مشکلات لوئیس همیلتون در مرحله تعیین خط ممکن است برای فصل ۲۰۲۵ فرمول یک حل شود، چرا که به گزارشها، تیم فراری پیشرفت بزرگی در خودرو جدید پروژه ۶۷۷ داشته است.
به گزارش آخرین خودرو، همیلتون خود را برای اولین فصلش به عنوان راننده فراری آماده میکند. او تقریباً یک سال پیش اعلام کرد که با قراردادی چند ساله از فصل ۲۰۲۵ به تیم ایتالیایی فراری ملحق خواهد شد.
آیا پروژه ۶۷۷ فراری میتواند عملکرد لوئیس همیلتون در مرحله تعیین خط را بهبود بخشد؟
به نظر میرسد که این پروژه جدید به دنبال افزایش کارایی و سرعت همیلتون در تعیین خط است. با توجه به پیشرفتهای اخیر فراری، این احتمال وجود دارد که همیلتون بتواند در فصل آینده عملکرد بهتری را از خود نشان دهد و به رقابتهای نزدیکتری بپردازد.
با وجود اینکه لوئیس همیلتون در فصل گذشته با پیروزیهایی در بریتانیا و بلژیک به روزهای پیروزی خود بازگشت، فصل ۲۰۲۴ فرمول یک یکی از چالشبرانگیزترین سالهای حرفهای او بود، زیرا در عملکرد یک دور با مشکل مواجه شد.
همیلتون در رقابتهای داخلی تیم مرسدس به شدت از جورج راسل شکست خورد و در ۱۹ از ۲۴ مسابقه فصل، پشت همتیمی جوانترش قرار گرفت.
این موضوع باعث شد همیلتون، که اوایل این هفته ۴۰ ساله شد، در مسابقه ماقبل آخر فصل در قطر اعتراف کند که “دیگر سریع نیست.”
این اعتراف باعث شد که تعدادی از کارشناسان، از جمله ادی جوردن، مالک سابق تیم فرمول یک، از فراری بخواهند که از قرارداد با همیلتون عقبنشینی کند و کارلوس ساینز را حفظ کند. ساینز به دلیل ورود همیلتون به فراری، مجبور به انتقال به ویلیامز شد.
همیلتون به عنوان موفقترین راننده در مرحله تعیین خط در تاریخ فرمول یک شناخته میشود و با ۱۰۴ موقعیت پول، ۳۶ موقعیت بیشتر از مایکل شوماخر در رده دوم قرار دارد.
نزدیکترین راننده فعال به رکورد همیلتون، مکس ورشتاپن، راننده ردبول و قهرمان چهار دوره اخیر جهان است که در مجموع ۴۰ Pole Position دارد.
با توجه به اینکه مرسدس در سازگاری با قوانین جدید اثر زمین از ابتدای سال ۲۰۲۲ با مشکل مواجه شده، همیلتون در سه سال گذشته تنها به یک Pole Position دست یافته است.
آخرین Pole Position او در گرندپری مجارستان ۲۰۲۳ به دست آمد، با این حال همیلتون نتوانست در هیچیک از سه بخش دور سریعترین زمان را ثبت کند.
توسعه خودروی فراری برای فصل ۲۰۲۵ فرمول یک، با نام پروژه ۶۷۷، به رهبری لویک سررا، مهندس فرانسوی، انجام میشود که در سالهای موفقیت همیلتون در مرسدس بهطور نزدیک با او همکاری کرده است.
سررا که از ماه اکتبر به عنوان مدیر فنی شاسی فراری مشغول به کار شده، به نظر میرسد که نگرانیهای همیلتون درباره مفهوم خودروی بدون پاد را که توسط مایک الیوت، مدیر فنی وقت مرسدس، در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دنبال میشد، به اشتراک گذاشته است. به نظر میرسد که راننده و مهندس در یک راستا فکر میکنند.
همچنین مشخص شده که سررا میتواند کلید بهبود سرعت همیلتون در مرحله تعیین خط باشد، در حالی که فراری به دنبال بهبود عملکرد یک دور خودرو برای فصل ۲۰۲۵ است.
گزارش رسانه ایتالیایی Motorsport.com ادعا کرده است که سررا در زمینه دینامیک خودرو تخصص دارد و تجربهاش در اجزای تعلیق مانند میلههای پیچشی و کمکفنرها به فراری کمک میکند تا “حداکثر بهرهبرداری” از تایرهای جدید پیرلی برای فصل ۲۰۲۵ فرمول یک را به دست آورد.
گفته میشود که سررا عمدتاً بر روی خودروی فراری برای فصل ۲۰۲۶ تمرکز خواهد کرد، بهویژه با توجه به تغییرات عمده قوانین فرمول یک در سال آینده، اما او “بلافاصله تأکید زیادی” بر تبدیل پروژه ۶۷۷ به یک رقیب جدی برای قهرمانی داشته است.
تغییرات اعمالشده توسط سررا میتواند “رفتار پایه” خودرو را تغییر دهد و به فراری این امکان را بدهد که عملکرد فوقالعادهای را هم در طول مسابقه و هم در یک دور به دست آورد.
