منتشر شده در 03 آذر 1403 ساعت 14:00
شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری جهان محسوب میشود. این کمپانی چینی در زمینه تکنولوژیهای مربوط به باتری نیز جزو پیشروترینها نیز بوده و تاکنون نوآوریهای زیادی انجام داده است. در تازهترین نوآوری، این کمپانی از نسل جدید باتری سدیم-یون رونمایی کرده که عملکردی خیرهکننده در دماهای بسیار پایین دارد. شاید بدانید نسل اول این باتری دو سال قبل معرفی شد.
زمان ورود باتری جدید CATL به بازار
به گزارش آخرین خودرو، تولید نسل دوم باتری سدیم-یون CATL قرار است از سال آینده آغاز شود. البته در این مرحله تیراژ تولید محدود بوده و تولید انبوه برای سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است. باتریهای فعلی که در خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرند، نسبت به دماهای پایین بسیار حساس هستند. به همین خاطر در یک روز سرد زمستانی عملکرد باتری خودروهای برقی تا حد قابل توجهی افت میکند. در باتری نسل دوم باتری سدیم-یون CATL این مشکل برطرف شده است.
برتریهای باتری سدیم-یونی
آنطور که کمپانی چینی اعلام کرده، نسل دوم باتری سدیم-یون تا دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد کارایی خود را حفظ میکند. همچنین، این باتری از لحاظ ایمنی، چگالی انرژی و مقاومت در برابر دما عملکرد بهتری دارد. در رابطه با چگالی انرژی فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، ولی میدانیم که CATL قبلاً دستیابی به رقمی فراتر از ۲۰۰ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم را هدف گرفته بود.
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، باتریهای لیتیوم یونی در دماهای پایین دچار افت کارایی میشوند و این مسأله به نوعی پاشنه آشیل آنهاست. با فراگیر شدن نسل جدید باتری سدیم-یونی CATL انتظار میرود این ایراد خودروهای برقی برطرف شود.
بد نیست اشاره کنیم که بی وای دی هم در زمینه ساخت باتریهای سدیم-یونی در حال تحقیق و توسعه است. این شرکت اوایل امسال پیشبینی کرده بود که این نوع باتریها از لحاظ عملکرد و هزینه ساخت تا سال ۲۰۲۵ مشابه با باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) خواهند شد. تا سال ۲۰۲۷ نیز قیمت نهایی باتریهای سدیم-یونی معادل ۷۰ درصد قیمت باتری لیتیوم آهن فسفات خواهد بود.
برخی گزارشها حکایت از آن دارند نسل دوم باتری سدیم-یون CATL چیزی بین ۲۰ الی ۳۰ درصد از جای باتریهای لیتیوم آهن فسفات را خواهد گرفت.
source