فونیکس FX برقی کراس اوور جدید گروه مدیران خودرو است که همانطور که مشخص است دارای پیشرانه تمام برقی است و عملا نسخه تمام برقی فونیکس FX است.
معرفی فونیکس FX برقی
با گسترش عرضه خودرو های برقی در بازار ایران، شرکت های مونتاژ کننده بسیاری به سراغ عرضه این خودرو ها رفته اند. یکی از این شرکت ها که به تازگی وارد حوزه عرضه خودرو های برقی شده، شرکت مدیران خودرو است که فعالیت خود را در حوزه خودرو های برقی با عرضه آریزو ۵ برقی آغاز کرد.
فونیکس FX برقی دومین محصول تمام برقی این شرکت است که همان طور که از نام آن مشخص است نسخه EV یا تمام برقی فونیکس FX است. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این خودرو بیاندازیم باید بگوییم که این خودرو در حقیقت چری اومودا ۵ است که از سال ۲۰۲۲ روی خط تولید رفته است. اما نسخه تمام برقی آن کمی بروزتر بوده و در سال ۲۰۲۳ رونمایی شده و بر اساس همان پلتفرم فونیکس FX بنزینی یا همان T1X طراحی و تولید شده است. در ادامه بیشتر به این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه فونیکس اف ایکس برقی
فونیکس FX EV همانند نسخه بنزینی خود طراحی بسیار جوان پسند، بروز و اسپرتی دارد و جدا از این موارد اِلمان های طراحی خودرو های برقی نیز در آن دیده می شود اما ایرادی که در طراحی این خودرو می توان گرفت این است که این خودرو از پلتفرمی مجزا برای خودرو های برقی استفاده نمی کند و پلتفرم این خودرو با نسخه بنزینی آن یکی است.
نمای جلو این خودرو اشتراکات زیادی با نسخه بنزینی فونیکس FX دارد. به عبارت نحوه قرار گیری چراغ ها داخل سپر، فرم طراحی چراغ های روشنایی روز و همچنین زیر سپر فونیکس FX برقی بسیار شبیه به چیزی است که در فونیکس FX بنزینی دیده بودیم با این تفاوت که در این خودرو دیگر خبری از جلو پنجره کهکشانی نیست و در این بخش از جلو پنجره یکپارچه و بسته استفاده شده است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد درگاه شارژ این خودرو است که در قسمت جلو و زیر لوگو FOWNIX قرار گرفته است.
در نما های جانبی فونیکس اف ایکس EV خطوط طراحی بسیار خوبی دیده می شود که به صورت برآمده بر روی بدنه این خودرو دیده می شود. از طرفی بهره مندی از تریم دو رنگ در بخش بدنه این خودرو باعث شده است تا چهره این خودرو اسپرت تر شود. نکته قابل توجه دیگر فرم طراحی رینگ های آلومینومی FOWNIX FX EV است که جدا از اینکه در طراحی آن از اِلمان های طراحی خودرو های برقی استفاده شده، طراحی بسیار جوان پسندانه ای دارد.
اما فرم طراحی بخش عقب فونیکس اف ایکس برقی بسیار شبیه به نسخه بنزینی آن بوده و برخلاف دیگر قسمت ها، تفاوت بسیار کمی را در این بخش شاهد هستیم. به طور کلی طراحی چراغ های عقب، اسپویلر ها و… دقیقا همان طراحی فونیکس FX بنزینی است و تنها خروجی های اگزوز از روی سپر عقب حذف شده است.
مشخصات فنی FOWNIX FX EV
فونیکس FX برقی نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه برقی ۲۰۴ اسب بخاری تامین می کند که این پیشرانه می تواند تا ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار چرخ های جلو قرار دهد. با توجه به این نکات شتاب صفر تا صد فونیکس اف ایکس برقی در معمولی ترین حالت زیر ۸ ثانیه است که عدد بسیار خوبی است. ظرفیت باتری های این خودرو ۶۱ کیلووات ساعت بوده و این خودرو با کمک این باتری ها می تواند نهایتا تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. توجه داشته باشید که این عدد بر اساس استاندارد CLTC اعلام شده و میزان نهایت پیمایش این خودرو در واقعیت کمتر از این مقدار می باشد.
شارژ باتری های FOWNIX FX EV در صورت استفاده از شارژ های DC حدودا نیم ساعت زمان می برد و در صورت استفاده از شارژ های ۲۱ کیلوواتی این عدد به حدود ۳ ساعت می رسد که عدد قابل قبولی برای این خودرو به شمار می رود. از طرفی این خودرو مجهز به سیستم های بازیافت انرژی بروز می باشد که می تواند تا ۳۰ درصد ظرفیت باتری های را شارژ نماید.
برند | فونیکس |
مدل | FX برقی |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۳ |
حجم موتور | برقی |
ظرفیت باتری | ۶۱ کیلو وات ساعت |
تعداد سیلندر | — |
تعداد سوپاپ | — |
فناوری موتور | برقی |
قدرت | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۴۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۴۲۴ میلی متر |
عرض | ۱۸۳۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۸۸ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۳۰ میلی متر |
وزن | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
حجم باک | — |
مصرف سوخت | — |
پیمایش در حالت برقی | ۴۳۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/55R18 |
شرکت عرضه کننده | مدیران خودرو |
برند نشان مادر | چری |
کشور سازنده | چین |
فونیکس اف ایکس EV در بخش سیستم تعلیق تفاوت های زیادی با نسخه بنزینی خود ندارد و در محور جلو این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب آن سیستم تعلیق مولتی لینک دیده می شود.
