یک مثال وجود دارد که میگوید حتی ثروتمندان هم گریه میکنند. این مثال زمانی زده میشود که حتی با داشتن آسایش، چالشهایی پیش رو انسان قرار میگیرد. در حوزه خودرو، این روزها برای پورشه چنین اتفاقی رخ داده است. شرکتی که شهرت خود را از مدلهای اسپرت دارد، با گسترش فعالیت خود در زمینه ساخت خودروهای شاسی بلند و لوکس، توانسته آوازه بلندی برای خود ایجاد کند.
پورشه یک برند قوی در گروه فولکس واگن محسوب شده که اکنون در حال مبارزه برای رسیدن به موفقیت است. طی 15 سال گذشته، این شرکت با موفقیت وارد بخشهای جدیدی شده و مدلها و موتورهای جدیدی را معرفی کرده که چند دهه پیش غیرقابل تصور بود. به لطف کیفیت، عملکرد و بازاریابی خوب، پورشه فروش جهانی خود را بین سالهای 2009 و 2023 تقریباً سه برابر کرد. برندهای دیگر مانند تسلا ممکن است در مدت زمان کوتاهتری حتی سریعتر رشد کرده باشند، اما خودروهای آن به گرانی پورشه نیستند.
این دستاورد قابل توجه به پورشه اجازه داد تا با اطمینان بخش خودروهای الکتریکی را با موفقیت نسبی سپری کند. تایکان یکی از پرفروشترین خودروهای الکتریکی لوکس امروزی پورشه است. نمونهای که نشان میدهد حتی ورود به بخش خودروهای الکتریکی، لطمهای به برندی باسابقه چون پورشه وارد نمیکند؛ اما شاهد ظهور مشکلاتی برای این برند هستیم.
سال گذشته، پورشه رکورد فروش سالانه جدیدی را با 320200 دستگاه در سراسر جهان پس از 16 سال رشد متوالی به ثبت رساند. با این حال، به نظر میرسد که این روند رو به پایان است. آخرین دادههای منتشر شده نشان میدهد که تحویل جهانی بین ژانویه تا سپتامبر 226000 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 تقریباً 7 درصد کاهش را نشان میدهد. بر اساس اعلام پورشه، دلیل اصلی کاهش تقاضا، کاهش تقاضا در کشور چین با افت 29 درصدی است. در مورد مدلها، دو ناحیه مشکلساز برای شرکت وجود دارد. نخست پورشه تایکان است که در بازارهای اروپا و ایالات متحده با کاهش تقاضا رو به رو شد.
تایکان همچنین با رقابت فزایندهای در چین، بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، مواجه است. بدتر از همه، تایکان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 رونمایی شد، به این معنی که مدل این خودرو پنج ساله قدیمی محسوب میشود.
روند نگرانکنندهتر دیگر، پیرامون ماکان است. با ورود نسل دوم که فقط به عنوان یک خودروی الکتریکی قابل تهیه است، پرفروشترین پورشه در تلاش است تا نتایج فروش نسل قبلی خود را شکست دهد. پورشه نسل اول ماکان را از برخی بازارهای کلیدی حذف کرده تا صرفاً بر روی مدل جدید تمرکز کند. دیگر مدلی با پیشرانه احتراقی ماکان را در وب سایت پورشه آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و اتریش مشاهده نخواهید کرد.
ماکان جدید به طور متوسط 22 درصد بیشتر از نسل قبلی قیمت دارد. این افزایش عمدتاً به دلیل تغییر پیشرانه از احتراقی به الکتریکی است. این وضعیت با ترس فزاینده و احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی در اروپا بدتر شده است. ماکان جدید هنوز در همه جا معرفی نشده، بنابراین تغییر مدل نیز به فروش لطمه میزند.
به طور خلاصه، اعداد و ارقام نشان میدهند که پورشه دیگر به دلیل مدلهای الکتریکی خود با رشد فروش رو به رو نیست.به نظر شما آیا این روند منفی ممکن است بر سایر برندهای لوکس تثبیت شده که به سمت خودروهای الکتریکی پیش میروند تاثیرگذار باشد؟
source