منتشر شده در 28 آذر 1403 ساعت 10:00
موتورسیکلتهای برقی راه حلی مناسب برای حملونقل شهری پاک، بیصدا و مقرون به صرفه ارائه میدهند، به ویژه برای جذب نسل جوان که صنعت موتورسیکلت سازی به شدت به آنها نیاز دارد. اگرچه Vmoto Stash در مقایسه با موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی بنزینی گران تر است، اما از قدرت بیشتری برخوردار بوده، در طولانی مدت ارزانتر قابلاستفاده است و طراحی منحصر به فردی دارد. ترکیب طراحی مدرن یک موتورسیکلت بزرگ با دسترسی ساده یک اسکوتر twist-and-go جذابیت ویژهای ایجاد کرده است.
طراحی
موتورسیکلت Vmoto Stash به عنوان مدل پرچمدار این برند، طراحی چشم نوازی دارد که حاصل همکاری با آدریان مورتون، طراح سابق MV Agusta است. این طراحی شامل جزئیات اسپرت و المانهای خاصی است که به موتور برقی آن اشاره دارد، از جمله تزئینات مسی رنگ روی فلاپ ها. اگرچه این تزئینات شبیه موتور اصلی هستند، موتور واقعی در زیر بازوی تعلیق قرار گرفته و نیروی خود را از طریق یک زنجیر سنتی به چرخ عقب انتقال میدهد تا حس یک “موتورسیکلت واقعی” را منتقل کند. این طراحی، در تضاد با استایل کلاسیک مدل TC Max یا ظاهر رترو-مدرن Maeving است و به دلیل سبک علمی-تخیلی خود برای استفاده شهری کاملاً مناسب به نظر میرسد. با وجود این، اگر دقیقتر بررسی کنید، به نظر میرسد برای موتوری با قیمت بیش از ۷هزار دلار کیفیت کلی آن کمی ارزان است. اما در مجموع، ظاهر آن برای جلب توجه کاملاً مناسب است.
وضعیت نشستن
با وجود ظاهر اسپرت، زمانی که روی موتور مینشینید حس میکنید حالت نشستن بسیار عمودی تر است. این وضعیت برای کاربرد اصلی موتور که حرکت در شهر است، مناسب است؛ زیرا هم راحتی کافی دارد و هم دید خوبی به اطراف میدهد. اگرچه اندازه موتور کوچک است، اما حتی برای راکب ۱۸۰ سانتی نیز احساس تنگی و محدودیت ایجاد نمیکند. تنها نکته عجیب، موقعیت بسیار پایین و پهن جا پایی ها است. این حالت برای راحتی مناسب است، اما هنگام پیچیدن، زمین خوردن موتور را تسهیل میکند. خراشهای جزئی جاپایی در پیچها طبیعی است، اما جاپایی ها آن قدر پایین هستند که حتی در پیچهای آرام نیز ممکن است به زمین برخورد کنند و باعث شوند چرخ عقب از زمین بلند شود؛ در این مواقع، مجبور میشوید با گذاشتن پا روی زمین تعادل موتور را حفظ کنید تا از واژگون شدن آن جلوگیری شود.
میزان کاربردپذیری
برآمدگی روی «مخزن» این موتور تنها یک ویژگی زیباشناختی نیست، بلکه یک محفظه ذخیرهسازی کاربردی ارائه میدهد که فضای کافی برای نگهداری قفلها، یک دست لباس اضافه یا حتی یک کیف کوچک برای مسیر رفتوآمد روزانه را فراهم میکند. هنگام پارک کردن، این محفظه حتی میتواند کلاه ایمنی شما را نیز در خود جای دهد. ابعاد کوچک و وزن نسبتاً کم Vmoto Stash نیز هنگام پارک و جابهجایی مزیت محسوب میشوند و حتی دارای دنده عقب برای بیرون آمدن از فضاهای تنگ است!
با این حال، صفحه نمایش و بدنه موتور محافظت زیادی ارائه نمیدهند و چرخ عقب نمایان آن در یک روز بارانی حجم زیادی از آب و گل را به اطراف پاشید. برد مسافتی نیز یکی از ملاحظات مهم برای هر موتورسیکلت برقی است. شرکت VMoto ادعا میکند این مدل بیش از ۱۶۰ کیلومتر در سرعتهای شهری و ۱۴۰ کیلومتر در شرایط ترکیبی مسافت طی میکند. ما این ادعا را با یک مسیر رفت و برگشت ۱۱۵ کیلومتر آزمایش کردیم. موتور توانست این مسیر را طی کند، اما در مایلهای پایانی وارد حالت محدود شد و در عبور از تپههای شیبدار به سختی حرکت میکرد. بنابراین اگر مسیرهای روزانه شما اغلب از محدوده شهری خارج و به جادههای پرسرعت که باتری را سریعتر تخلیه میکنند، منتهی میشود، باید با دقت برنامهریزی کنید.
در مورد شارژ، توجه داشته باشید که برخلاف مدل Maeving، باتری این موتور قابل جداسازی نیست و نمیتوانید آن را در مکانی دیگر شارژ کنید. بنابراین باید در محل نگهداری موتور به یک پریز برق خانگی سه شاخه دسترسی داشته باشید، زیرا این موتور با شارژرهای عمومی خودروهای برقی (نوع ۲) سازگار نیست.
