Wp Header Logo 474.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر شاید نگران کننده به نظر بیاید، اما بد نیست بدانید که نشتی آب از خودرو هنگام روشن بودن کولر در حالت عادی ممکن است طبیعی باشد؛ به خصوص زمانی که سیستم تهویه مطبوع خودرو برای مدت طولانی یا در شرایط گرمای شدید کار کرده باشد. علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر، ناشی از تشکیل تراکم در مکانیسم‌های خنک‌کننده است که فعالیت زیادی داشته باشند (به خصوص در روزهای گرم). درست مانند تهویه مطبوع و اسپلیت خانگی که بعد از مدتی فعالیت، رطوبت جذب شده را پس می‌دهد. اما آبریزش ماشین هنگام روشن کردن کولر، تا حد و شرایط مشخصی طبیعی خواهد بود و مشاهده برخی علائم، حکایت از مشکل جدی در سیستم خودرو خواهند داشت.

برای تشخیص دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر با دقت به آب جمع شده زیر خودرو نگاه کنید تا مطمئن شوید که این نشتی نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری نیست؛ آب ناشی از تراکم باید شفاف و بدون بو باشد. اگر مایعی که نشت می‌کند رنگی (به‌ویژه زرد یا سبز) داشته باشد یا بوی شیرین بدهد، امکان دارد نشتی آب از زیر ماشین وقتی کولر روشن است، در حقیق مایع خنک کننده یا ضدیخ باشد.

در این گزارش به تفصیل درباره علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر، نحوه تشخیص مشکل و عیب یابی این مسئله خواهیم پرداخت. با آگاهی از مشکلات بالقوه و شیوه رفع آنها، از بروز خسارات سنگین‌تر و هزینه‌های هنگفت جلوگیری خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: علت سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت چیست؟

دلیل چکه کردن ماشین هنگام روشن بودن کولر چیست؟

7 دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر + علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر چیست؟

سیستم تهویه مطبوع خودرو در طول سال (به‌ویژه در تابستان) و تحت شرایط مرطوب، با شدت و فرکانس بالایی کار می‌کند. هنگامی که گاز خنک‌کننده در کولر تغییر حالت می‌دهد، گرما و رطوبت را از کابین جذب و استخراج می‌کند و هوای خنک و خشک تولید می‌کند. این رطوبت به مایع تبدیل می‌شود و بنابراین تخلیه آب کاملاً طبیعی است. اما آبی که از کولر خودرو تخلیه می‌شود باید به صورت قطره باشد، نه سیل! هر چیزی بیشتر از لکه‌ای به اندازه یک پیشدستی، می‌تواند حاکی از وجود یک مشکل باشد.

به علاوه، نشتی آب از زیر ماشین وقتی کولر روشن است، باید شفاف و بدون بو باشد. این آب نباید از سیستم خنک کننده، ضدیخ، مایعات هیدرولیک یا ترمز بیرون بیاید (در ادامه خواهیم گفت که چطور هریک از این موارد را تشخیص بدهید).

در آبریزی طبیعی از زیر خودرو با روشن بودن کولر، آب از هوا بر روی کویل‌های خنک‌کننده داخل خودرو تقطیر می‌شود. در این کویل‌ها، فرئون از کمپرسور کولر خودرو حرارت را از داخل خودرو گرفته و در نتیجه هوای خنک از دریچه‌ها بیرون می‌دهد. این کویل‌ها معمولاً در زیر داشبورد، در سمت سرنشین و پشت جعبه داشبورد قرار دارند. این آب باید به جایی منتقل شود و صددرصد نباید زیر پای سرنشین چکه کند؛ بنابراین سینی کوچکی برای جمعاوری این آب تعبیه شده و از طریق یک لوله، آب را به خارج از خودرو هدایت می‌کند. انتهای این لوله معمولاً در نزدیکی عقب موتور و در نزدیکی لاستیک سمت سرنشین قرار دارد.

