جی ای سی امکو یکی از محصولات جدید نشان GAC چین است که با راسا موتور خاورمیانه به ایران می آید. یک کراس اوور مدرن که ظاهر متفاوتی دارد.
درباره جی ای سی امکو
نشان گک یا جی ای سی (GAC) یکی از خودروسازان خوب و مشهور چینی است که قدمت و سابقه بالایی را در زمینه خودروسازی دارد و عمده شهرت به واسطه همکاری با خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا و میتسوبیشی و… به دست آورده است. جی ای سی امکو (GAC Emkoo) یکی از لوکس ترین کراس اوور های این نشان بوده که در سال ۲۰۲۲ میلادی بر اساس پلتفرم GMPA عرضه و تا کنون دو مدل بنزینی و هیبریدی از این محصول وارد بازار های جهانی شده است. جالب است بدانید که در تولید نسخه هیبرید این خودرو کمپانی جی ای سی با تویوتا همکاری داشته است.
در حال حاضر شرکت راسا موتور خاورمیانه که تا کنون خودرو های نشان سوزوکی را به ایران وارد کرده، مسئولیت واردات محصولات گروه جی ای سی را بر عهده دارد و جی ای سی امکو یکی از لوکس ترین و گران ترین محصولات جی ای سی است که این شرکت واردات آن را انجام داده است.
طراحی بدنه
به طور کلی جی ای سی امکو طراحی بسیار رادیکال و در عین حال آینده نگرانه دارد و در طراحی آن از خطوط شکسته و زاویه دار استفاده شده که ممکن است باب میل همه نباشد. در نمای جلو امکو اولین چیزی که توجه ها را به خود جلب می کند طراحی و گرافیک چراغ های جلو این خودرو است که به صورت خطوط شکسته طراحی شده اند. در جلوپنجره بزرگ این خودرو خطوط مورب و موازی دیده می شود که نمای ضربدری شکلی را در این بخش به وجود آورده اند.
در نماهای جانبی استفاده و بهره مندی از خطوط شکسته کاملا مشهود بوده و در قسمت های مختلف از این المان ها استفاده شده است. خطوط طراحی استفاده شده در این نماها، سبک طراحی ویژه و منحصر به فردی را در این خودرو به وجود آورده که در کمتر خودرویی دیده می شود از طرفی طراحی خوب رینگ های آلومینیومی نیز از جذابیت های خاص این خودرو به حساب می آید.
سبک طراحی نمای عقب جی ای سی امکو نیز بسیار هماهنگ با طراحی دیگر قسمت ها بوده و از همان سبک پیروی می کند و سبک طراحی مشابه خودرو هایی نظیر میتسوبیشی اکلیپس کراس و یا کارلمن کینگ را ایجاد کرده است. در طراحی چراغ های عقب نیز همانند چراغ های جلو از خطوط شکسته استفاده شده که سبک طراحی به نسبت خشنی را ایجاد کرده است. اسپویلر عقب نیز طراحی خاص و منحصر به فردی دارد و به واسطه این طراحی در کنار آیرودینامیک بدنه، برف پاک کن شیشه عقب در این خودرو دیده نمی شود. سپر عقب و دیفیوزر GAC Emkoo طراحی خاص این خودرو را تکمیل کرده و وجود خروجی اگزوز های فیک در این بخش با جلوه ی خوبی را ایجاد کرده است.
مشخصات فنی جی ای سی امکو
به لحاظ فنی جی ای سی امکو بسیار مشابه جی ای سی GS3 و جی ای سی امپو بوده و تفاوت چندانی با آنها ندارد. قلب تپنده جی ای سی امکو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) ساخت نشان میتسوبیشی است که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. از جمله فناوری هایی که در این پیشرانه استفاده شده، فناوری Air To Water است که در خنک کاری پیشرانه تاثیر بسیاری دارد.
برند | جی ای سی |
مدل | امکو |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۱۷۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۶.۹۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۸۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۱ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۷۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۵۰ میلی متر |
وزن | ۱۵۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/۵۵R19 |
شرکت عرضه کننده | راسا موتور خاورمیانه |
برند نشان مادر | GAC |
کشور سازنده | چین |
با اینکه اعداد و ارقام عجیبی را در این خودرو نمی بینیم با این حال شتاب صفر تا صد اعلام شده این خودرو در شرایط استاندارد زیر ۷ ثانیه است که عدد بسیار قابل توجهی به حساب می آید. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون در محور عقب از نوع مولتی لینک است که سواری قابل قبولی را به ارمغان می آورد. گک امکو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، در حدود ۶ لیتر اعلام شده است که عدد بسیار مناسبی محسوب می شود.
طراحی کابین و امکانات
در داخل کابین جی ای سی امکو سبک طراحی منحصر به فرد و متفاوتی نسبت به بسیاری از خودرو های چینی را شاهد هستیم که می تواند بیننده را به خود جذب کند. در بخش رودری ها از متریال نرم استفاده شده و در بخش میانی رودری ها شاهد استفاده از روکش چرم مصنوعی هستیم که احساس خوبی را به سرنشینان انتقال می دهد. نکته ای که در این بخش وجود دارد طراحی خاص و جالب دستگیره ها است که طراحی دایره ای شکل آن از جذابیت های طراحی داخل کابین به حساب می آید.