عملکرد فنی و ترمزها
با خروجی مداوم ۱۲ اسب بخار، تقریباً دو برابر مدل TC Max، توان Vmoto Stash همچنان زیر حد مجاز گواهینامه بینالمللی A1 است. اما حالت تقویت و توان حداکثری ۲۲ اسب بخار، سرعت نهایی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. در واقعیت، موتور در سرعتهای بالای ۹۶ کیلومتر بر ساعت قدرت کافی ندارد، بنابراین بهتر است تنها برای مدت کوتاهی از جادههای پرسرعت یا بزرگراهها استفاده کنید. اما در سرعتهای شهری، این موتور عملکرد خوبی داشته و گشتاور آنی، یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
یک کلید سه حالته روی فرمان امکان انتخاب بین سطوح قدرت مختلف را بر اساس نوع جاده فراهم میکند. در خصوص ترمز گیری، بازیابی انرژی از طریق کاهش سرعت بدون استفاده از ترمزها منطقی به نظر میرسد و این سیستم در ترافیکهای توقف و حرکت به قدری کارآمد است که نیازی به ترمز گیری زیاد نخواهید داشت. اما زمانی که به ترمز نیاز دارید، این سیستم از سبک دوچرخهای بهره میبرد: اهرم چپ، ترمز عقب را فعال میکند (چون کلاچ وجود ندارد) و سیستم ترمزهای دیسکی متصل، به ABS مجهز است. دیسک کوچک جلو با یک کالیپر چهار پیستونه جذاب همراه است که عملکرد مناسبی برای وزن و قدرت موتور ارائه میدهد.
سواری و هندلینگ
بدون نیاز به کلاچ یا دنده، Vmoto Stash به راحتی قابل استفاده است. وزن کلی ۱۵۵ کیلوگرم آن تقریباً معادل یک موتور ۱۲۵ سیسی بنزینی است. مرکز ثقل پایین و طراحی متمرکز آن به تعادل مناسب و چابکی کمک میکند و برای موتورسواران در هر سطح تجربهای قابلاستفاده است. کمک فنرهای معکوس جلو و کمکفنر تکمحوری عقب ظاهر زیبایی دارند، اما به نظر میرسد قطعاتی ارزانقیمت باشند. این موضوع هنگام سواری در جادهها نیز تایید شد. اگرچه این قطعات عملکرد مناسبی دارند، اما مدل گرانتر Zero FXE ، در خیابانهای ناهموار شهری بسیار پایدارتر بود.
هزینههای نگهداری
مانند سایر وسایل نقلیه برقی، هزینه اولیه خرید این موتور نسبت به مدلهای بنزینی مشابه بیشتر است. به عنوان مثال، یک موتورسیکلت ۱۲۵ سیسی پیشرفته مانند Honda CB125R تقریباً دو هزار و پانصد دلار ارزانتر است. با این حال، این تنها نیمی از داستان است. در هزینههای جاری، شارژ کامل این موتور تنها چند دلار هزینه خواهد داشت. سایر هزینههای نگهداری مانند لاستیک، ترمز، زنجیر و دیگر قطعات مشابه موتورسیکلتهای بنزینی ۱۲۵ سیسی است.
قابلیت اطمینان و دوام فنی
هرچند هنوز زود است که نظر قطعی داد، اما صنعت خودروسازی چین در زمینه وسایل نقلیه برقی تخصص بالایی دارد. همچنین سادگی مکانیکی باتریها و موتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی، هنگام ارزیابی قابلیت اطمینان یک مزیت محسوب میشود. امیدواریم این ویژگیها به موفقیت موتور کمک کند.
تجهیزات و امکانات
کمپانیVMoto خود را به عنوان یک شرکت فناوری معرفی میکند و نه صرفاً یک تولیدکننده موتورسیکلت. این موتورسیکلت به صورت استاندارد به یک صفحه نمایش بزرگ TFT با دو حالت نمایش و قابلیت اتصال به اپلیکیشن مجهز است. از نظر امکانات، ویژگیهای غیرمنتظرهای مانند کروز کنترل، روشن شدن بدون کلید، سیستم هشدار/ردیاب استاندارد، ABS برای ترمزهای دیسکی، سه سطح قدرت از طریق کلید روی فرمان و محفظه ذخیرهسازی هوشمند در «مخزن» موتور ارائه میشود.
جمع بندی
موتورسیکلت Vmoto Stash به دلیل قیمت، عملکرد، کیفیت ساخت یا به عنوان اولین قدم برای موتورسیکلتهای بزرگتر، بعید است کسی را از موتورهای بنزینی ۱۲۵ سیسی منصرف کند. اما این مخاطب هدف آن نیست. برای جوانان شهری که به دنبال فراغت از حملونقل عمومی و یک روش شیک، مقرون به صرفه و پایدار برای رفتوآمد هستند، این موتور جایگزینی جذابتر از هر نوع اسکوتر است. و میتوان بسیاری از کمبودهای آن را به خاطر حس آزادی و سبک آینده نگرانه اش نادیده گرفت.
source