درحالیکه در بازارهای توسعهیافته جهانی مثل اروپا و آمریکا حدود یک دهه است که خودروهای الکتریکی به بازار عرضه میشوند، در کشورمان این خودروها تازه موردتوجه قرار گرفتهاند و حدود یک سال است که شاهد عرضه مدلهای الکتریکی توسط شرکتهای مختلفی در قالب مدلهای وارداتی و مونتاژی هستیم. یکی از اولین خودروهای الکتریکی وارداتی که راهی بازار ایران شد، فولکسواگن ID4 است که اولین بار در تیرماه امسال در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. این کراساوور برقی توسط گروه ماموت وارد میشود که قبلاً هم سابقه واردات محصولات فولکسواگن مثل تیگوآن و پاسات را داشته است.
معرفی کلی فولکسواگن ID4
فولکسواگن برای حضور جدی در بازار خودروهای الکتریکی، اقدام به ایجاد سری محصولاتی تحت عنوان ID کرد. اولین مدل این سری، هاچبک ID3 بود که در سال 2019 معرفی شد. دومین مدل خانواده ID نیز همین کراساوور ID4 است که نسخه تولیدی آن اولین بار در اواسط سال 2020 معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم MEB گروه فولکسواگن ساخته شده که برای خودروهای الکتریکی طراحی شده است. ID4 در آلمان، آمریکا و چین تولید میشود که نمونههای وارداتی ماموت تولید چین هستند. این کراساوور الکتریکی در چین توسط جوینت ونچرهای سایک-فولکسواگن و فاو-فولکسواگن در دو نسخه به ترتیب با نامهای ID4 X و ID4 Crozz تولید میشود که در ظاهر تفاوتهایی جزئی باهم دارند و نمونههای وارداتی به ایران از نوع کراز و تولید فاو هستند. به همین دلیل است که در نام ID4 وارداتی ماموت پسوند Crozz را میبینیم.
طراحی بیرونی فولکسواگن ID4
ID4 مطابق با زبان طراحی مدلهای سری ID فولکسواگن طراحی شده که ویژگیهای اصلی آن خطوط سیال بدنه، فقدان جلوپنجره و چراغهای جلوی نسبتاً باریک و بادامیشکل است. این چراغها توسط نواری مشکیرنگ به هم متصل شدهاند که لوگوی فولکسواگن در میان آن خودنمایی میکند. در پایین سپر هم ورودی هوای بزرگی با الگوی لوزی شکل دیده میشود. در قسمت جانبی، دستگیرههای در همسطح با بدنه برای بهبود آیرودینامیک و همینطور رینگهای 19 اینچی آلومینیومی با طراحی آیرودینامیک دیده میشود درحالیکه در عقب از چراغهای سراسری با کاور شفاف و گرافیک داخلی جذاب استفاده شده است. ID4 کراساوور کامپکتی است که 4,592 میلیمتر طول، 1,852 میلیمتر عرض و 1,629 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,765 میلیمتر است.
داخل فولکسواگن ID4
در داخل ID4 شاهد فضای آشنای خودروهای فولکسواگن با طراحی ساده و البته مدرن هستیم. یکی از ویژگیهای جالب در اینجا، صفحه آمپر دیجیتالی کوچک 5.3 اینچی است که بدون قاب مقابل راننده نصب شده است. در کنار این هم یک نمایشگر بزرگ لمسی 12 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد دیده میشود که برای سهولت استفاده، کمی به سمت راننده زاویه دارد. غربیلک فرمان سه پره، دریچههای تهویه افقی ساده و طراحی ساده و خلوت کنسول مرکزی هم از دیگر ویژگیهای داخلی ID4 هستند. در اینجا متریال از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به لطف فاصله محوری کشیده، فضای صندلیهای عقب برای افراد بلندقد هم مناسب خواهد بود. صندوق بار این کراساوور هم 543 لیتر ظرفیت دارد.
امکانات و تجهیزات فولکسواگن ID4
لیست امکانات و تجهیزات ID4 Crozz وارداتی ماموت شامل موارد زیر میشود:
- تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده
- نمایشگر لمسی 12 اینچی
- 7 بلندگو
- صفحه آمپر دیجیتالی
- سقف پانوراما
- سنسور نور و باران
- آینه الکتروکرومیک
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کروز کنترل تطبیقی
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
- سیستم پیشگیری از تصادف جلو
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- سنسور پارک جلو و عقب
- ترمز اضطراری خودکار
مشخصات فنی فولکسواگن ID4
ID4 در نسخههای مختلفی تولید میشود که نمونههای وارداتی به ایران از نوع تک موتوره هستند. این موتور که روی محور عقب نصب شده است، 168 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور دارد. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی 55.7 کیلووات ساعتی تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل در شرایط استاندارد امکان پیمودن تا 442 کیلومتر را فراهم میکند. شارژ این باطریها با شارژرهای معمولی حدود 8.5 ساعت طول میکشد ولی در صورت استفاده از شارژرهای سریع، ظرف 35 دقیقه از 20 تا 80 درصد باطریها شارژ میشود. به خاطر وزن این باطریها، ID4 کراساوور سنگینوزنی است و 1945 کیلوگرم وزن دارد. حداکثر سرعت این کراساوور آلمانی هم 160 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
قیمت و جمعبندی
فولکسواگن ID4 Crozz از سوی ماموت با قیمت دو میلیارد و 215 میلیون تومان در سامانه یکپارچه خودروهای الکتریکی عرضه شد درحالیکه قیمت این خودرو در بازار هماکنون به حدود 3.6 میلیارد تومان رسیده است. در حال حاضر، ID4 در بازار کشورمان خودروی تقریباً بیرقیب محسوب میشود زیرا خودروهای الکتریکی چندانی با چنین قیمتی در بازار دیده نمیشوند. اصلیترین و شاید بتوان گفت تنها رقیب این کراساوور آلمانی در بازار حال حاضر ایران، هوندا eNS1 است که در بازار قیمتی در حدود 3.5 میلیارد تومان دارد.
source