بی ام و سواری و بی ام و بازی معزلات زیادی دارد، آنهم در ایران. از قیمت گزاف خودرو گرفته تا هزینه سنگین تعمیرات و نگهداری و قطعات و غیره. حتی برخی هزینه های پنهان هم متوجه دارندگان و حتی رانندگان خودروهایی مثل بنز و بی ام و است. برای مثال وقتی با یک بی ام و آخرین مدل به کارواش بروید به این سادگی از هزینه انعام وشیرینی خلاص نخواهید شد. یا سر چهارراه ها قطعاً در تیر رس انواع و اقسام سائلان و تاجران قرار می گیرید. لذا تصور می شود که برای سوار شدن به یک بی ام و نه تنها به گواهی نامه بلکه به میزان زیادی هم پول نیاز دارید!! البته این تصور کاملاً اشتباه است. شما می توانید با پرداخت به اندازه نصف قیمت یک پراید و بدون نیاز به گواهی نامه، به جرگه بی ام سواران شهر بپیوندید.
آغاز راه خودروسازی از دوچرخه سازی:
حتماً کما بیش به گوش شما رسیده است که برخی برندهای خودروسازی دنیا کار خود را از تولید دوچرخه آغاز کرده اند. یا بهتر است اینگونه بگوییم که درواقع این دوچرخه سازها بودند که بعد از آقای کارل بنز به فکر ادامه مسیر ایشان در تولید خودرو افتادند. شاید یکی از معروف ترین این برندها پژو فرانسه باشد که هنوز هم دوچرخه های آن بسیار معروف تر و پرطرافدارتر از خودروهای آن است. البته در این میان خودروسازانی هم بوده اند که آغازی به غیر از دوچرخه سازی داشته اند اما در ادامه مسیر به تولید دوچرخه و موتورسیکلت نیز روی آورده اند و در این عرصه هم موفق عمل کرده اند.
بی ام و و رود به عرصه وسایل نقلیه دو چرخ:
بی ام و یکی از خودروسازانی است که درواقع از صنایع نظامی و هواپیما سازی به صنعت خودرو آمد اما پس از مدتی تولید موتورسیکلت و دوچرخه را نیز در دستور کار خود قرارداد. بی ام و در تولید موتورسیکلت و دوچرخه به حدی از موفقیت رسید که به راحتی خود را در بازار آنها به عنوان یک تولید کننده هایتک و لوکس معرفی کرد.
همانطور که جای موتورسیکلت های بی ام و سالهاست در بازار کشورمان خالی است، عدم ورود سیستماتیک دوچرخه های بسیار با کیفیت بی ام و نیز سالها جزء حسرت های طرفداران پاک ترین وسیله نقلیه بود. حالا اما مدتیست به همت شرکت پرشیا خودرو نماینده اصلی بی ام در ایران، واردات دوچرخه های بی ام و نیز آغاز شده است. در حال حاضر دوچرخه های بی ام و در دو مدل مختلف بی ام و اکتیو و بی ام و اربن (اوربان) به کشور وارد شده است که البته هر دو از نوع برقی هستند. البته فعلاً فروش مدل اکتیو به پایان رسیده است اما مدل اوربان همچنان قابل خرید است.
دورهمی دوچرخه سواران بی ام و باز در لواسان:
نمایندگی 121 پرشیا خودروی لواسان روز جمعه 20 مهرماه 1403 در حرکتی نمادین با هماهنگی با یک تیم حرفه ای دوچرخه سواری فرصتی را فراهم کرد تا دارندگان دوچرخه های برقی بی ام و تجربه یک سواری حرفه ای کنار متخصصین این عرصه را داشته باشند. همچنین این امکان فراهم شد تا مالکان دوچرخه های بی ام و تجربیات خود از داشتن این محصولات را با یکدیگر و همینطور با پشتیبان ها و متخصصین فنی پرشیا خودرو درمیان بگذارند. به همین بهانه اندکی با دو مدل دوچرخه بی ام و حاضر در بازار ایران آشنا می شویم.
بی ام و اکتیو، دوچرخه فول آپشن هیبریدی بی ام و:
همانطور که می دانید در دایرت المعارف حمل و نقل به وسیله ای دوچرخه گفته می شود که دو چرخ داشته باشد و تمام یا بخشی از انرژی جنبشی خود را از نیروی انسانی دریافت کند. به همین جهت به طور حتم تمام دوچرخه های برقی یا دوچرخه های موتور دار به نوعی از دو منبع مختلف انرژی دریافت می کنند و در تعاریف خودرویی، هیبیرید محسوب می شوند. اما در واژه نامه دوچرخه سواری تعریف هیبرید با آنچه در صنعت خودرو می شناسیم متفاوت است.