طراحی داخل کابین و امکانات فونیکس اف ایکس EV
اگر طراحی داخل کابین FOWNIX FX EV را با نسخه بنزینی آن مقایسه کنیم می بینیم که با سبک طراحی بسیار بروزتر، جذاب تر و لوکس تر طرف هستیم که کیفیت ساخت بالایی نیز دارد. یکی از وجوه تمایز میان فونیکس FX برقی و فونیکس FX معمولی این است که در طراحی داخل کابین آن شاهد استفاده از تریم های رنگی مختلفی هستیم که جلوه ای لوکس را به کابین این خودرو داده است. به طور مثال بر روی داشبورد ها و رودری های FX برقی از طرح چوب استفاده شده در حالی که چنین چیزی را در فونیکس FX بنزینی نمی دیدیم.
از طرف دیگر اگر با دقت به کابین فونیکس FX برقی نگاه کنیم متوجه می شویم که سبک طراحی برخی از قسمت های آن با فونیکس FX معمولی تفاوت دارد. به طور مثال دسته دنده در فونیکس اف ایکس EV در پشت فرمان قرار دارد اما در دسته دنده اف ایکس بنزینی در بخش کنسول وسط قرار دارد. از طرفی طراحی و دیزاین بخش هایی نظیر؛ کنسول وسط، رودری ها، داشبورد، غربیلک فرمان و… تغییر کرده و جذاب تر شده است. با این حال به دلیل اینکه پلتفرم و ساختار بدنه این خودرو با فونیکس FX یکی است فضای کاربردی داخل کابین آن تفاوت چندانی با نسخه بنزینی فونیکس اف ایکس نداشته و تفاوتی را از این لحاظ نمی بینیم.
یکی دیگر از نکات مثبتی که در فونیکس اف ایکس برقی دیده می شود این است که امکانات بسیار خوب و بروزی را در این خودرو می بینیم و در مقایسه با فونیکس FX می توانیم پکیج آپشن و امکانات بیشتر و کامل تری را تجربه کنیم. شاید جالب باشد اگر بدانید که امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، هدآپ دیسپلی (HUD)، نورپردازی داخل کابین، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، پشت آمپر دیجیتال، سیستم پایش وضعیت هوشیاری راننده، سامانه کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری خودکار، دروبین ۳۶۰ درجه، سرد کن و گرم کن صندلی های جلو، شارژر بی سیم، گرم کن فرمان، تابلو خوان، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط و… تنها بخشی از امکانات و آپشن های این خودر به حساب می آیند.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۶ کیسه هوای ده نقطه ای- سامانه کنترل پایداری- سامانه کنترل کشش- سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی-رادار نقطه کور-رادار خط خوان- اخطار تصادف- ترمز اضطراری اتوماتیک- سیستم پایش وضعیت هوشیاری راننده |
امکانات رفاهی | : سردکن و گرم کن صندلی های جلو- سامانه کنترل حرکت در سراشیبی- رانندگی نیمه خودران- دوربین ۳۶۰ درجه- کروز کنترل تطبیقی-ترمز پارک برقی- نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا- اندروید اتو- اپل کارپلی- پشت آمپر دیجیتال- نورپردازی کابین- شارژر بی سیم- گرم کن غربیلک فرمان- اتوهلد- مود های رانندگی- فناوری LED چراغ ها- سنسور نور- سنسور باران- رینگ آلومینیومی- تریم چرم مصنوعی- صندلی های برقی جلو- سقف پانوراما- سنسور پارک عقب و جلو- دوربین ثبت وقایع |
مزایا و معایب
مزایا | شتاب و قدرت خوب- طراحی بروز و جوان پسندانه- امکانات ایمنی و رفاهی نسبتا کامل |
معایب | نبود زیر ساخت خودرو های برقی در کشور- عدم استفاده از پلتفرم مخصوص خودرو های برقی |
رقبای فونیکس FX برقی
فونیکس FX یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات گروه مدیران خودرو بود به همین دلیل انتظار می رود حالا که این شرکت نسخه فول آپشن تر و قوی تر این خودرو را در بازار ایران عرضه کرده است، از فونیکس FX برقی نیز استقبال خوبی شود. اما این خودرو کار سختی در بازار ایران خواهد داشت چرا که این خودرو کار سختی را در میان رقبای مونتاژی و وارداتی خواهد داشت. از جمله رقبای این خودرو می توان به؛ اسکای ول ET5، هوندا ENS1، لاماری ایما برقی و… اشاره کرد.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
فونیکس FX برقی نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه برقی ۲۰۴ اسب بخاری تامین می کند که این پیشرانه می تواند تا ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار چرخ های جلو قرار دهد. با توجه به این نکات شتاب صفر تا صد فونیکس اف ایکس برقی در معمولی ترین حالت زیر ۸ ثانیه است که عدد بسیار خوبی است. ظرفیت باتری های این خودرو ۶۱ کیلووات ساعت بوده و این خودرو با کمک این باتری ها می تواند نهایتا تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
از جمله امکانات فونیکس FX برقی می توان به؛ کیسه هوای ده نقطه ای، هدآپ دیسپلی (HUD)، نورپردازی داخل کابین، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، پشت آمپر دیجیتال، سیستم پایش وضعیت هوشیاری راننده، سامانه کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری خودکار، دروبین ۳۶۰ درجه، سرد کن و گرم کن صندلی های جلو، شارژر بی سیم، گرم کن فرمان، تابلو خوان، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط و… اشاره کرد.
source