Wp Header Logo 649.png


منتشر شده در 02 آبان 1403 ساعت 17:04


سورن پلاس XU7P و تارا دنده ای V1 دو سدان شرکت ایران خودرو هستند که در این مطلب به سراغ بررسی آنها رفتیم و قصد داریم آنها را مقایسه کنیم.

شرکت ایران‌خودرو سهم عمده بازار سدان‌های جمع و جور خانوادگی را با محصولاتی مبتنی بر پلتفرم پژو ۴۰۵ و خانواده سمند طی سال‌های گذشته به خود اختصاص داده بود. در حال حاضر نیز تارا با پلتفرم جدیدتر به این خانواده افزوده شده و متأسفانه به دلیل گران تمام شدن واردات خودرو، فعلا این دسته از محصولات جزو گزینه‌های اصلی مشتریان در سگمنت سدان‌های جمع و جور نسبتاً میان قیمت و تا حدودی اقتصادی، محسوب می‌شوند.

از میان گزینه‌های کمی جدیدتر و نسبتاً خوش‌قیمت می‌توان به سورن پلاس XU7P و تارا دنده‌ای اشاره کرد. این دو خودرو می‌توانند رقیب مستقیم یکدیگر باشند؛ به ویژه اگر سورن پلاس XU7P صفر کیلومتر را با تارا دنده‌ای کارکرده مقایسه کنید. در ادامه ما این کار را انجام دادیم تا ببینیم خرید کدام یک از این دو محصول ایران‌خودرو می‌تواند مزیت بیشتری برای مشتریان و علاقه‌مندان به همراه بیاورد.

درباره سورن پلاس XU7P و تارا دنده ایV1  

شرکت ایران‌خودرو چند سال پیش با نونوار کردن ظاهر سورن ELX، این سدان نام‌آشنا را با ظاهر جدید و تحت عنوان سورن پلاس به بازار ایران عرضه کرد. این خودرو از سال ۱۳۹۹ به مشتریان تحویل داده شد اما بعد از آن‌که قرار شد جای پژو پارس را به طور کامل بگیرد، در اواخر سال ۱۴۰۲ با همان موتور جدید پژو پارس یعنی پیشرانه XU7P به بازار عرضه شد و با نام سورن پلاس XU7P شهرت پیدا کرد. 

تارا نیز معرف حضور همه است. این خودرو نسخه فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ فرانسوی به شمار می‌آید که قرار بود بعد از برجام به صورت مونتاژ مشترک و در اثر همکاری بین ایران‌خودرو و شرکت پژو فرانسه تولید شود، اما به دلیل شروع تحریم‌ها این مهم به سرانجام نرسید و شرکت ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا با انجام یک فیس‌لیفت روی پلتفرم و اتاق پژو ۳۰۱، آن را با نام ایرانی تارا به بازار عرضه کند. تارا دنده‌ای با امکانات کمتر و قیمت پایین‌تر به بازار آمد و بعد از آن‌که ناهماهنگی‌های طراحی آن به ویژه در بخش چهره برای مشتریان عادی شد، آن وقت مورد استقبال نسبتاً بالای خریدارانی قرار گرفت که البته حق انتخاب چندان دیگری هم در این بازار ندارند.

ویدیوی تست و بررسی سورن پلاس XU7P

مقایسه طراحی بدنه

با وجود آن‌که انتقاداتی به طراحی چهره تارا و طرح زمخت چراغ‌های عقب آن در نسخه دنده‌ای وارد است، اما مسلماً این خودروی ملی جدید استایل جذاب‌تر، اسپرت و زیباتری نسبت به سورن پلاس دارد؛ چرا که سورن پلاس در اصل نسخه کمی فیس‌لیفت شده خودروی قدیمی سمند است که استایل چندان جذابی ندارد و اگر برخی به‌روزرسانی‌های ظاهری مثل تغییر گرافیک چراغ‌ها و طرح جدید رینگ‌های آن را کنار بگذاریم، جذابیت چندانی بعد از این همه سال برای مشتری ایرانی نخواهد داشت. 

مقایسه سورن پلاس ‏XU7P با تارا دنده‌ای V1؛ کدام سدان ایران خودرو بهتر است؟

اما تارا حداقل استایل بدنه جدیدتری دارد. تا حدودی عضلانی‌تر به نظر می‌رسد و زوایای نسبتاً تند و تیزتر و خطوط صاف‌تری در بدنه آن مشاهده می‌شود که همگی باعث زیبایی نسبی این خودرو در مقایسه با سورن پلاس می‌شود. البته همان‌طور که گفتیم، طرح چراغ‌های جلو، سپر و به ویژه حالت زمخت چراغ‌های به هم پیوسته عقب باعث شده که طراحی بدنه تارا دنده ای V1 با انتقاداتی هم روبرو شود.