در روزهای بسیار گرم و مرطوب، ممکن است بعد از مدتی پارک کردن خودرو بعد از استفاده، ببینید که یک چاله آب زیر خودرو ایجاد شده است. اگر این آب شفاف است و به نظر نمی‌رسد که ضدیخ باشد یا بوی شیرین، شیمیایی و روغنی نمی‌دهد، تنها آب حاصل از سیستم کولر خودرو است و جای نگرانی نیست. در شرایط طبیعی، آب هنگام شروع عملکرد سیستم کولر به تدریج از سیستم خارج می‌شود. بعد از مدتی رطوبت هوا کاهش یافته و متعاقب آن، میزان آب کمتری نیز از سیستم خارج خواهد شد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که درب‌های خودرو بسته و کولر در حالت گردش داخلی هوا باشد.

اما اگر هنگام بررسی دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر متوجه شدید که مقدار زیادی آب مدام زیر خودرو جمع می‌شود، این احتمال را بدهید که کولر خودرو در حالت تهویه قرار گرفته و پیوسته در حال کار باشد. این حالت برای مواقعی مانند پر بودن کامل خودرو، از بین بردن بوهای نامطبوع، سیگار کشیدن داخل ماشین، وجود فردی مبتلا به ویروس یا آنفولانزا، یا برای تازه‌سازی هوای داخل خودرو در شرایط آب و هوایی معتدل معقول خواهد بود. اما وقتی هوای مرطوب به طور پیوسته وارد خودرو شود، سیستم کولر خودرو برای حذف رطوبت باید بیش از حد کار کند. در نتیجه علاوه بر علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر، با مشکل افزایش مصرف سوخت در طی عملکرد کولر نیز مواجه خواهید شد. اگر حالت تهویه کولر خودرو به‌طور ناخواسته فعال شده، اطمینان حاصل کنید که آن را دوباره به حالت گردش داخلی هوا برگردانید.

بیشتر بخوانید: آموزش طریقه ریختن ضد یخ در پراید + نکات مهم تعویض آب رادیاتور پراید

چه مایعی از خودرو نشت کرده است؟

7 دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر + علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، رنگ و بوی مایعاتی که از ماشین نشت می‌کنند، می‌توانند نشانه‌ای برای تشخیص دلیل چکه کردن خودرو باشند. بهترین راه برای بررسی رنگ مایع نشت‌شده این است که یک مقوای سفید یا کاغذ سنگین را زیر محل نشت ماشین قرار دهید. سپس، رنگی که بر روی کاغذ ظاهر می‌شود را با راهنمای زیر مقایسه کنید.

  • قهوه‌ای تیره: روغن ترمز یا روغن موتور قدیمی
  • قهوه‌ای روشن: روغن موتور جدید یا روان‌کننده دنده
  • قرمز: مایع گیربکس یا مایع فرمان هیدرولیک
  • نارنجی: مایع گیربکس یا مایع خنک‌کننده رادیاتور
  • صورتی: مایع فرمان هیدرولیک یا مایع گیربکس
  • زرد: مایع خنک‌کننده رادیاتور
  • سبز: ضد یخ از پمپ آب، شیلنگ‌ها، رادیاتور، یا مایع شیشه‌شور (با بوی شیرین)
  • آبی: مایع شیشه‌شور

اگر دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر یا علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر مشخص نیست، بررسی رنگ مایع نشت‌کرده می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تشخیص دهید که مشکل از کجاست و چه مایعی از سیستم خودرو نشت می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی دیفرانسیل ماشین چیست؟ + نحوه تست دیفرانسیل خودرو

۷ علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر

یکی از علائم رایجی که نشان می‌دهد سیستم تهویه هوای خودرو نیاز به توجه ویژه دارد، مشاهده‌ نشت آب از زیر قسمت جلوی خودرو یا داخل کابین نزدیک به صندلی سرنشین است. دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد. در ادامه هفت دلیل رایج نشت آب از کولر خودرو را بررسی می‌کنیم.

