منتشر شده در 29 دی 1403 ساعت 16:00
شرکت فولکس واگن با آن هم عظمت اکنون با شرایطی روبرو شده که شاید کمتر کسی تصور میکرد. این خودروساز بزرگ آلمانی چند وقتی است که با بحرانهای مالی دست و پنجه نرم میکند و اصلاً حال و روز خوشی ندارد. حتی کار به جایی رسیده که شماری از کارخانههای این شرکت در اروپا تعطیل شده و برخی دیگر در شرف تعطیلی هستند. نکته تأمل برانگیز اینکه چینیها برای کارخانههای فولکس واگن دندان تیز کرده و میخواهند آنها را تصاحب کنند.
چرا فولکس واگن اوضاع خوبی ندارد؟
پاییز گذشته بود که آرنو آنتلیتز مدیر مالی فولکس واگن، هشدار داد این برند تنها یک تا دو سال فرصت دارد تا اوضاع مالی خود را بهبود بخشد. چند ماه بعد، فولکس واگن اعلام کرد به منظور کاهش هزینهها، میخواهد دو کارخانه خود در اروپا را تعطیل کند.
یکی از دلایل این وضعیت، کاهش استقبال از مدلهای الکتریکی در بازارهای مختلف است. عملکرد ضعیف محصولات کمپانی در بازار چین دیگر عاملی است که مزید بر علت شده؛ طبق دادههای موجود، فروش فولکس واگن در این کشور ۸.۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است.
علاقه چینیها به کارخانههای فولکس واگن
بر اساس گزارش اخیر رویترز، مقامات و خودروسازان چینی به خرید دو کارخانه فولکس واگن در درسدن و اوسنابروک علاقه نشان دادهاند. کارخانه درسدن که ۳۴۰ نفر در آن مشغول به کار هستند، مدل برقی ID.3 را تولید میکند و قرار است امسال تعطیل شود. کارخانه اوسنابروک هم که با ۲۳۰۰ نفر پرسنل به تولید T-Roc کابریوله و پورشه ۷۱۸ میپردازد، تا سال ۲۰۲۷ بسته خواهد شد.
گفته میشود که کارخانه اوسنابروک برای دولت چین و خودروسازان این کشور جذابیت بیشتری دارد. خرید این کارخانه به چین امکان میدهد که به جای ایجاد تأسیسات جدید، از زیرساختهای موجود در آلمان استفاده کند و در عین حال هزینههای فولکس واگن برای تعطیلی کارخانه را کاهش دهد.
چرا چین تولید خودرو در اروپا را دنبال میکند؟
یکی از دلایل اصلی تمایل چینیها به خرید کارخانه و تولید خودرو در خاک اروپا، تعرفههای بالایی است که اخیراً توسط اتحادیه اروپا برای واردات خودروهای چینی وضع شده؛ این تعرفهها که تا سقف ۳۷ درصد میرسند، خودروسازان چینی را به فکر انتقال تولید به اروپا انداخته است.
گفتنی است برخی برندهای چینی مانند بی وای دی، چری و لیپ موتور پیشتر نسبت به احداث یا خرید کارخانه در کشورهای اروپایی نظیر مجارستان، ترکیه و اسپانیا اقدام کردهاند.
source