مقایسه سورن پلاس ‏XU7P با تارا دنده‌ای V1؛ کدام سدان ایران خودرو بهتر است؟

مقایسه مشخصات فنی سورن پلاس بهینه و تارا وی ۱ دنده ای

همان‌طور که اشاره شد، ماشین سورن پلاس XU7P به عنوان جانشین پژو پارس از همان موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی ارتقا یافته پژو استفاده می‌کند. این پیشرانه حدود ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که بعد از عبور از یک گیربکس پنج سرعته، چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد. به کارگیری این پیشرانه باعث شده تا سورن پلاس XU7P بتواند چیزی نزدیک به ۱۴ ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خود را از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. 

مقایسه سورن پلاس ‏XU7P با تارا دنده‌ای V1؛ کدام سدان ایران خودرو بهتر است؟

این در حالی است که تارا نیز از نسخه ارتقا یافته یکی دیگر از موتورهای قدیمی پژو یعنی پیشرانه TU5P استفاده می‌کند. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۵ سرعته دستی تحویل می‌دهد. شتاب صفر تا صد تارا دنده‌ای حدود ۱۲.۴ ثانیه است و وزن آن نیز به ۱۱۷۰ کیلوگرم می‌رسد. 

مقایسه سورن پلاس ‏XU7P با تارا دنده‌ای V1؛ کدام سدان ایران خودرو بهتر است؟

بنابراین اگر به خودروی چابک‌تر با شتاب بهتر و البته هندلینگ پایدارتر نیاز دارید، به نظر می‌رسد تارا گزینه بهتری باشد. البته در مورد هندلینگ و پایداری باید گفت که هر دو خودرو سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و  محور پیچشی در قسمت عقب دارند، اما تارا به دلیل طراحی جدیدتر بدنه و شاسی می‌تواند در مجموع هندلینگ اطمینان‌بخش‌تری را در اختیار شما بگذارد.
از لحاظ مصرف سوخت نیز وضعیت تارا بهتر است. این خودرو به طور متوسط حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین نیاز دارد، اما میزان مصرف سوخت سورن پلاس XU7P به حدود ۷.۶ لیتر در سیکل ترکیبی ۱۰۰کیلومتری می‌رسد. 

خودرو تارا دنده‌ای V1 سورن پلاس   XU7P
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی ۴سیلندر- ۸سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۸ لیتر
توان خروجی ۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر ۹۸ اسب بخار – ۱۴۶ نیوتن متر
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۲.۵ ثانیه ۱۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷  لیتردر۱۰۰کیلومتر ۷.۶  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۱۷۰ کیلوگرم ۱۲۰۰ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر ۶۳ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۶۶-۱۷۴۸-۴۵۱۹ میلیمتر ۱۴۶۰-۱۷۳۵-۴۵۳۴ میلیمتر
فاصله محوری ۲۶۵۲ میلیمتر ۲۶۷۱ میلیمتر
حجم صندوق ۶۴۰ لیتر ۵۰۰ لیتر

بنابراین از لحاظ فنی به نظر می‌رسد که تارا شرایط بهتری داشته باشد و البته پیشرانه کم‌استهلاک‌تری را هم روی خود نصب کرده است که باعث می‌شود احتمالاً هزینه‌های نگهداری آن در طول دوره مالکیت، پایین‌تر از موتور ۸ سوپاپ سورن پلاس باشد.

مقایسه طراحی و فضای کابین سورن پلاس XU7P و تارا دنده‌ای V1

متأسفانه سورن پلاس از لحاظ طراحی داشبورد تفاوت چندانی با مدل‌های قدیمی سورن ندارد. یعنی همان داشبورد روی این خودرو نصب شده و صرفاً تجهیزات جدیدی مثل نمایشگر مالتی‌مدیا به آن اضافه شده است. البته فرمان این خودرو نیز عوض شده و به غربیلک فرمان دنا پلاس مجهز است که به نظر ما چندان زیبایی خاصی ندارد. اما تارا نیز آن‌طور که باید و شاید به یک داشبورد کامل و تا حدودی مدرن مجهز نشده است. هرچند که داشبورد این خودرو نسبت به سورن پلاس مقداری جذاب‌تر است، اما بهتر بود که یک داشبورد زیبا و مطابق با نمایه‌های مدرن برای این ماشین طراحی می‌شد تا حرف و حدیث چندانی پشت سر فضای داخلی آن باقی نماند. به عنوان مثال اگر به نمای داخلی ری‌را دقت کنید و داشبورد آن را مد نظر قرار دهید، می‌توانید منظور ما را متوجه شوید. 

