Wp Header Logo 151.png

این روز ها مشکلات مالی تقریبا اکثر مردم را درگیر کرده و باعث پدید آمدن مشکلات متوالی شده است. اگر از میزان درآمد خود در سازمانی که کار می کنید ناراضی هستید، می توانید با درخواست افزایش حقوق، موقعیتتان را ارتقا داده و مسیر شغلی خود را هموار کنید. البته اگر رقم درخواست تان نجومی نباشد! اما درخواست افزایش حقوق برای هر کارمندی می‌ تواند تا حد زیادی چالش بر انگیز و یا حتی با استرس همراه باشد، به خصوص اگر فردی کمرو، درون گرا و خجالتی باشید. ما در این مقاله می‌ خواهیم یاد بگیریم چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم . پس اگر کارمند هستید این نوشته را از دست ندهید.

چه زمانی باید درخواست افزایش حقوق داشته باشیم؟

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم

قبل از اینکه به درخواست افزایش حقوق فکر کنید و انتظارات مالی از کارفرمای مربوطه داشته باشید بهتر است به جوانب مختلف این درخواست توجه کنید، زیرا اگر درخواست شما در زمان و موقعیت نامناسبی مطرح شود، شک نکنید که درخواستتان نه تنها رد خواهد شد بلکه شما را با چالش های شغلی یا استرس کاری مواجهه خواهد کرد. در ادامه این مقاله به چند نکته که باید قبل از مطرح کردن درخواستتان توجه داشته باشید اشاره می کنیم. این نکات عبارت اند از:

  • به موقعیت حال حاضر کاری خودتان توجه داشته باشید. در صورتی که به تازگی ارتقا گرفته باشید و حقوقتان افزایش پیدا کرده باشد احتمالا درخواستتان رد خواهد شد!
  • بررسی کنید که آیا میزان زحمتتان با حقوقتان برابر است یا خیر.
  • حتما مورد ارزیابی قرار دهید که کارمندانی با موقعیت کاری شما در شرکت های دیگر چه اندازه حقوق و دستمزد دریافت می کنند.
  • آیا موقعیت کاری بهتری به شما از طرف سازمان های دیگری پیشنهاد شده است یا خیر؟

با در نظر گرفتن این موارد می توانید درخواست افزایش حقوق خود را مطرح کنید.

از درخواست افزایش حقوق نترسید!

از درخواست افزایش حقوق نترسید

اگر با درنظر گرفتن نکاتی که در بالا گفتیم فکر می کنید مستحق بیش از حقوق فعلی خود هستید و درخواستتان، دخواستی معقول و منطقی است، بنابراین باید با کارفرمای خود درباره این مسئله صحبت کنید. البته هرگز آسان نیست که با مدیر خود این موضوع را مطرح کنید و درخواست پول بیشتری داشته باشید، مخصوصا زمانی که سازمان با مشکلات مالی رو به رو شده باشد. اما قاعدتا هرکسی برای پیشرفت شغلی خود باید ارزش های خاصی قائل باشد و موقعیت کاری، میزان زحمت و درآمد نسبت به آن شغل را بسنجد و مطابق با آن تصمیم بگیرد. بنابراین نگران نباشید، بهتر است مقداری نفس عمیق بکشید و به خواندن این نوشته ادامه دهید.

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم ؟

درخواست افزایش حقوق

متاسفانه راه های زیادی برای درخواست افزایش حقوق وجود ندارد! اما می توانید مراحل زیر را دنبال کنید تا کنترل بهتری بر هیجانات و استرس خود داشته باشید:

  • تقاضای خود را با استدلال های منطقی آماده کنید.

در واقع شما باید به مدیر خود، نشان دهید که به چه دلایلی درخواست افزایش حقوق دارید برای این درخواست فقط اشاره به افزایش هزینه های زندگی کافی نخواهد بود. بلکه باید مطمئن شوید که هنگام درخواست افزایش حقوق، شواهد عینی و قابل سنجشی برای بحث با کارفرمای خود دارید.

  • حقوق های دیگر کارمندان را ارزیابی کرده و آن ها را نیز با شواهد عینی به عنوان مدرک داشته باشید.

همان طور که در بالاتر گفته شد این کار باعث می شود تا شما متوجه شوید آیا درخواستتان به جا است یا خیر. بنابراین کارفرمای شما با دیدن همچین شواهدی قانع خواهد شد که درخواست افزایش حقوق شما کاملا در موقعیت مناسبی بیان شده است.

  • از کارفرمای خود تقاضا کنید تا جلسه ای رسمی داشته باشید.

 البته حتما موضوع مد نظرتان که افزایش حقوق است را متذکر شوید زیرا بیان ناگهانی این درخواست بدون پس زمینه می تواند مدیر شما را غافلگیر کند به دلیل اینکه او قطعا روزمره به حقوق شا فکر نمی کند! به همین دلیل برنامه ریزی یک جلسه بدون هیچ پس زمینه ای می تواند غیرحرفه ای به نظر بیاید.

  • تا حد امکان عصبی نشوید!

در نظر داشته باشید که شما باید نحوه بیان و صحبت کردنتان احساسات مثبتی به مدیر یا کارفرمایتان القا کند. بنابراین از هر نکته منفی که ممکن است احساس خوبی در جلسه حاکم نکند دوری کنید و درخواست خود را در کمال آرامش بیان کرده، سپس فعالانه به پاسخ کارفرمایتان گوش دهید.

  • مهارت مذاکره داشته باشید.

بله! این مهم ترین نکته ای است که شما باید به آن توجه کنید. ممکن است کارفرمای شما پیشنهاد حقوقی کمتر از پیشنهاد شما بدهد و در عین حال مایل به حفظ کردن شما در سازمان و بهدنبال جلب رضایت کارکنان شرکت خود باشد. در نتیجه داشتن این مهارت می تواند بسیار به شما کمک کند.

  • حتما برنامه دوم داشته باشید.

از این مسئله غافل نشوید که امکان دارد مدیرتان با درخواست شما موافقت نکند! در این صورت بهتر است کمی عقب نشینی کرده و درباره زمان افزایش حقوقتان صحبت کنید. به عنوان نمونه می توانید مطرح کنید که: آیا تا شش ماه آینده می توانید حقوق من را افزایش بدهید یا خیر.

به غیر از این موارد، به طور کلی، برای درخواست افزایش حقوق بهتر است به نکات روانشناسی، کنترل و مدیریت هیجان و نحوه بیان توجه داشته باشید.

جمع بندی

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم ؟ بیان درخواست افزایش حقوق مخصوصا اگر در شرایط مالی سختی باشید می تواند به شما کمک کند. اما نحوه بیان این درخواست برای بسیاری از مردم مقداری دلهره آور است. با در نظر گرفتن برخی نکات خاص که در این مقاله به آن اشاره کردیم درخواستتان با مدیرتان را مطرح کنید و مطمئن باشید که رد نخواهد شد!

source

viraje.ir

توسط viraje.ir