در حالی که بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمتِ ایالات متحده با کاهش تنوع مواجه شده، اروپا همچنان گزینههای زیادی برای مشتریان این مدلها دارد. با توجه به محبوبیت این دسته در قاره سبز، ظاهراً سیتروئن قصد دارد مدل نمادین 2CV را که یکی از پرطرفدارترین خودروهای اقتصادی تاریخ به حساب میآید، احیا کند.
آنطور که نشریه انگلستانی اتوکار گزارش کرده، سیتروئن در حال کار روی نسل جدید 2CV است. گفته میشود این نسل از لحاظ طراحی به مدل اصلی وفادار باقی خواهد ماند و با همان شکل و شمایل خاص و متمایز احیا خواهد شد.
شاید بدانید سیتروئن 2CV که پس از جنگ جهانی دوم وارد بازار شد، نقش مهمی در بازسازی اقتصادی فرانسه، به ویژه در مناطق روستایی، ایفا کرد. این خودرو بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰ روی خط تولید قرار داشت و یکی از نمادهای صنعت خودروی فرانسه به شمار میرود. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که مدل خاطرهانگیز ژیان بر پایه این خودرو ساخته شده بود. این خودرو در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای فعلی) تولید و راهی خیابانهای ایران شد.
ویژگیهای جذاب سیتروئن 2CV
مدل اصلی سیتروئن 2CV ویژگیهای منحصر به فردی داشت که از جمله آنها باید به سیستم تعلیق خود تراز شونده با دامنه حرکتی بسیار زیاد، نصب دیسک ترمز روی شاسی به جای چرخ و سقف پارچهای اشاره کنیم. این خودرو در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۴۸ در معرض دید عموم قرار گرفت. با ورود به بازار، طراحی ساده و مهندسی هوشمندانه باعث محبوبیت زیاد این خودرو شد، طوری که در مدت کوتاهی جایگاه ویژهای در بازار خودروهای اقتصادی پیدا کرد.
نسل جدید سیتروئن 2CV؛ ترکیبی از نوستالژی و فناوری برقی
در زمان فعلی اطلاعات زیادی از نسل جدید سیتروئن 2CV در دست نیست. طبق گزارشها، این پروژه در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و ورود آن به خط تولید ممکن است سه تا چهار سال طول بکشد.
پیشبینی میشود این خودرو روی پلتفرم Smart Car گروه استلانتیس ساخته خواهد شد تا هزینههای تولید به حداقل برسد. این خودرو احتمالاً در ردهای بین مدلهای Ami و C3 قرار میگیرد و تمرکز اصلی آن بر کارایی و قیمت پایین خواهد بود.
انتظار میرود نسل جدید 2CV با یک پیشرانه تمام برقی عرضه شود تا بتواند با خودروهایی مانند رنو ۵ جدید و همچنین گزینههای ارزانقیمت ساخت چین رقابت کند.
source