مقایسه سورن پلاس ‏XU7P با تارا دنده‌ای V1؛ کدام سدان ایران خودرو بهتر است؟

به هر حال هر دو خودرو دارای طراحی داخلی قدیمی هستند اما در این بین تارا می‌تواند بیشتر مورد پسند واقع شود. کیفیت متریال داشبورد و مواد داخل کابین تارا دنده‌ای چندان دلچسب نیست و شاید از این جهت سورن پلاس بتواند کمی بهتر عمل کرده باشد. میزان فضای داخلی کابین هر دو خودرو تا حد زیادی جادار ارزیابی می‌شود به میزانی که ۵ نفر سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند می‌توانند با کمترین محدودیت از اتاق این دو محصول ایران‌خودرو استفاده کنند. 

مقایسه سورن پلاس ‏XU7P با تارا دنده‌ای V1؛ کدام سدان ایران خودرو بهتر است؟

از لحاظ میزان گنجایش صندوق و کاربردپذیری این بخش نیز اوضاع برای هر دو خودرو مساعد است، اما باز هم تارا برنده این بخش خواهد بود. چرا که اگرچه صندوق عقب ۵۰۰ لیتری سورن پلاس کاملاً جوابگوی نیازهای خانوادگی شما خواهد بود، اما قطعاً ۱۴۰ لیتر فضای بیشتر صندوق عقب تارا می‌تواند رضایت بیشتری در کاربران ایجاد کند و دغدغه‌های آن‌ها، به ویژه هنگام مسافرت را به حداقل برساند.

مقایسه امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی 

امکانات این دو خودرو برای بازار امروز ایران تقریباً حداقلی و البته قابل انتظار به نظر می‌رسد. در این بین نبود دوربین عقب در تارا دنده‌ای بسیار توی ذوق می‌زند و اصطلاحاً این خسیس‌بازی ایران‌خودرو باعث شده که تارا دنده‌ای در این بخش امتیاز پایین‌تری دریافت کند. البته در نسخه جدیدتر تارا این مشکل برطرف شده است. سیستم تهویه اتوماتیک و تنظیم پشتی صندلی‌های جلو به صورت برقی نیز در سورن پلاس وجود دارد که تارا دنده‌ای فاقد آن است. 

به هر حال وجود سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، نمایشگر مالتی‌مدیا لمسی، دو کیسه هوای جلو و سنسور فشار باد تایرها جزو تجهیزات مهم مشترک این دو خودرو هستند که در این سطح بازار ایران قابل قبول به نظر می‌رسند. 
بنابراین، سورن پلاس XU7P نسبت به تارا دنده‌ای وی ۱ آپشن‌های کمی متنوع‌تری ارائه می‌دهد و در این بخش امتیاز بالاتری کسب می‌کند.

خودرو تارا دنده ای V1 سورن پلاس XU7P
کروز کنترل دارد ندارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
دیلایت دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب ندارد دارد
کیسه هوا دارد دارد
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
تنظیم برقی صندلی های جلو ندارد دارد ( فقط قسمت پشتی)
آینه تاشو برقی ندارد دارد
تنظیم برقی آینه های جانبی دارد دارد

نتیجه‌گیری: سورن پلاس XU7P ارزنده‌تر است یا تارا دنده‌ای وی ۱؟ 

با توجه به نکاتی که در مقایسه تارا دنده‌ای V1 و سورن پلاس XU7P اشاره کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که خودروی تارا دنده‌ای به دلایلی مثل شتاب بهتر، طراحی ظاهری جذاب‌تر، هندلینگ مطمئن‌تر، استهلاک کمتر پیشرانه و صندوق عقب بزرگ‌تر می‌تواند نقش برنده این مقایسه را بازی کند. 

اما نکته اینجاست که اگر بخواهید مدل‌های صفر کیلومتر تارا دنده‌ای را خریداری کنید، باید چیزی حدود ۲۰ درصد مبلغ بیشتری نسبت به قیمت سورن پلاس XU7P هزینه کنید. بنابراین، مزیت قیمتی با خودروی سورن پلاس است. ضمن آن‌که این ماشین قدیمی‌تر ایران‌خودرو امکانات کمی متنوع‌تر را نیز در اختیار شما می‌گذارد. اما احتمال سوختن واشر سرسیلندر موتور XU7P در سورن پلاس نسبت به تارا دنده‌ای بیشتر است که در این صورت هزینه‌های نگهداری آن بالاتر خواهد رفت.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir