منتشر شده در 04 بهمن 1403 ساعت 18:00
اوپل کورسا و فولکسواگن گلف دو هاچبک جذاب آلمانی هستند که اخیرا پایشان در بازار ایران باز شده است. در این مطلب به مقایسه این دو می پردازیم.
در دور جدید واردات، فرصتی پیش آمده تا بعد از مدتها شاهد حضور دو هاچبک جذاب آلمانی در بازار ایران باشیم. فولکسواگن گلف و اوپل کورسا، دو مورد از قدیمیترین هاچبکهای ساخت آلمان و برندهای متبوع این کشور به شمار میروند که در بازار ایران نیز بعضی از نسلهای قدیمی آنها حضور داشتند.
با این وجود، طی یکی دو دهه اخیر، این دو هاچبک آلمانی حضور چندان پررنگی در سبد خودروی مشتریان ایرانی نداشته و جای آنها بهشدت خالی احساس میشد. اما خوشبختانه بعد از سالها، حالا جدیدترین نسل این دو خودرو به بازار ایران آمده و به نوعی باید رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. در ادامه به مقایسه اوپل کورسا و فولکسواگن گلف میپردازیم تا ببینیم این دو خودروی وارداتی آلمانی در مقابل یکدیگر چه حرفهایی برای گفتن دارند.
درباره اوپل کورسا و فولکسواگن گلف
فولکسواگن گلف و اوپل کورسا هر دو متولد دهه ۷۰ میلادی هستند؛ در آن دوران نسل اول این دو هاچبک آلمانی وارد بازار شد و آنقدر اصالت، اعتبار و احترام بین مشتریان پیدا کرد که تاکنون هم تولید آنها ادامه یافته است.
اوپل کورسا تاکنون در قالب ۶ نسل به میدان آمده که نسل ششم آن بعد از تملک این شرکت توسط گروه فرانسوی پژو-سیتروئن به تولید رسیده است. بنابراین جای تعجب ندارد که بدانید پلتفرم این خودرو با پژو ۲۰۸ کاملاً یکسان است. نسل ششم اوپل کورسا در سال ۲۰۱۹ متولد شد و در سال ۲۰۲۴ نیز نسخه فیسلیفت آن به بازار آمد. حالا همین نسخه فیسلیفت دستمایه شرکت پرشیا خودرو برای واردات به ایران قرار گرفته است. البته شرکت پرشیا خودرو ابتدا نسخه قبلی این ماشین را رونمایی کرد، اما مدلهای واردشده به کشور جهت تحویل به مشتریان همگی فیسلیفت شده هستند.
شرکت آسیا گستر کارن هم به سراغ یکی از معتبرترین هاچبکهای آلمانی یعنی فولکسواگن گلف رفته و نمونه تولید چین این خودرو را در قالب نسل هشتم به بازار ایران آورده است. هشتمین نسل فولکسواگن گلف از سال ۲۰۱۹ در بازار موجود بوده و نسخه R-Line آن برای عرضه به مشتریان ایرانی توسط شرکت آسیا گستر کارن انتخاب شده است. پلتفرم این خودرو از نوع MQB فولکسواگن بوده و با محصولاتی مثل آئودی A3 مشترک است.
ویدیوی معرفی اوپل کورسا
ویدیوی تست و بررسی فولکس واگن گلف
مقایسه طراحی بدنه
استایل بدنه اوپل کورسا جدید شباهت زیادی به پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۴ پیدا کرده است. البته این شباهت بیمورد هم نیست؛ چرا که پلتفرم این دو خودرو یکسان است و احتمالاً طراحی اتاق آنها نیز از یک سبک پیروی میکند. با این حال، اوپل کورسا ۲۰۲۴ نسبت به نسخه قبلی خود در بخش دماغه و قسمت جلوپنجره کمی تغییر کرده و حالا چهره مدرنتری نسبت به مدل قبلی ارائه میدهد. این سبک طراحی چهره با کمی زوایای تندوتیز و خطوط شکسته همراه شده که این خطوط را میتوان در بخشهای دیگر از قسمتهای بدنه نیز کمابیش احساس کرد.
استایل تهاجمیتر اوپل کورسا نسبت به فولکسواگن گلف مشهود است؛ چرا که فولکسواگن گلف جدید چهره آرامتری به خود گرفته و تا حدودی لبخند به لب به نظر میرسد. این طراحی اگرچه زیبا و هماهنگ با قسمتهای مختلف بدنه است، اما نسبت به اوپل کورسا کمی خانوادگیتر و با چاشنی اسپرت کمتر به نظر میرسد.
با این حال، به طور کلی میتوان گفت که هر دو هاچبک آلمانی ظاهر زیبا، هماهنگ و مطابق با سلیقه روز ارائه میدهند که در نهایت هر مشتری میتواند بسته به نیاز و توقع خود یکی از آنها را انتخاب کند.
مقایسه مشخصات فنی اوپل کورسا و فولکسواگن گلف
اوپل کورسا ترجیح داده تا موتور کمحجم سهسیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتر را با یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته به خدمت بگیرد. نتیجه این ترکیب، دستیابی به شتاب صفر تا صد طی ۱۰.۸ ثانیه بوده و میزان مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی برابر با ۴.۷ لیتر است که نشان از کممصرف بودن فوقالعاده آن دارد.
