#image_title


امروزه توربوشارژرها به عنوان یکی از فناوری‌های اصلی در صنعت خودروسازی شناخته می‌شوند. خودروسازان این تکنولوژی را به منظور کاهش حجم موتور و افزایش کارایی به کار می‌برند و به سرعت به یکی از روش‌های اصلی برای افزایش قدرت تبدیل شده‌اند. در مقابل، سوپرشارژرها به طور قابل توجهی به فراموشی سپرده شده‌اند.

بازگشت پیشرانه‌های سوپرشارژر با توان بالا به بازار

پیشرانه‌های سوپرشارژربه نظر می‌رسد که اوضاع ممکن است تغییر کند و سوپرشارژرها دوباره به صحنه بازگردند. مشکل اصلی سوپرشارژرها در تأمین نیروی لازم برای عملکرد آن‌ها نهفته است. در حالی که توربوشارژرها از انرژی گازهای خروجی استفاده می‌کنند و این امر موجب افزایش کارایی آن‌ها می‌شود، سوپرشارژرها معمولاً از میل لنگ موتور نیرو می‌گیرند که این موضوع می‌تواند کارایی کل موتور را کاهش دهد.

برای حل این مشکل، لازم است که کارایی سوپرشارژرها افزایش یابد و از نیرویی که به آن‌ها می‌رسد، به بهترین نحو استفاده شود. متأسفانه، به نظر می‌رسد که آینده برای طرفداران سوپرشارژرهای سنتی چندان روشن نیست. این سوپرشارژرها که روزگاری برای تهویه معادن و کوره‌های آهن‌گری استفاده می‌شدند، اکنون کاربردشان محدود شده است. با این حال، سوپرشارژرها بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر هستند و با بهبود سایر اجزا، می‌توان از انواع جدیدتر و کارآمدتر سوپرشارژرها بهره‌برداری کرد.

یکی از این انواع، سوپرشارژرهای سانتریفیوژ هستند. این سوپرشارژرها مدت‌هاست که وجود دارند، اما به دلیل ناپایداری کارایی آن‌ها، بیشتر در مسابقات موتور اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.اگر بتوان این سوپرشارژرها را در محدوده کارایی بهینه نگه داشت، بهترین گزینه خواهند بود.

برای این منظور، می‌توان موتور سوپرشارژر را با یک گیربکس چند سرعته ترکیب کرد. گیربکس‌های جدید با هشت، نه یا حتی ده دنده، قادرند موتور را در محدوده کارایی بهینه نگه‌دارند و این امر می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد سوپرشارژرها کمک کند.

پیشرانه‌های سوپرشارژرامروزه با پیشرفت تکنولوژی، سوپرشارژرهای برقی نیز به بازار عرضه شده‌اند. این سوپرشارژرها به دلیل کارایی بالای خود، بسیار انعطاف‌پذیرتر از توربوشارژرها هستند. به عنوان مثال، مرسدس‌بنز از این تکنولوژی در مدل‌های مختلف خود استفاده می‌کند و با ترکیب آن با سیستم هیبریدی، قادر است نیروی اضافی تولید کند.

بزرگ‌ترین مانع برای استفاده از سوپرشارژرهای برقی، هزینه‌های مربوط به آن‌هاست. این سوپرشارژرها به موتورها و اینورترهای خاصی نیاز دارند که معمولاً به سیستم خنک‌کننده نیز احتیاج دارند. با این حال، با افزایش تولید خودروهای برقی، خودروسازان به دانش و منابع لازم برای توسعه این سوپرشارژرها دسترسی پیدا می‌کنند.

باید منتظر ماند و دید که آیا سوپرشارژرها می‌توانند دوباره به صدر جدول قدرت بازگردند یا خیر. امیدواریم که این اتفاق بیفتد و صدای موتورهای قوی دوباره در خیابان‌ها طنین‌انداز شود!





source