۱. انسداد در لوله تخلیه کندانسور

یک دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر، مسدود شدن لوله تخلیه کندانسور خودرو است. اگر متوجه شدید کف خودرو در هنگام روشن کردن کولر خیس می‌شود، باید لوله تخلیه کندانسور را بررسی کنید. وقتی لوله تخلیه مسدود باشد، آب نمی‌تواند به خارج از خودرو تخلیه شود و به جای آن داخل کابین خودرو سرریز می‌کند.

راهکار

باز کردن انسداد لوله تخلیه کندانسور معمولاً آسان است، به شرطی که با قطعات و موتور خودرو آشنایی داشته باشید. ابتدا باید لوله تخلیه کندانسور را که معمولاً در پشت موتور و در قسمت سرنشین قرار دارد پیدا کنید. پس از پیدا کردن، لوله را فشرده یا خم کنید تا هرگونه زباله  و ضایعاتی که موجب گرفتگی شده‌اند، آزاد شوند. همچنین می‌توانید با دقت از یک پیچ‌گوشتی برای پاکسازی داخل لوله استفاده کنید. هنگام انجام این کار بسیار مراقب باشید تا به سیستم تهویه خودرو آسیب نرسانید. اگر اطمینان کافی در انجام این کار ندارید، بهتر است کار را به یک متخصص تعمیر کولر خودرو بسپارید.

۲. مشکل اتصال لوله تخلیه کندانسور به سیستم تهویه

7 دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر + علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر چیست؟

یکی دیگر از دلایل احتمالی نشت آب کولر خودرو به داخل کابین، عدم اتصال صحیح لوله تخلیه کندانسور به سیستم تهویه است. این امر مانع از تخلیه آب به خارج از خودرو می‌شود.

راهکار

اگر با قطعات خودرو آشنا هستید و مشکلی با کثیف شدن دست‌هایتان ندارید، می‌توانید این علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر را خودتان حل کنید. ابتدا باید لوله تخلیه کندانسور را که زیر اواپراتور (که معمولاً داخل کابین خودرو قرار دارد) و در پایین‌ترین نقطه سیستم تهویه خودروست را پیدا کنید. سپس لوله تخلیه کندانسور را به درستی به سیستم تهویه متصل کنید و مطمئن شوید که آب به خارج از خودرو تخلیه می‌شود. اگر شک دارید، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید.

۳. کمبود مبرد

کولر خودروی شما برای حفظ قابلیت گردش هوای سرد به مقدار مشخصی مبرد نیاز دارد. هنگامی که سطح مبرد در سیستم کولر خودرو پایین باشد، فشار در سیستم کولر کاهش می‌یابد. کاهش فشار باعث یخ زدن کویل‌های اواپراتور می‌شود و این می‌تواند باعث سرریز شدن سینی تخلیه کندانسور و نشت آب شود.

راهکار

یکی از علائم کمبود مبرد در سیستم کولر خودرو، دمیدن هوای گرم به جای هوای سرد است. بهتر است کولر خودروی خود را سرویس کنید تا سطح مبرد بررسی و در صورت نیاز پر شود. برای انجام این کار باید از متخصصین تعمیر خودرو کمک بگیرید.

۴. کثیف یا مسدود شدن فیلترهای هوا

با گذشت زمان، فیلتر هوای کولر خودرو به دلیل گرد و غبار و رطوبت کثیف می‌شود. به همین دلیل باید سیستم تهویه خودروی خود را حداقل یک‌بار در سال بررسی و سرویس کنید تا فیلترهای هوا تمیز بمانند. هنگامی که فیلتر هوای کولر خودرو مسدود شود، ممکن است کویل‌های اواپراتور یخ بزنند و این می‌تواند باعث سرریز شدن آب از لوله تخلیه کندانسور شود.

راهکار

تمیز نگه‌داشتن فیلتر هوای خودرو ضروری است و بایست توسط متخصص انجام شود. حداقل یک‌بار در سال یا طبق توصیه‌های تولیدکننده که در دفترچه راهنمای خودرو آمده است، ماشین را سرویس کنید. سرویس منظم کولر از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند. در نهایت، پیشگیری بهتر از درمان است.

