند سورن پلاس قرار دارد، به این ترتیب که ارزان‌تر از تارا و گران‌تر از سورن است. در بین تیپ‌های مختلف این خودرو، قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر از همه مدل‌ها است، چرا که هم از نظر مشخصات فنی عملکرد بهتری دارد و هم امکانات بیشتری را به مخاطب ارائه می‌دهد. طراحی ظاهری این محصول ایران خودرو جذاب‌تر از سورن و پژو پارس است و می‌تواند برای خرید خودرو از بین این سه محصول تعیین‌کننده باشد. همین‌طور مشخصات فنی قوی‌تر از رقبای هم‌خانواده خود ارائه می‌دهد. البته افرادی که به دنبال خودرویی با ظاهر به‌روز هستند می‌توانند یکی از انواع تارا را انتخاب کنند، البته اگر بخواهند مبلغ کمی بیشتری برای خودرو بپردازند.

به جز سورن و پارس که با دنا پلاس در یک رده قرار دارند و می‌توانند با این سدان ملی رقابت کنند، شاهین دستی و شاهین اتوماتیک نیز از رقبای دنا پلاس محسوب می‌شوند. شاهین پلاس بعد از ورود به بازار اصلی‌ترین هماورد خودرو ملی ایران خودرو خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

viraje.ir

توسط viraje.ir