اما فولکسواگن گلف از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر استفاده کرده که به یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه متصل شده است. این ترکیب به گلف امکان میدهد ظرف مدت ۸.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.
بنابراین اگر یک خودروی پرشتاب با هیجان رانندگی بالاتر میخواهید، گلف گزینه بهتری است. اما اوپل کورسا نیز شتاب قابل قبولی دارد و به دلیل مصرف سوخت پایین میتواند در مسافرتهای جادهای گزینه بهتری برای شما باشد.
خودرو | اوپل کورسا ۲۰۲۴ | فولکس واگن گلف R-Line |
موتور | ۳سیلندر-بنزینی-۱۲سوپاپ–توربوشارژTGDi | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژtsi |
حجم موتور | ۱.۲ لیتر | ۱.۴ لیتر |
توان خروجی | ۱۰۰ اسب بخار – ۲۰۵ نیوتن متر | ۱۵۰ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۸ ثانیه | ۸.۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۰۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۲ کیلومتربرساعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۱۲۸ کیلوگرم | ۱۳۶۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۴ لیتر | ۵۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۳۵-۱۷۶۵-۴۰۶۱ میلیمتر | ۱۴۷۱-۱۷۸۸-۴۲۹۶ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۳۸ میلیمتر | ۲۶۳۱ میلیمتر |
حجم صندوق | ۳۰۹ لیتر | ۳۷۴ لیتر |
ناگفته نماند که فولکسواگن گلف وارداتی حدود ۲۳۲ کیلوگرم سنگینتر از اوپل کورسا است و از سیستم تعلیق مستقل مولتیلینک در قسمت عقب خود بهره میبرد که نسبت به سیستم محور پیچشی یکپارچه کورسا، میتواند هندلینگ و پایداری بهتری در هنگام دور زدن یا مانور دادن ایجاد کند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داشبورد اوپل کورسا مطابق با سبک و سیاق متعادل و امروزی صورت گرفته است که در آن اثری از المانهای فوق مدرن دیده نمیشود. گرایش داشبورد نیز حالت رانندهمحور دارد و شمایل ساده پنل تعویض دنده، نظم و آرامش دلنشینی را برای کابین خودرو به وجود آورده است.
در طرف دیگر، طراحی داخلی فولکس گلف نیز خیلی نامتعارف نیست اما نسبت به نمای داخلی، بهویژه داشبورد اوپل کورسا، حالت مینیمال و آیندهنگرانهتری را ارائه میدهد. پنل تعویض دنده این خودرو و بهویژه شیفتر نیز همچون کورسا حالتی ساده و جمعوجور دارد که از دیگر محصولات فولکس الگوبرداری شده است.
پلاستیکهای خشک استفادهشده در داشبورد و رودریهای اوپل کورسا کیفیت نسبتاً مناسبی دارند، اما از این نظر به پای متریال فولکس واگن گلف نمیرسند و میتوان گفت که فولکس گلف کیفیت متریال نسبتاً بالاتری را ارائه میدهد.
ضمناً از آنجا که فاصله بین محور چرخهای گلف حدود ۹ سانتیمتر بیشتر است، بنابراین فضای پای بزرگتری هم برای سرنشینان ردیف عقب خودرو موجود خواهد بود. همچنین، در صندوق عقب اوپل کورسا میتوانید ۳۰۹ لیتر لوازم جا دهید، اما صندوق عقب فولکس گلف بزرگتر است و معادل ۳۷۴ لیتر ظرفیت دارد.
مقایسه تجهیزات و امکانات اوپل کورسا و فولکسواگن گلف
اگر نسخه فولآپشن و همراه با تجهیزات مدرن اوپل کورسا وارد بازار ایران نشود، باید گفت که این خودرو سطح تجهیزات تقریباً معمولی بهعنوان یک هاچبک امروزی ارائه میدهد و از این جهت نسبت به رقبایی همچون فولکس گلف کاملاً عقب افتاده است.
چرا که فولکس گلف از امکانات مدرن نظیر کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، نور بالای اتوماتیک، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار نقطه کور، رادار خطخوان، هشدار برخورد از جلو، رادار تابلوخوان، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم تلفن همراه و برخی دیگر از امکانات مهم بهره میبرد که فعلاً در اوپل کورسا نسخه وارداتی پرشیا خودرو وجود ندارد.
نتیجهگیری؛ اوپل کورسا ارزندهتر است یا فولکس واگن گلف؟
بهعنوان جمعبندی نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، باید گفت فولکس واگن گلف به دلایلی مثل برخورداری از امکانات به مراتب مدرن و متنوعتر، کابین جادارتر، موتور پرقدرتتر، شتاب بیشتر، هندلینگ پایدارتر، هیجان رانندگی بیشتر، کیفیت کابین کمی بالاتر و به احتمال قوی بازار خرید و فروش پررونقتر، میتواند امتیازات بیشتری نسبت به اوپل کورسا به دست آورد.
اما اوپل کورسا وارداتی نیز خودروی هاچبک زیبایی است که مصرف سوخت پایینی دارد و توان کافی برای مصارف خانوادگی را در اختیار شما میگذارد. بنابراین، اگر به دنبال یک خودروی نسبتاً کماستهلاک، جدید و وارداتی اروپایی میگردید، اوپل کورسا میتواند در اولویتهای شما قرار داشته باشد.
source