به گزارش صنعت ماشین،

 بروز مشکلاتی که دامنگیر شرکت فولکس واگن شد، از جمله درگیری با اتحادیه‌ها در مورد تعدیل کارکنان و تعطیلی کارخانه‌ها، پرسش‌هایی جدی نسبت به آینده این شرکت و در سطح وسیع‌تر، آینده خودروسازی اروپا مطرح کرده است.

این نگرانی‌ها به دنبال تلاش‌های چین برای حضور پرقدرت در این عرصه و عرض‌اندام در اتحادیه اروپا با معرفی خودروهای برقی ارزان‌قیمت و پایان تدریجی عصر خودروهای احتراقی ایجاد شده است.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا اعلام کرده‌اند که قصد دارند فروش خودروهای برقی ساخت چین را با وضع تعرفه‌های جدید محدود کنند، اما برخی از خودروسازان اروپایی هشدار می‌دهند که این اقدامات می‌تواند تاثیرات مخربی بر این بخش که دیرزمانی مورد غبطه جهانیان بود، گذاشته و تعطیلی کارخانه‌ها در نقاطی از جمله در آلمان را به همراه داشته باشد.

این «حس اضطرار» در میان بخش اعظم فعالان این صنعت در جریان نمایشگاه اخیر اتومبیل پاریس به ‌وضوح قابل‌‌مشاهده بود، جایی که تولیدکنندگان چینی بر عزم خود برای ورود به بازار اروپا، یعنی بزرگ‌ترین بازاری که پس از اعمال تعرفه‌های ۱۰۰درصدی آمریکا بر واردات خودروهای برقی، پیش روی آنها قرار دارد، تاکید کردند.

در جریان نمایشگاه پاریس، ۹ شرکت چینی از خودروهای جدید و طرح‌های استراتژیک خود برای نفوذ بیشتر به اروپا رونمایی کردند.

الیور زیپس، مدیر اجرایی شرکت بی‌ام‌و که در رقابت‌ در حوزه خودروهای برقی از رقیبان عقب ‌مانده است، خواستار بازنگری در برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت تولید خودروهای موتور احتراقی از سال ۲۰۳۵ شده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این نهاد به طور مستمر با فعالان این صنعت در ارتباط است، اما تاکید کرد مهلت یازده سال تعیین‌شده برای اعمال ممنوعیت کامل تولید خودروهای بنزینی و دیزلی، به این صنعت فرصت می‌دهد تا خود را برای شرایط جدید آماده کند.

نفوذ به «حیاط‌خلوت»

بی‌وای‌دی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز چینی، در بیانیه‌ای که بخش خودروسازی اروپا را به وحشت انداخته، اعلام کرده است که قصد دارد تمام خودروهایی را که در اروپا به فروش می‌رساند، به ‌صورت محلی تولید کند و باتری‌ها را که گران‌ترین بخش هر خودروی برقی محسوب می‌شوند در مجارستان و ترکیه مونتاژ کند.

در همین حال شرکت جیلی (مالک برند ولوو)، پل استار و لوتوس، به دنبال مکان‌یابی مناطق مناسب برای احداث کارخانه در اروپا از جمله لهستان هستند. این در حالی است که شرکت‌های چینی دیگر مانند دانگ‌فنگ و فاو نیز مدل‌های جدید خود را با این هدف که با فروش خودروهای برقی خارج از کشور بتوانند مشکلات ناشی از ضعف بازار داخلی و رقابت سرسختانه قیمتی را جبران کنند، در اروپا به نمایش می‌گذارند. همچنین، برخی از برندهای خودروسازی اروپایی اکنون برای همکاری با رقبای چینی که آینده آنها را تهدید می‌کنند، به تکاپو افتاده‌اند.

شرکت لیپ موتور، که با استلانتیس شراکت دارد، آماده است پذیرش سفارش برای یک خودروی شهری مونتاژشده در لهستان را آغاز کند. در همین حال، بر اساس گزارش‌های اخیر از پاریس، جیلی و اسپات لایت اتوموتیو، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ب‌ام‌و و گریت وال چین، نیز در تلاش برای امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در اتحادیه اروپا هستند.

کمیسیون اروپا می‌گوید سرمایه‌گذاری در اروپا می‌تواند یکی از راه‌های اجتناب چینی‌ها از تعرفه‌های جدید باشد. اما «کاپیتان‌های» صنعت خودرو اروپا از این هراس دارند که این رویکرد به رقبای جدید اجازه ورود به «حیاط ‌خلوت» آنها را بدهد.

فیل دان، مدیرعامل مشاور استراتژی استراکس می‌گوید، زنگ خطر جدی برای اروپایی‌ها به صدا در آمده است. آنها متوجه شده‌اند که باید اقدامی اساسی انجام دهند و تنها چند سال برای انجام آن فرصت دارند.

تعرفه‌های ضدچینی با واکنش‌های متفاوتی از سوی مدیران شرکت‌های خودروسازی در قاره اروپا مواجه شده است. کارلوس تاوارس، رئیس  شرکت استلانتیس، مالک برندهای سیتروئن، فیات، واکسول و جیپ، معتقد است اثر تجمیعی تعرفه‌های اتحادیه اروپا منجر به فرسایش بیشتر صنعت اروپا خواهد شد.

او بر این باور است که خودروسازان چینی، مانند بی‌وای‌دی، برای اجتناب از این تعرفه‌ها، برنامه‌های خود برای ساخت خودرو در داخل خاک اروپا را تسریع خواهند کرد.

تاوارس پیش‌بینی می‌کند برندهای چینی به آلمان، فرانسه یا ایتالیا که خانه قدیمی‌ترین خودروسازان اروپا هستند، وارد نشوند، بلکه به دنبال گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر در کشورهای اروپای شرقی مانند مجارستان هستند، جایی که هزینه‌های نیروی کار کمتر است.

به گفته او، اجرای این سیاست به معنای «تسریع نیاز به تعطیلی کارخانه‌ها» در سایر نقاط اروپاست، مساله‌ای که می‌تواند به شکست سیاست اعمال تعرفه‌های حمایت‌گرایانه، که قرار است از ابتدای نوامبر اجرایی شوند، بینجامد.

این اظهارات حاکی از شکاف‌های گسترده در قلب اتحادیه اروپا بر سر این سیاست است. فرانسه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور آن کشور که نمایشگاه پاریس را افتتاح کرد، به‌ شدت از تعرفه‌های جدید حمایت کرده‌اند. در مقابل، آلمان در میان اقلیت کشورهای اروپایی بود که دو هفته پیش به این تعرفه‌ها رای منفی دادند. در سال‌های گذشته، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا این توانایی را داشت تا دیگران از جمله فرانسه را به اتخاذ یک موضع واحد تشویق کند، اما توان هدایت و رهبری اتحادیه اروپا از جمله نقاط قوت اولاف شولتز، صدراعظم فعلی آلمان، نبوده است.

بنابراین، در این خلأ رهبری، صنعت خودرو مستقلا مبارزه برای حفظ منافع خود را آغاز کرده است. با وجود رویارویی با مشکلات اقتصادی، از جمله کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای خودروهای برقی که با رشد حضور چینی‌ها در حوزه نفوذ آنها وخیم‌تر شده است، کاپیتان‌های این صنعت در آلمان حتی پا را از استلانتیس فراتر گذاشته و تمایلی به بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتگرایانه اتحادیه اروپا از طریق وضع تعرفه‌ها ندارند. آنها تنها زمان بیشتری می‌خواهند تا بتوانند خود را با دنیای جدید خودروهای برقی تطبیق دهند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir