به گزارش صنعت ماشین،

 هوندا با احیای مدل محبوب پریلود، موجی از نوستالژی را در دل علاقه‌مندان خودرو برانگیخت. این خودروساز ژاپنی در ۱۸ دسامبر اعلام کرد که پس از ۲۵ سال، مدل افسانه‌ای پریلود با ظاهری کاملاً جدید و پیشرانه‌ای هیبرید-الکتریکی به بازار بازخواهد گشت.

نکته جالب توجه آن است که این خودرو به سیستم شبیه‌سازی تعویض دنده و صدای موتور احتراقی مجهز خواهد بود تا حس رانندگی با خودروهای اسپرت کلاسیک را برای رانندگان تداعی کند.

با این حال، این خبر خوش خیلی زود تحت‌الشعاع خبر مهم‌تری قرار گرفت. هوندا در حال بررسی ادغام با شرکت رقیب خود، نیسان است.

این دو خودروساز ژاپنی با هدف تبدیل شدن به سومین خودروساز بزرگ جهان پس از تویوتا و فولکس‌واگن، در پی ایجاد یک اتحاد قدرتمند هستند. اما آیا این ادغام می‌تواند مشکلات اساسی این دو شرکت را حل کند؟

بر اساس مقاله‌ای از نشریه اکونومیست، هر دو شرکت هوندا و نیسان در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی در صنعت خودروسازی مواجه بوده‌اند. رقابت شدید با خودروسازان چینی، گذار به سمت تولید خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری کلان در فناوری‌های نرم‌افزاری، از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها هستند. علاوه بر این، تهدیدات تجاری و تحریم‌ها نیز بر آینده این دو شرکت سایه انداخته است.

در این میان به نظر می‌رسد که هوندا و نیسان با ایجاد یک اتحاد، به دنبال تقویت جایگاه خود در بازار جهانی و مقابله با رقبای قدرتمند هستند. اما این سوال همچنان باقی است که آیا این ادغام می‌تواند به این دو شرکت کمک کند تا از بحران کنونی خارج شوند و به اهداف بلندمدت خود دست یابند؟

هر دو شرکت در مواجهه با تغییرات بزرگی که در صنعت خودرو رخ می‌دهد، قرار گرفته‌اند. برای اینکه بتوانند با رقبای چینی، چه در بازار داخلی و چه در بازارهای جهانی، رقابت کنند، باید خودروهای برقی تولید کنند؛ اما در عین حال، باید به فروش خودروهای بنزینی نیز ادامه دهند تا بتوانند هزینه‌های این تغییر بزرگ را تامین کنند.

تهدیدات دونالد ترامپ مبنی بر وضع تعرفه ها هنگام ورود مجدد به کاخ سفید و احتمال تلافی جویی، عدم اطمینان را افزایش داده است. به نظر می رسد هوندا و نیسان به این نتیجه رسیده اند که مشارکت برای توسعه خودروهای برقی که در ماه مارس رونمایی شد، کافی نخواهد بود.

به ویژه نیسان به شدت ضعیف شده است؛ سود عملیاتی این شرکت در شش ماهه منتهی به سپتامبر، نسبت به مدت مشابه سال قبل، تقریباً ۹۰ درصد کاهش یافته است. سهم بازار آن در آمریکای شمالی، مهم‌ترین بازار این شرکت، رو به کاهش است و فروش آن در چین نیز نزولی شده است.

بر این اساس، اگرچه نیسان در نوامبر اعلام کرد که ۹۰۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج و ظرفیت تولید خود را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد، اما سرمایه‌گذاران همچنان متقاعد نشده‌اند که این شرکت دارای یک استراتژی واضح برای خودروهای برقی یا هیبریدی است که محبوبیت آن‌ها در بین خریداران خودرو در حال افزایش است.

یک گروه بزرگ‌تر متشکل از هوندا، نیسان و احتمالاً میتسوبیشی، خودروساز کوچک‌تری که نیسان سهام کنترلی در آن دارد، می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری در فناوری انجام دهد تا با رقبا رقابت کند.

خبر ادغام احتمالی با خوشحالی سهام‌داران نیسان و میتسوبیشی و همچنین رنو فرانسه، که دارای ۳۶ درصد سهام نیسان است، مواجه شده است (رنو ممکن است بخشی از این سهام را به هوندا بفروشد یا آن را به سهام یک شرکت خودروسازی با مشکلات کمترتبدیل کند). اما سرمایه‌گذاران هوندا با احتیاط به این خبر واکنش نشان دادند و در نتیجه، قیمت سهام این شرکت کاهش یافت.

بدون شک، یک معامله به معنای کاهش هزینه‌ها از طریق تعطیلی کارخانه‌ها و از دست دادن مشاغل، حتی در ژاپن که بازسازی ساختاری با دید منفی دیده می‌شود، خواهد بود. وزارتخانه‌ای که بر صنعت خودرو نظارت دارد، این گزارش‌ها را «توسعه‌ای مثبت» خواند.

این احتمالاً به این دلیل است که جایگزین آن – تصاحب خارجی – برای دولت ژاپن  غیرقابل قبول‌تر است.اخیراً شایعاتی مبنی بر مذاکرات بین شرکت نیسان و غول فناوری تایوانی، فاکسکان، به گوش می‌رسد. فاکسکان که در تولید لوازم الکترونیکی شهرت جهانی دارد، قصد دارد تا پای خود را به صنعت خودروسازی نیز باز کند و به همین منظور، به دنبال خرید شرکت نیسان است.

با تصاحب نیسان، فاکسکان می‌تواند به فناوری‌ها و دانش فنی ارزشمندی در زمینه طراحی و تولید قطعات خودرو مانند شاسی و سیستم تعلیق دست پیدا کند. این موضوع می‌تواند به فاکسکان کمک کند تا به سرعت در صنعت خودروسازی جایگاه خود را تثبیت کند.

از سوی دیگر، خودروسازان چینی نیز به نیسان علاقه‌مند هستند. با خرید نیسان، شرکت‌های چینی می‌توانند از کارخانه‌های تولید این شرکت در آمریکا استفاده کنند و از این طریق، از پرداخت تعرفه‌های گمرکی سنگین بر خودروهای برقی وارداتی به آمریکا اجتناب کنند‌.‌

source

viraje.ir

توسط viraje.ir