در بخش بالای داشبورد نیز از متریال نرم یا soft touch استفاده شده که احساس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل می کند. در این بخش می توان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا را مشاهده کرد که کیفیت بسیار مناسبی داشته و بسیاری از تنظیمات بخش های مختلف خودرو از طریق این نمایشگر انجام می شود. بخش های میانی داشبورد نیز دارای روکش چرمی با دوخت رنگی است و در مرکز این بخش کلید های دسترسی به سیستم تهویه این خودرو تعبیه شده است. نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که شاگرد از طریق اهرم چرخان می تواند به سیستم تهویه دسترسی داشته باشد که طراحی این بخش با دستگیره های در بازکن هماهنگ بوده بر جذابیت های طراحی داخل کابین افزوده است.
کلاستر GAC Emkoo از نوع دیجیتالی بوده و کیفیت و گرافیک و همچنین عملکرد بسیار خوبی دارد و اطلاعات مختلفی را به راننده منتقل می کند. فرمان جی ای سی امکو از نوع کمکی برقی است و میزان سفتی یا نرمی آن با توجه به سرعت خودرو تغییر می کند که این عامل در پایداری خودرو بسیار موثر است. غربیلک فرمان نیز از نوع دی کات بوده و داری طراحی سه شاخه یا T شکل است و از روی کلید های کنترلی تعبیه شده بر روی آن می توان به امکانات و قسمت های مختلفی نظیر تنظیمات سیستم مالتی مدیا و یا کروز کنترل دسترسی داشت. از طرفی غربیلک فرمان دارای روکش چرم مصنوعی با دوخت قرمز بوده که احساس هیجان را به راننده انتقال می دهد.
کنسول وسط جی ای سی امکو دارای سبک طراحی هماهنگ با جلو پنجره این خودرو است یعنی مشابه خطوط موربی که در بخش جلو پنجره به کار رفته است را می توان در این قسمت مشاهده کرد که به نوعی طراحی لوکس به حساب می آید. صندلی های جی ای سی امکو طراحی نیمه اسپرت داشته و ارگونومی مناسبی دارند و به صورت برقی قابل تنظیم هستند. روکش صندلی های این خودرو از جنس چرم مصنوعی بوده و از دوخت رنگی متناسب با تریم رنگی کابین، در آن استفاده شده است. فضای عقب جی ای سی امکو به واسطه طراحی بدنه و همچنین فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی متری، ابعاد و اندازه مناسبی داشته و فضای خوبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل حرکت در سربالایی – ترمز اضطراری اتوماتیک – رادار خط خوان – اخطار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سقف شیشه ای با سایه بان برقی- فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سنسور باران – ترمز پارک برقی – اتوهلد – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار در ترافیک – دسته دنده الکتریکی – رادار تابلوخوان – رانندگی خودکار بین خطوط – استارت دکمه ای – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – درِ صندوق عقب برقی – صندلی های برقی جلو – روشن شدن خودرو از روی ریموت – دستگیره های الکتریکی – نور پردازی کابین – جلو آمپر دیجیتال – شارژر بیسیم تلفن همراه – تهویه اتوماتیک – پاکسازی هوای کابین – سردکن صندلی های جلو |
مزایا و معایب
مزایا | شتاب و مصرف سوخت مناسب – کیفیت مناسب قطعات استفاده شده در خودرو – طراحی جذاب – کابین جادار |
معایب | نبود برخی ویژگی ها مانند زیر آرنجی عقب و تهویه اتوماتیک – عدم عرضه با نسخه دو دیفرانسیل |
رقبای جی ای سی امکو
جی ای سی امکو (GAC Emkoo) با توجه به کلاس طراحی و مشخصات خود رقبای بسیاری چه در بین خودرو های مونتاژی و چه در بین خودرو های وارداتی دارد که ممکن است این خودرو را به چالش بکشند اما کیفیت ساخت و طراحی منحصر به فرد امکو می تواند برگ برنده این خودرو باشد. از جمله رقبا این خودرو در میان خودرو های وارداتی می توان به؛ چانگان یونی تی، ونوسیا استار، جتا VS7، کیا اسپورتیج و… اشاره کرد. از طرفی لاماری ایما، تیگو ۷ پرومکس، فیدلیتی پرستیژ و… از رقبا این خودرو در میان خودرو های موتاژی هستند.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
جی ای سی امکو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات جی ای سی امکو می توان به؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری، رادار حرکت بین خطوط، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، نور بالای اتوماتیک، رادار کمکی راننده در ترافیک، رادار تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، شیفتر پشت فرمان، فرمان کمکی برقی، سردکن صندلی های جلو، سنسور نور، کیت صدای اگزوز، سانروف، تهویه اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوای داخل کابین، ترمز پارک برقی، اتو هلد، سامانه پایش فشار باد تایر ها، سیستم صوتی حرفه ای، جلو آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، شارژر بی سیم، استارت دکمه ای و… اشاره کرد.
نوشته جی ای سی امکو ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source