به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با رشد قیمت خودرو در سالهای اخیر و عدم تناسب آن با درآمدها، بخشی از اقشار جامعه به دلیل عدم توان مالی مناسب و مشکلات اقتصادی، امکان تبدیل خودرویشان را به خودرو جدید ندارند و حالا این جریان علاوه بر سایر مشکلات و افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه، مصرف قطعه یدکی خودروها را نیز در بازار بالا برده و موجب شده است که بسیاری از مصرفکنندگان از مهمترین بخشهای فرایند خدمات پس از فروش خودرو که همان کیفیت تعمیرات، اجرت خدمات، قیمت قطعات و در دسترس بودن قطعات یدکی اصل و با کیفیت است، محروم شوند.
متاسفانه تداوم عرضه قطعات تقلبی و بیکیفیت بهرغم اقدامات تولیدکنندگان در اجرای طرحهای وزارت صمت و اطمینان بخشی مشتریان از اصالت قطعات و مقابله با عرضه قطعات تقلبی و بیکیفیت، همچنان جزء دغدغهها و گلایههای مشتریان بازار قطعه یدکی است.
چنانچه برخی آمارها نشان میدهد، سالیانه دست کم ۲ میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی قاچاق و بیکیفیت به کشور وارد میشود که عمده این قطعات و لوازم یدکی قاچاق مربوط به خودروهای وارداتی و گران قیمت است.
در واکنش به این وضعیت، نمایندگان خانه ملت ضمن تاکید بر برخورد جدی با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان قطعات تقلبی و بیکیفیت در بازار، بر این باروند که با نظارت بر بازار و فرآیند عرضه و تقاضا میتوان جلوی خرید و فروش قطعات تقلبی در بازار خدمات پس از فروش خودرو را گرفت.
در یکی دو سال گذشته اجرای طرحهایی از سوی وزارت صمت برای نصب شناسه کالا و از سویی همکاری تولیدکنندگان و فروشندگان بازار قطعه یدکی حکایت از آن دارد که وضعیت خدمات پس از فروش و عرضه و فروش قطعات یدکی در بازار نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است اما همچنان عدم پاسخگویی به نیاز بازار موجب شده، عدهای سودجو به خاطر منفعت طلبی خود، قطعات تقلبی و بیکیفیت را تولید و در بازار عرضه کنند که باید شناسایی و برخورد جدی با آنها شود.
در این ارتباط یک فعال بازار قطعه یدکی با تایید حجم قابل توجهی از قطعات یدکی قاچاق و تقلبی در بازار تأکید میکند: نبود نظارت و کنترل کافی بر تولید باعث شده تا افراد فرصت طلب و سودجو اقدام به تولید و عرضه محصولات تقلبی و بیکیفیت کنند که علاوه بر آسیب به خودرو باعث کاهش امنیت جانی افراد میشوند اما با دقت به چند نکته به راحتی میتوان جنس اصل را از تقلبی تشخیص داد.
به گفته این فعال بازار قطعات یدکی، بحث قطعات یدکی ناشی از دو معضل اساسی است اول این که قیمتها بالا رفته و قطعات باکیفیت و بااصالت گران شده و دیگری زمینه ورود قطعات هندی و چینی باکیفیت نازل که بیشتر آنها بهصورت قاچاق وارد میشوند، افزایش پیدا کرده است و مردم هم چون قدرت مالی قبل را ندارند به سمت خرید این نوع قطعات ارزان میروند، درحالی که هر دو کیفیت در بازار موجود است، اما قیمتها تفاوت زیادی دارند؛ از سوی دیگر یک مقداری از این کالاها بهصورت قانونی وارد میشوند که این یعنی نظارت قوی در این حوزه وجود ندارد. معضل دوم بحث کارگاههای زیرپلهای است.
وی با اشاره به این که امروز با همکاری و تعامل تولیدکنندگان و اتحادیهها و پیگیری شفافیت کالا، حساسیت مردم هم در این بخش افزایش یافته است، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: یک نکته مهم که مردم پیش از خرید قطعات باید در نظر بگیرید، کد شناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت روی برندهای معتبر داخلی است. علاوه بر این در بازار قطعات خودرو، کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی آن درج شده و کد یکتا دارد، نیاز جامعه بوده و مدتی است که با شعار «خرید شفاف» و با هشتگ قطعه تقلبی یا فیک پارت در حال پیگیری است.
این فعال بازار قطعات یدکی خودرو با بیان این که برای تعویض قطعات باید سراغ لوازم یدکی اصل رفت و کیفیت را فدای قیمت پایین نکرد، خاطرنشان کرد: لوازم یدکی بیکیفیت و تقلبی معمولا ارزانتر از لوازم اصلی و مرغوب هستند و خیلی سریع هم خراب میشوند پس برای تضمین ایمنی خودرو و سرنشینان آن باید قطعات اصل را از فروشگاههای معتبر خریداری کرد. البته گاهی فروشندگانی را میبینیم که با افزایش قیمت سعی در توجیه اصالت کالا دارند، با این وجود اگر قیمت قطعه یدکی به طرز عجیبی پایین بود، به کیفیت آن باید شک کرد.
source