منتشر شده در 14 آبان 1403 ساعت 16:00
با اجرایی شدن تعرفههای سنگین بر خودروهای برقی وارداتی از چین، اتحادیه اروپا مانع بزرگی را پیش روی رشد و پیشرفت کمپانیهای چینی قرار داده است. شاید بدانید تعرفههای جدید بسته به سطح همکاری شرکتها در جریان تحقیق، بین ۱۷ تا ۴۵.۳ درصد متغیر است. حالا خبر رسیده که چین در واکنش به این سیاست، از خودروسازان داخلی خواسته است که سرمایهگذاری در کشورهای حامی تعرفهها را متوقف کنند و تمرکز خود را بر بازار کشورهای مخالف یا ممتنع بگذارند.
فرانسه و ایتالیا موافق، آلمان مخالف افزایش تعرفه
به گزارش آخرین خودرو، ده کشور عضو اتحادیه اروپا از افزایش تعرفه حمایت کردهاند که در بین آنها نام دو کشور فرانسه و ایتالیا دیده میشود. در مقابل، آلمان به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از غولهای خودروسازی، با این اقدام مخالفت کرده است. دوازده کشور هم رای ممتنع دادهاند که اسپانیا یکی از آنهاست. با توجه به سیاست جدید چین، احتمال حضور و عرضه خودروهای چینی در این کشورها بیشتر از بقیه ارزیابی میشود.
تاثیر تعرفههای جدید بر سرمایهگذاری خودروسازان چینی
تقابل چین و برخی از کشورهای اروپایی طبیعتاً میتواند برنامه گسترده خودروسازان چینی برای سرمایهگذاری در قاره سبز را به تعویق بیاندازد. به عنوان مثال، گروه خودروسازی سایک (SAIC) برنامه دارد تا پیش از پایان سال جاری، یک مرکز قطعهسازی در فرانسه افتتاح کند، اما رای مثبت فرانسه به تعرفهها، ممکن است بر این پروژه تاثیر بگذارد.
شرکت بی وای دی هم از قبل تصمیم به احداث کارخانهای در مجارستان گرفته بود. به دلیل مخالفت مجارستان با افزایش تعرفه، به نظر میرسد خللی در این پروژه ایجاد نخواهد شد. علاوهبر این، شایعاتی مبنی بر انتقال دفتر مرکزی بی وای دی در اروپا از هلند به مجارستان شنیده میشود.
اعمال تعرفه سنگین برای واردات خودروهای برقی از چین، نشاندهنده بروز تنشهایی جدید در صنعت خودروی جهان است. مسلماً اقدامات این چنینی میتواند شرکتهای چینی را در زمینه سرمایهگذاری محتاط کند. بدیهی است که در این صورت چینیها به سرمایهگذاری در بازارهای همسو با سیاستهای خود تمایل بیشتری پیدا خواهند کرد.
source