Wp Header Logo 268png
به نظر می‌رسد که دنیای فناوری از جمله صنعت خودرو در حال گذراندن مرحله “دکمه‌گذاری مجدد” است. در حالی که صفحه نمایش‌های لمسی همچنان به عنوان یک ویژگی غالب در فضای داخلی خودرو باقی مانده اند، خودروسازان در حال بازبینی ارزش کلیدهای فیزیکی هستند زیرا رانندگان اهمیت آنها را مجددا حس کرده اند چرا که در رانندگی حفظ کارایی، ارگونومی و ایمنی از اصول اولیه به حساب می آیند. اما چه چیزی باعث این تغییر در فلسفه طراحی می‌شود؟
بازگشت کلید های فیزیکی به خودروها 2.webp

دکمه حس ضربه زدن دارد

راشل پلوتنیک، دانشیار دانشگاه بلومینگتون ایندیانا سال‌ها است که در مورد این تجدید حیات کلیدهای فیزیکی مطالعه کرده است. پلوتنیک به عنوان نویسنده کتاب Power Button: A History of Pleasure, Panic, and the Politics of Pushing، روانشناسی و تاریخچه فرهنگی دکمه‌ها و نقش ماندگار آنها در فناوری را بررسی کرده است. امروز، او به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رابط‌ کاربری کابین را اصلاح کنند و بین دیجیتالی بودن و کلید های فیزیکی تعادل برقرار کنند. همچنین پیش تر شاهد این بودیم که هیوندای به این نتیجه رسیده بود که رانندگی با دکمه های فیزیکی ایمن تر است.

در مصاحبه‌ای با اسپکتروم، در مورد اینکه چه عواملی باعث “دکمه گذاری مجدد دستگاه‌های کاربری” می‌شود، از آقای پلوتنیک سوالی پرسیده شد و وی پاسخ داد:

” شاید خستگی ناشی از استفاده از صفحه نمایش لمسی موجب این امر شده است. ما تمام روز و شب‌های خود را با این دستگاه‌ها می‌گذرانیم، صفحات و ویدیوها را پیمایش می‌کنیم یا مدام ورق می‌زنیم و همه این موارد واقعا خسته‌کننده هستند. دکمه ممکن است راهی باشد برای خارج شدن تقریبی از این حالت کسلی! این بدان معنا نیست که دکمه‌ها با صفحه‌نمایش خیلی خوب کار نمی‌کنند، آنها اغلب مکمل نمایشگرها هستند. اما به نوعی، اولویت بینایی را به عنوان یک نیاز از بین می‌برد و حس اینکه صفحه نمایش همیشه بهترین راه برای تعامل نیست به وجود خواهد آورد.”

در خودروها این موضوع با نقدهایی رو به رو است. Plotnick تأکید می‌کند که صفحه نمایش‌های لمسی در شرایط خاص می‌توانند نا امن باشند، زیرا برای کار کردن به توجه بصری نیاز دارند، چیزی که رانندگان به سادگی نمی‌توانند از آن صرف نظر کنند. در مقابل، کنترل‌رهای فیزیکی کاربری ساده و بدون توجه دارند و این امکان عملکرد بصری را بدون منحرف کردن تمرکز از جاده فراهم می‌کند.

برخی خودروسازان به این موضوع توجه کردند

با وجود مشکلات هزینه‌ای که دکمه‌های فیزیکی، سوئیچ‌ها و دستگیره‌ها برای خودروسازان داشته، آنها به نیاز مخاطبان خود توجه کردند. خودروسازان تصمیم گرفتند به موضوع افزایش تعداد کلیدهای فیزیکی بپردازند و از این رو شاهد مکمل شدن کلیدهای فیزیکی با نمایشگرهای لمسی هستیم. بنابراین به تدریج این موارد در محصولات خودروسازان را شاهد خواهیم بود.

خودروسازان در حال آزمایش بازگشت کلیدهای فیزیکی به کنسول وسط هستند تا کمتر شاهد آنها در قسمت‌های دیگر باشیم و تمرکز راننده نیز از بین نرود. 

با این حال، عصر صفحه نمایش‌های لمسی به پایان نمی رسد. پلاتنیک استدلال می‌کند که دکمه‌های فیزیکی و صفحه‌نمایش‌های لمسی متقابلاً منحصر به فرد نیستند، بلکه مکمل یکدیگر هستند: “در واقع مردم تشنه استفاده از کلیدهای فیزیکی هستند تا در هنگام رانندگی حواس آنها پرت نشود. بنابراین وجود کلیدهای فیزیکی در کنار نمایشگرهای لمسی، به نوعی مکمل است و کاربری را بهبود می‌بخشد.”

بنابراین چنین مواردی موجب افزایش ایمنی رانندگی هم خواهد شد. 

کلید های فیزیکی .webp

تعادل هوشمندانه در رابط کاربری

این کارشناس نتیجه می‌گیرد که رویکرد بهینه، ترکیب انواع مختلف رابط‌ها بر اساس استفاده مورد نظر و خواسته‌های خاص در هر سناریو است. به‌جای کنار گذاشتن کامل صفحه‌نمایش‌های لمسی، صنعت باید رویکرد ترکیبی را با همراه کردن کنترل‌های فیزیکی با رابط‌های دیجیتال در صورت لزوم بپذیرد. عملکردهای ضروری، مانند تنظیم دما یا تغییر حالت چراغ‌های جلو، به بهترین وجه با ترکیب دکمه‌ها و صفحه لمسی مدیریت می‌شوند. در همین حال، کارهای کمتر حساس به زمان، مانند ناوبری و سرگرمی، می‌توانند روی صفحه لمسی باقی بمانند، جایی که بیشترین کارایی را دارند. همچنین پیش تر شاهد این بودیم که هیوندای به این نتیجه رسیده بود که رانندگی با دکمه های فیزیکی ایمن تر است.

با این حال، همه خودروسازان به این سمت نمی‌روند. تسلا، پیشگام در حذف کنترل‌های فیزیکی از فضای داخلی خود، همچنان به رویکرد متمرکز بر صفحه نمایش لمسی ادامه می‌دهد. در واقع، در به‌روزرسانی‌های اخیر از این هم فراتر رفته و دسته تعویض دنده را به طور کامل حذف کرده‌است.

source

توسط viraje.ir