به نظر میرسد فراری یکی از تیمهایی باشد که بهطور خاص با پیرلی در توسعه تایرهای ۲۰۲۵ همکاری نزدیکی داشته است. این تایرها انتظار میرود که کمتر در معرض گرما قرار بگیرند و قادر به انجام استینتهای طولانیتری در مسابقه باشند. همچنین تیم فراری به دنبال بهبود توزیع وزن با پروژه ۶۷۷ است تا در این زمینه پیشرفتهای بیشتری داشته باشد.
سررا در ابتدا برای کار تحت نظر انریکو کاردیله استخدام شد، اما پس از انتقال کاردیله به آستون مارتین برای فصل ۲۰۲۵، به سمت مدیر فنی شاسی ارتقا یافت.
او رهبری یک تیم فنی چندوجهی را بر عهده دارد که شامل دیگو توندی (سرپرست آیرودینامیک)، فابیو مونتچی (مهندسی پروژه شاسی) و مارکو آدورنو (سرپرست عملکرد خودرو) میشود.
فرد واسور، مدیر تیم فراری، بهتازگی فاش کرده است که پروژه ۶۷۷ نسبت به مدل قبلی خود “کاملاً جدید” خواهد بود، زیرا فراری بهطور جاهطلبانهای به دنبال کسب هر دو قهرمانی جهانی در آخرین سال قوانین فعلی در فصل ۲۰۲۵ است.
از تابستان گذشته، جزئیات طراحی متعددی درباره پروژه ۶۷۷ منتشر شده است که مهمترین آنها بازگشت فراری به سیستم تعلیق جلوی پولرود برای اولین بار در یک دهه اخیر است.
به نظر میرسد این تغییر به دلیل ورود همیلتون تسهیل شده است، زیرا سبک رانندگی قهرمان هفتباره جهان بیشتر به لکلرک شباهت دارد تا ساینز.
سیستم تعلیق جلوی پولرود، که مورد علاقه رقبای مکلارن و ردبول است، بهبود جریان هوا به سمت زیر بدنه پیچیده خودرو را تسهیل میکند، بهطوری که کف خودرو در شرایط فعلی قوانین اثر زمین، بخش زیادی از نیروی دانفورس کلی خودرو را تولید میکند.
ادعا شده است که تغییر به سیستم تعلیق جلوی پولرود همچنین به فراری این امکان را میدهد که مکانیزمهای کینماتیک تعلیق را به سمت پایینتر منتقل کند تا مرکز ثقل بهتری به دست آورد.
با این حال، فراری به حفظ سیستم تعلیق عقب پولرود که توسط کاردیله دنبال میشود، ادامه خواهد داد، با وجود اینکه اسکوودریا و تیم هاس تنها دو تیمی هستند که هنوز با این طراحی رقابت میکنند.
به نظر میرسد فراری سیستم تعلیق عقب پولرود را به عنوان یک عامل کلیدی در مدیریت عالی تایرهای خودروی ۲۰۲۴ در نظر میگیرد، بهطوری که کاردیله در زمان رونمایی از خودروی SF-24 سال گذشته به رسانهها اعلام کرد که تیم هیچ افزایش عملکرد واضحی بین طراحی پولرود و پوشرود پیدا نکرده است.
انتظار میرود که پروژه ۶۷۷ دارای فاصله محور جدیدی باشد، بهطوری که Motorsport Italy ادعا کرده است که فاصله بین چرخهای جلو و عقب ۳۶۰۰ میلیمتر خواهد بود که حداکثر مجاز تحت قوانین فرمول یک است.
بهطور کلی، فاصله محور کوتاهتر منجر به خودرویی چابکتر میشود که معمولاً در پیستهای تنگی مانند موناکو، مجارستان و سنگاپور مزیت محسوب میشود.
از سوی دیگر، خودرویی با فاصله محور بلندتر معمولاً نیروی دانفورس کلی بیشتری تولید میکند و در پیستهای معمولی عملکرد بهتری دارد، زیرا سطح اضافی باعث ایجاد مزیت آیرودینامیکی بیشتری میشود.
گزارشها در هفته گذشته ادعا کردند که فراری همچنین کابین خودروی خود را برای فصل ۲۰۲۵ فرمول یک به عقبتر منتقل کرده است، حرکتی که احتمالاً همیلتون را خوشحال خواهد کرد.
موقعیت کابین در فصل ماقبل آخر همیلتون با مرسدس در سال ۲۰۲۳ برای او بسیار آزاردهنده بود، زیرا او از نشستن نزدیک به چرخهای جلو شکایت داشت.
مشخص نیست که آیا همیلتون تأثیر مستقیمی بر تصمیم فراری برای تنظیم موقعیت کابین از طریق رابطه قبلیاش با سررا داشته است یا خیر، اما گزارشها در ماه گذشته ادعا کردند که قهرمان هفتباره جهان بهطور خصوصی از کارخانه مارانلوی تیم بازدید کرده تا بر روی آمادهسازیهای خود برای فصل ۲۰۲۵ پیشی بگیرد.
انتظار میرود فراری به یک رنگآمیزی “جسورانه” جدید تغییر کند تا با ورود همیلتون به فرمول یک ۲۰۲۵ همزمان شود، بهطوری که پروژه ۶۷۷ قرار است رنگ قرمز عمیقتری نسبت به مدل قبلی خود داشته باشد.
این خودرو در تاریخ ۱۹ فوریه رونمایی خواهد شد، یک روز پس از اولین رویداد رونمایی فصل فرمول یک که با حضور تمام ۱۰ تیم در لندن برگزار میشود.
source