این بند در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی جزئیات بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ مورد بررسی نمایندگان خانه ملت قرار گرفت. بر این اساس سه ایراد از طرف نمایندگان مجلس به این بند وارد شد.
یکی از این ابهامات موضوع مزایده مجوز واردات خودرو و تاثیر آن بر تعرفه است. در بند مذکور آمده است: «دولت مکلف است نسبت بهبرگزاری مزایده عمومی برای صدور مجوز واردات خودرو از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت یا از طریق بهابازار اقدام و منابع حاصل از مزایده مجوز واردات را بهردیف درآمدی نامشخص واریز نماید.»
این بدان معناست که قرار است مجوز واردات خودرو بهنوعی بهفروش برود. برای مثال ممکن است یک نهاد دولتی مجوز واردات تعداد مشخصی خودرو را داشته باشد و میتواند آن را بهمزایده گذاشته و این مجوز را بهفروش برساند. البته این بند دارای ابهامات زیادی است؛ اما آنچه مشخص است اینکه لایحه بودجه اجازه مزایده برای فروش مجوز واردات خودرو را داده است.
این موضوع میتواند تاثیر زیادی روی قیمت نهایی خودرو بگذارد؛ موضوعی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز به آن اشاره کرده است. وی درمورد ابهامات بند مربوط بهواردات خودرو گفت: «دولت تعرفه واردات خودرو را صددرصد تعیین کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۶۰ درصد کاهش داد. بعد در لایحه اوراق مزایده گذاشته شده که این یعنی تعرفه صددرصدی به ۱۱۰ درصد رسیده؛ اما از طرف دیگر این مسیر از قرعهکشی و لاتاری فعلی در بازار خودرو جلوگیری میکند.»
منظور قالیباف از اینکه مزایده مجوز واردات جلو قرعهکشی را میگیرد این است که دیگر شرکتها برای دریافت مجوز باید بتوانند این مجوز را خریداری کنند و دیگر مبتنی بر شانس نیست؛ اما تعرفه ۶۰ درصدی با این اقدام دیگر بیمعنا میشود؛ چراکه واردکننده باید بهای مجزایی را برای خرید مجوز واردات پرداخت کند. موضوع دیگری که موجب شد نمایندگان مجلس این بند از لایحه بودجه را بهکمیسیون تلفیق بازگردانند، جای خالی خودروهای کارکرده در این لایحه بود.
در مصوبات کمیسیون تلفیق خبری از واردات خودروهای کارکرده (احتراقی و برقی) نبود. این درحالی است که تیرماه امسال دولت واردات این خودروها را تصویب کرده و شهریورماه نیز وزیر صمت اعلام کرد آییننامه واردات این دست از خودروها اصلاح خواهد شد؛ اما شاهد هستیم که در لایحه بودجه سال آینده واردات برقیها و کارکردهها کاملا نادیده گرفته شده است. این ایراد از طرف رئیس مجلس نیز بهمصوبه کمیسیون تلفیق وارد شد.
وی در این رابطه گفت: «این بند از گزارش تلفیق دارای اشکالاتی است؛ نخست اینکه واردات خودروهای کارکرده حذف شده؛ حال اینکه ما قبلا این موضوع را تصویب کرده بودیم که نتیجه آن ارزبری کمتر و واردات تعداد بیشتری خودرو است.»
ایراد سومی که مجلسیها در صحن علنی به این بند وارد کردهاند مربوط بهواردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور، خارج از سقف تعیینشده ارزی است. در لایحه بودجه آمده است: «واردات خودرو توسط اشخاص و ایرانیان ساکن خارج از کشور، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ ۶۰ درصد حقوق ورودی مجاز است.»
اما مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی که از این مصوبه کمیسیون تلفیق تهیه کرده به این بخش ایراد گرفته بود. بازوی پژوهشی مجلس اعتقاد داشت در صورت تصویب و اجرای این بند، نرخ ارز در بازار آزاد افزایش خواهد داشت؛ چراکه در عمل همه ارز از بازار غیررسمی تهیه خواهد شد. زیرا اگر واقعا شخصی در خارج از کشور ارز داشته باشد و از آن محل خودرو وارد کند، مجدد از بازار غیررسمی ارز خواهد خرید و بهحساب خود بازخواهد گرداند.
مرکز پژوهشهای مجلس برای رفع این ایراد پیشنهاد داده بود که سقف ۲۰۰ میلیوندلاری برای مشمولان این تبصره در نظر گرفته شود. قالیباف نیز در شرح دلایل بازگشت این بند بهکمیسیون تلفیق، تعریف نکردن چنین سقفی را یکی از عوامل موثر در این تصمیم برشمرده بود.
افزایش قیمت ۵۰ میلیونتومانی هیوندای کرتا
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۱ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۵۶ میلیونتومان، رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان کاهش به ۷۰۵ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۱۹ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش به ۸۵۹ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش به ۸۴۴ میلیونتومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش به ۸۶۷ میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیونتومان بودیم. جایی که هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۷۹۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۲۲ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۸۸ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیونتومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۵۱۵ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیونتومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان و نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
source