منتشر شده در 26 دی 1403 ساعت 15:00
انجمن خودروسازان چین (CAAM) با انتشار گزارشی آماری اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۲۴ موفق به تولید ۳۱.۲۸۲ میلیون خودرو شده؛ همچنین ۳۱.۴۳۶ میلیون خودرو در این کشور به فروش رسیده است. این ارقام به ترتیب رشد ۳.۷ و ۴.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان میدهند. علاوه بر این، باید گفت صادرات خودروهای چینی با رشد قابل توجه ۱۹.۳ درصدی به ۵.۸۵۹ میلیون دستگاه افزایش یافته است.
رکورد جهانی در تولید و فروش خودروهای انرژی نو (NEV)
در بخش خودروهای انرژی نو (NEV) که شامل مدلهای هیبریدی و برقی میشود، چین توانسته با تولید ۱۲.۸۸۸ میلیون و فروش ۱۲.۸۶۶ میلیون دستگاه، رشد سالانهای به ترتیب برابر با ۳۴.۴ و ۳۵.۵ درصد را ثبت کند. این کشور برای دهمین سال متوالی جایگاه نخست جهان را در این زمینه در اختیار دارد.
طبق آمار، خودروهای NEV در سال ۲۰۲۴ سهمی ۴۰.۹ درصدی از کل فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص دادهاند. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش ۹.۳ درصدی دارد. در این میان، سهم مدلهای تمام الکتریکی از خودروهای انرژی نو ۶۰ درصد و سهم مدلهای هیبریدی شارژی ۴۰ درصد بوده است. بد نیست اشاره کنیم در سال گذشته ۱۰.۴ درصد از مشتریان مدلهای برقی کاسته و به شمار خریداران مدلهای هیبریدی شارژی افزوده شده است.
رشد سهم برندهای مستقل چینی در بازار
برندهای مستقل چینی در سال ۲۰۲۴ توانستهاند ۱۷.۹۷ میلیون خودرو بفروشند که رشدی ۲۳.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ دارد. سهم این برندها از کل بازار حالا به ۶۵.۲ درصد میرسد.
آمار صادرات خودروهای چینی در سال ۲۰۲۴
صادرات خودروهای انرژی نو از چین به ۱.۲۸۴ میلیون دستگاه رسیده که شامل ۹۸۷ هزار دستگاه مدل تمام الکتریکی و ۲۹۷ هزار دستگاه مدل هیبریدی شارژی میشود. اگرچه صادرات مدلهای تمام الکتریکی ۱۰.۴ درصد کاهش داشته، اما صادرات مدلهای هیبریدی شارژی رشدی ۱۹۰ درصدی را ثبت کرده است.
در کل، چین در سال گذشته ۴.۹۵۵ میلیون دستگاه خودروی سواری و ۹۰۴ هزار دستگاه خودروی تجاری صادر کرده است. این ارقام هم به ترتیب رشد ۱۹.۷ و ۱۷.۵ درصدی دارند.
۱۰ برند برتر صادراتی چین در سال ۲۰۲۴
از بین برندهای مختلف، چری بیشترین صادرات را داشته و توانسته ۱.۱۴۴ میلیون خودرو به بازارهای خارجی صادر کند. بعد از این شرکت، سایک با صادرات ۹۲۹ هزار و چانگان با صادرات ۵۳۶ هزار دستگاه در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. در جدول زیر میتوانید لیست ۱۰ صادرکننده بزرگ خودروی چین در سال ۲۰۲۴ را به تفکیک مشاهده نمایید.
رتبه | برند | حجم صادرات | رشد سالانه |
۱ | چری | ۱.۱۴۴ میلیون | – |
۲ | سایک | ۹۲۹ هزار | – |
۳ | چانگان | ۵۳۶ هزار | ۴۹.۶ درصد |
۴ | جیلی | ۵۳۲ هزار | – |
۵ | گریت وال | ۴۵۳ هزار | – |
۶ | بی وای دی | ۴۳۳ هزار | ۷۱.۸ درصد |
۷ | بایک | ۲۷۴ هزار | – |
۸ | شاخه تسلا در چین | ۲۶۰ هزار | – |
۹ | جک | ۲۴۹ هزار | ۴۶.۷ درصد |
۱۰ | دانگ فنگ | ۲۴۶ هزار | – |
پیشبینی بازار خودروی چین در سال ۲۰۲۵
بر اساس پیشبینیهای دبیرکل انجمن خودروسازان چین یعنی آقای شو هایدونگ، در سال ۲۰۲۵ تولید و فروش خودرو با ۴.۷ درصد رشد به ۳۲.۹ میلیون دستگاه خواهد رسید. طبق پیشبینیهای وی رشد دستههای مختلف به شرح زیر خواهد بود:
فروش خودروهای سواری: ۲۸.۹ میلیون دستگاه (رشد ۴.۹ درصدی)
فروش خودروهای تجاری: ۴ میلیون دستگاه (رشد ۳.۳ درصدی)
تولید و فروش خودروهای انرژی نو: ۱۶ میلیون دستگاه (رشد ۲۴.۴ درصدی)
حجم صادرات: ۶.۲ میلیون دستگاه (رشد ۵.۸ درصدی)
source