۵. شکستگی سینی تخلیه کندانسور

سینی تخلیه کندانسور ممکن است به دلیل فرسودگی یا ضربه دچار زنگ‌زدگی یا شکستگی شود. هر آسیبی که به سینی کندانسور برسد، می‌تواند دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر باشد.

راهکار

بسته به میزان خرابی، سینی تخلیه کندانسور باید تعویض شود. این کار را توسط یک متخصص تعمیر خودرو بررسی و در صورت نیاز، تعویض کنید.

۶. خرابی موتور دمنده

موتور دمنده مسئول گردش هوای سرد در سراسر کابین است. اما وقتی دچار خرابی شود، مانع از جریان هوای مناسب برای تراکم رطوبت می‌شود. این اختلال در فرآیند جریان هوا باعث ایجاد تراکم بیش از حد و در نتیجه نشت آب می‌شود. به علاوه این یکی از دلایل احتمالی صدای فش‌فش از کولر خودروست.

راهکار

اگر کولر خودروی شما به دلیل خرابی موتور دمنده دچار نشت آب شده است، پیشنهاد می‌کنیم این قطعه را تعویض کنید. منظم موتور دمنده را بررسی کنید تا از نشت‌های آینده جلوگیری کرده و عملکرد بهینه کولر را حفظ کنید.

۷. انسداد فیلتر هوای کابین

یکی دیگر از دلایل نشت آب از کولر خودرو، انسداد فیلتر هوای کابین است. این امر مانع از جریان مناسب هوا از طریق هسته اواپراتور می‌شود و توانایی آن را در تراکم رطوبت از هوا کاهش می‌دهد. چنین انسدادی خطر نشت آب در داخل کابین خودرو را افزایش می‌دهد. همچنین، فیلتر هوای کابین مسدود شده باعث ایجاد بوی نامطبوع در کولر خودرو می‌شود که به ناراحتی در حین رانندگی می‌افزاید.

راهکار

اگر با فیلتر هوای کابین مسدود شده مواجه شدید، آن را از نظر وجود کثیفی، زباله یا انسداد بررسی کنید. اگر فیلتر مسدود شده است، آن را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید. همچنین مطمئن شوید که فیلتر را به طور منظم بررسی کنید تا از تجمع کثیفی که می‌تواند عملکرد کولر خودرو را مختل کند، جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: این مشکلات، علت دیر گرم کردن بخاری ماشین هستند + نحوه رفع دلایل گرم نشدن بخاری خودرو

راه حل آبریزش ماشین هنگام روشن کردن کولر

اگر مشکوک هستید که مجرای تخلیه آب کولر مسدود شده است و در شناسایی قطعات مناسب در زیر کاپوت خودرو اطمینان دارید، می‌توانید با پیدا کردن شیلنگ تخلیه آب (که معمولاً در عقب موتور و در سمت سرنشین قرار دارد) و فشردن یا جابجا کردن آن برای رفع انسداد، آن را به‌آرامی باز کنید. اگر اعتماد به نفس کافی در این زمینه ندارید، بهتر است ریسک نکنید و تعمیرات کولر را به متخصصان واگذار کنید. دلیل چکه کردن ماشین هنگام گرفتن کولر و علت چکه کردن آب از ماشین هنگام روشن بودن کولر می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف در سیستم تهویه باشد که باید توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

نشتی آب از خودرو هنگام روشن بودن کولر تا حدی طبیعی است و گاهی اتفاق می‌افتد که آب از بیرون ماشین چکه کند. با این حال، اگر بعد از روشن کردن کولر متوجه شدید که آب داخل خودرو چکه می‌کند یا میزان آب نشت‌شده از خودرو بیشتر از حد معمول است، لازم است با یک کارشناس مشورت کنید. اگر کولر ماشین شما دیگر هوای خنک کافی تولید نمی‌کند و در روزهای گرم نتواند به‌درستی شما را راحت نگه دارد، دارد به شما علامت می‌دهد که سیستم تهویه مطبوع خودرو نیاز به سرویس تخصصی یا تعمیر فوری دارد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir