سانگ یانگ موسو خان و بهمن G9 دو پیکاپ دو دیفرانسیل جدید بازار ایران هستند که یکی از آنها توسط ایلیا موتور و دیگری توسط گروه بهمن عرضه می شود.
بازار وانت پیکاپهای خانوادگی و آفرودی این روزها دوباره به اوج خود برگشته است. البته نبود محصولات ژاپنی یا آمریکایی، بهویژه تویوتا هایلوکس، در این بین بسیار جلبنظر میکند اما ورود محصولات جدید چینی این خلا را تا حدودی پر کرده است. شرکت بهمن محصول نسبتاً جدیدی با نام جی ۹ را به بازار عرضه کرده و شرکت ایلیا موتور نیز، برخلاف رسم اکثر خودروسازان، به سراغ یک وانت پیکاپ کرهای با نام سانگ یانگ موسو خان رفته است. در ادامه به مقایسه سانگ یانگ موسو خان و بهمن G9 میپردازیم تا ببینیم کدامیک میتواند برتریهای بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد.
درباره موسو خان و بهمن G9
صنایع خودروسازی ایلیا تصمیم گرفته است یک محصول کرهای را در قالب وانت پیکاپ به بازار ایران عرضه کند و برای این منظور سانگ یانگ موسو خان را انتخاب کرده است. این وانت پیکاپ دو دیفرانسیل کرهای بر اساس پلتفرم سانگ یانگ رکستون طراحی شده و از سال ۲۰۱۸ وارد بازارهای بینالمللی شده است. در سال ۲۰۲۳ نیز نسخه فیسلیفت آن با طراحی چهرهای جدیدتر به بازار آمده که حالا در قالب دو تیپ ساهارا و سیگنچر در ایران حاضر شده است.
اما بهمن جی ۹ در واقع یکی از محصولات شرکت ZX Auto چین است که در سال ۲۰۱۶ بهعنوان یک وانت پیکاپ بزرگ دو دیفرانسیل به بازار عرضه شد و تاکنون با دو یا سه مورد فیسلیفت در کشورهای مختلف ارائه شده است. این خودرو با نام بایک ترالرد نیز شناخته میشود و از سال ۱۴۰۲ تحت نام جی ۹ به سبد تولیدات مونتاژی گروه بهمن اضافه شده است. جالب است بدانید که انواع وانت پیکاپهای سری کاپرا نیز از تولیدات شرکت ZX محسوب میشوند.
ویدیوی معرفی موسو گرند خان
ویدیوی معرفی بهمن G9
مقایسه طراحی بدنه
یکی از نقاط ضعف اصلی موسو خان نوع طراحی بدنه متفاوت آن است که حداقل بین عموم مردم (و نه مشتریان اصلی این خودرو) چندان پرطرفدار به نظر نمیرسد. استایل نسبتا کمارتفاع و خوابیده، برخلاف آنچه از یک وانت پیکاپ آفرودی انتظار میرود، بهعلاوه عدم تناسب طرح چهره با نمای بغل، باعث شده تا انتقاداتی در مورد ظاهر این خودرو به وجود بیاید که البته چندان هم بیمورد نیست.
اما در طرف دیگر، بهمن جی ۹ به وضوح سعی کرده خود را به سبک وانتهای اصطلاحاً هوی-دیوتی آمریکایی نشان دهد تا بدین ترتیب علاقهمندان بیشتری را به سمت خود جلب کند. فرم عضلانی، چهره خشن، جلوپنجره بزرگ و المانهای کمی اغراقآمیز در نمای جلو باعث شده تا این خودرو از لحاظ ظاهری طرفداران بیشتری پیدا کند. استایل آن مورد پسند طبیعتگردان و علاقهمندان به خودروهای آفرودی قرار میگیرد.
بنابراین با وجود آنکه به نظر میرسد سطح تجمل و لوکس بودن در نمای بیرونی موسو خان بیشتر احساس میشود، اما استایل مردانه و عضلانیتر G9 احتمالاً طرفداران بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.
مقایسه مشخصات فنی سانگ یانگ موسو خان و بهمن G9
به رسم این روزها، اکثر وانت پیکاپهای واردشده به بازار از موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر نیروی خود را دریافت میکنند.
موتور موسو خان حدود ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به چرخها انتقال میدهد. اما بهمن G9 توان ۱۹۵ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سامانه دو دیفرانسیل به چرخهای خود میرساند.
بنابراین، در مورد توان و کشش این دو پیکاپ در جاده میتوان انتظار داشت که عملکرد نزدیک به هم داشته باشند. بهعنوان مثال، از لحاظ شتابگیری، موسو گرند خان میتواند ظرف مدت حدود ۱۰.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. انتظار میرود که شتاب صفر تا صد بهمن جی ۹ هم تقریباً در همین حوالی باشد، چرا که وزن آن حدود ۱۳۰ کیلوگرم نسبت به گرند خان سبکتر است؛ هرچند که شتابگیری در وانت پیکاپها بهعنوان یک معیار اصلی در نظر گرفته نمیشود.
با توجه به گشتاور بالا و عملکرد مناسب جعبهدندههای هر دو خودرو، باید گفت که کشش مناسب و شتابگیری ثانویه مطلوبی را نیز از این دو شاهد خواهید بود. بهویژه در عبور از ناهمواریهای آفرودی، کشش بالای موتور به همراه عملکرد مناسب جعبهدنده و سیستم دو دیفرانسیل بسیار کمککننده خواهد بود.
خودرو | موسو گرند خان | بهمن G9 |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi |
حجم موتور | ۲ لیتر | ۲ لیتر |
توان خروجی | ۲۲۵ اسب بخار – ۳۵۰ نیوتن متر | ۱۹۵ اسب بخار – ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶سرعته AT | ۸ سرعته AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل | دو دیفرانسیل |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۵ثانیه | – ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۱.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۱۰.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۵ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۲۱۸۴ کیلوگرم | ۲۰۶۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۰ لیتر | ۸۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۸۴۰-۱۹۵۰-۵۰۹۵ میلیمتر | ۱۹۶۵-۲۰۴۵-۵۳۹۳ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳۱۰۰ میلیمتر | ۳۲۳۰ میلیمتر |
حجم بخش بار | ۱۰۱۰ لیتر | – لیتر |
با توجه به ارتفاع بیشتر اتاق G9 نسبت به سطح زمین و زوایای حمله و فرار بزرگتر آن، میتوان انتظار داشت که این خودرو در شرایط آفرودی نسبت به حریف کرهای بهتر عمل کند و عبور راحتتری را از مسیرهای ناهموار داشته باشد. اما در شرایط جاده و مسیرهای آسفالت، احتمالاً عملکرد سانگ یانگ بیشتر مورد پسند قرار خواهد گرفت. ضمناً از لحاظ مصرف سوخت نیز وضعیت بهمن جی ۹ کمی بهتر است، چرا که حدود ۱۰.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهصورت ترکیبی مصرف میکند، اما این رقم برای حریف به ۱۱.۱ لیتر افزایش مییابد.
مقایسه کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داخل کابین سانگ یانگ موسو خان و بهمن G9 نسبتاً مدرن بوده و برخلاف اکثر وانت پیکاپهای قدیمیتر موجود در بازار، دیگر اثری از طرحهای زمخت و قدیمی در آنها دیده نمیشود. در این بین، طراحی داخلی جدید موسو گرند خان تا حدودی به کراساوورها و شاسیبلندهای خانوادگی شباهت دارد و حس یک وانت پیکاپ آفرودی را منتقل نمیکند. برعکس، در وانت پیکاپ جی ۹ طراحی کمی زمختتر مشاهده میشود که در المانهایی همچون طراحی عمودی دریچههای تهویه بزرگ و نمایشگر مالتیمدیا به همراه کنسول حجیم بین صندلیهای جلو به خوبی احساس میشود.
بنابراین به نظر میآید که نمای داخلی جی ۹ بیشتر با سلیقه افراد طبیعتگرد و آفرودی هماهنگی داشته باشد، هرچند که طراحی داخلی موسو گرند خان نیز زیبا و امروزی به نظر میرسد. فضای داخل کابین هر دو خودرو نسبتاً جادار است و از متریال با سطح کیفی مناسب در ساخت ادوات آنها بهره برده شده است. همچنین فضای بار این دو خودرو نیز میتواند حجم نسبتاً بزرگ بیش از ۱۰۰۰ لیتر بار را در خود جای دهد که کاملاً مناسب مسافرت و طبیعتگردی خواهد بود.
مقایسه تجهیزات و آپشنها سانگ یانگ موسو خان و بهمن G9
باید بدانید که سانگ یانگ موسو گرند خان با دو تیپ ساهارا و سیگنیچر به بازار ایران آمده که در این بین تیپ ساهارا حکم نسخه کم آپشن را دارد و نسبت به بهمن G9 امکانات کمتری ارائه میدهد. اما نسخه سیگنیچر امکانات به مراتب متنوع و مدرنتری داشته که نه تنها نسبت به جی ۹ هیچ کسری خاصی ندارد بلکه در برخی موارد مانند سردکن صندلیهای جلو نسبت به حریف نیز برتر است.
امکانات سانگ یانگ موسو خان به به شرح زیر است :
چهار عدد کیسه هوا – کنترل پایداری – کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خطی – هشدار برخورد از جلو، سانروف برقی – تودوزی داخلی چرم مصنوعی (ساهارا) – تریم داخلی چرم طبیعی (سیگنیچر) – صندلی های برقی جلو – گرمکن و سردکن صندلی های جلو – گرمکن صندلی های عقب – دوربین ۳۶۰ درجه (سیگنیچر) – دوربین عقب (ساهارا) – تنظیم وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها – تهویه اتوماتیک دو کاناله (سیگنیچر) – تهویه الکتریکی دستی (ساهارا) – نمایشگر لمسی مالتی مدیا- کروز کنترل – جلو آمپر دیجیتال (سیگنیچر) – استارت دکمه ای – سنسور نور – سنسور باران – نور بالای اتوماتیک (سیگنیچر) – رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی (سیگنیچر) – رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی (ساهارا) – اپل کارپلی – اندروید اتو – چراغ های زنون (سیگنیچر)
بهمن جی ۹ نیز آپشنها و تجهیزات زیر را ارائه میدهد:
چهار عدد کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری- کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – هشدار برخورد از جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو – گرمکن صندلی های جلو – شارژر بی سیم تلفن همراه – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها -رینگ آلومینیومی – سنسور نور و باران، فرمان کمکی برقی – تنظیم حالت رانندگی – کروز کنترل – تریم داخلی چرم مصنوعی – نور پردازی کابین – نمایشگر لمسی مالتی مدیا- دوربین ۳۶۰ درجه – سنسور پارک جلو و عقب – صفحه دیجیتال – قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – تنظیم نرمی و سفتی تعلیق خودرو در هشت حالت و… .
نتیجهگیری؛ موسو گرند خان ارزندهتر است یا بهمن G9 ؟
با توجه به نکات ارائه شده در اینجا میتوان گفت سانگ یانگ موسو خان و بهمن G9 قابلیتهای بالایی برای مشتریان ایرانی دارند. در این بین احتمالا بهمن جی۹ از لحاظ طراحی ظاهری، قابلیت آفرود و تنظیم کیفیت سواری میتواند نسبت به حریف برتر ظاهر شود. ضمن آنکه امکانات مدرن و توان فنی مناسبی در این پیکاپ چینی موجود است.
اما سانگ یانگ موسو خان نیز برای مصارف شهری گزینه بهتری به شمار میرود، امکانات متنوعی در مدل سیگنیچر دارد، شتاب بهتری ارائه میدهد و احتمالا کیفیت ساخت بخش فنی آن کمی به حریف غلبه داشته باشد. این پیکاپ کرهای میتواند بیشتر مورد توجه خاص پسندان و افرادی قرار گیرد که میخواهند یک وانت پیکاپ نسبتا لوکستر و با قابلیتهایی شبیه به شاسی بلندهای خانوادگی، داشته باشند
source