دوچرخه هیبرید یعنی چه:
در دنیای دوچرخه ها، هیبرید به دوچرخه ای گفته می شود که هم قابلیت استفاده در فضای شهری و جاده های عادی را داشته باشد و هم مناسب تردد در مسیرهای صعب العبور جنگلی و کوهستانی باشد. بی ام و اکتیو طبق این تعریف یک دوچرخه برقی هیبرید است. این دوچرخه که دارای کمک فنر است این امکان را دارد که با تنظیم یک کلید روی سر کمک، متناسب با تردد در جاده یا در مسیرهای سخت و جنگلی کمک فنر خود را تنظیم کند.
امکانات بی ام و اکتیو:
از دیگر مشخصه ها و امکانات آن می توان به بدنه آلومینیومی به رنگ متالیک Bluewater، ترمزهای جلو و عقب شیمانو، جعبه دنده ده سرعته شیمانو، زین E-zone ویژه دوچرخه های برقی ساخت برند Selle Royal و لاستیک های کانتینانتال اشاره کرد. این دوچرخه از یک باتری 600 وات ساعتی بهره می ببرد. این باتری نیرو را به یک موتور الکتریکی می رساند که معادل 250 وات قدرت اسمی و 90 نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر آن، این دوچرخه به یک چراغ ال ای دی و یک نمایشگر کوچک مجهز است که اطلاعات پیمایش دوچرخه، سرعت لحظه ای، میزان شارژ و میزان استفاده از موتور برقی در حین حرکت را نشان می دهد.
بی ام و اوربان (اربن)، سبک، ساده، حرفه ای:
دیگر دوچرخه برقی بی ام و که توسط پرشیا خودرو عرضه شده است بی ام و اوربان نام دارد. لازم است بدانید که یک تفاوت اساسی بین دوچرخه برقی و دوچرخه های موتور دار وجود دارد. دوچرخه های موتور دار اعم از اینکه موتور آنها برقی یا بنزینی باشند، به این صورت عمل می کنند که نیروی اصلی حرکت دوچرخه توسط موتور تأمین می شود و نیروی انسانی به عنوان کمک، استارتر یا صرفاً اختیاری استفاده می شود.
تتفاوت دوچرخه برقی با دوچرخه موتور دار:
در دوچرخه های برقی مانند بی ام و اوربان و بی ام و اکتیو، راکب برای آغاز حرکت بسته به میزان درصد درگیری موتور که قابل تنظیم است، باید حداقل سه تا پنج رکاب بزند. در طول حرکت نیز لازم است حتماً گاهی اقدام به رکاب زدن کند. البته این میزان از روی مانیتور کوچک نصب شده روی فرمان قابل تنظیم در پنج حالت مختلف و از 0 تا 100 درصد است.
امکانات و مشخصات بی ام و اوربان:
از دیگر امکانات بی ام و اوربان می توان به شارژ شدن از صفر تا صد با برق شهری تنها در 8 ساعت اشاره کرد. همچنین این دوچرخه در جلو و عقب به ترمزهای دیسکی هیدورلیکی مجهز است. جالب است بدانید که در این دوچرخه چیزی مشابه کروز کنترل وجود دارد و از طریق آن به صورت دستی می توانید حداکثر سرعت دوچرخه را تنظیم کنید.
این دوچرخه 18 کیلوگرمی می تواند مسافت 80 کیلومتر را با یکبار شارژ و البته همراه با پدال زدن راکب طی کند. همینطور اگر تنظیمات آن را روی حالت موتور صد درصد و بدون رکاب زدن قرار دهید در حدود 12 کیلوکتر با یکبارشارژ شما را همراهی خواهد کرد. البته اطلاعات سرعت، مسافت پیموده شده، میزان شارژ و میزان درگیر بودن موتور از روی یک مانیتور کوچک روی دسته دوچرخه قابل تنظیم است.
کلام آخر:
دوچرخه های بی ام و مانند دیگر محصولات این برند خوشنام آلمانی حس کیفیت و اطمینان و البته اسپرت بودن را به راکب منتقل می کنند. البته که درنگاه اول پرداخت هزینه ای بین 150 تا 250 میلیون تومان برای یک دوچرخه شاید گزاف و سنگین به نظر برسد اما بعد از تجربه راندن این دوچرخه ها و استفاده از امکانات و تجهیزات آنها متوجه خواهید شد که سواری بر یک بی ام و همیشه ارزش هزینه اش را دارد حتی اگر یک دوچرخه باشد. برای دیدار و خرید دوچرخه های بی ام و می توانید به نمایندگی 121 پرشیا خودرو در لواسان سر بزنید.
source