منتشر شده در 24 بهمن 1403 ساعت 08:00
عکاس
علیرضا پاداش
کرولا کراس هیبرید و کیا سلتوس توربو دو کراس اوور وارداتی بازار ایران هستند که توسط شرکت های برساوش و کوشا خودرو عرضه می شوند.
با آزاد شدن واردات خودرو بهصورت نسبی، شاهد حضور محصولات معتبر ژاپنی و کرهای در بازار، بهویژه از نوع کراساوور یا شاسی بلند شهری هستیم. این تولیدات عمدتاً کاربرد خانوادگی دارند و میتوانند رقیب بسیار قدری برای کراساوورهای چینی باشند. از جمله کراساوورهای معتبر واردشده به کشور میتوان به تویوتا کرولا کراس هیبرید و کیا سلتوس توربو اشاره کرد.
این دو کراساوور جمعوجور میتوانند رقیب یکدیگر باشند و مشتریان برای خرید یکی از آنها به شک بیفتند. بنابراین به مقایسه تویوتا کرولا کراس هیبرید با کیا سلتوس توربو میپردازیم تا نقاط ضعف و قوت آنها نسبت به یکدیگر برای شما مشخص شود.
درباره تویوتا کرولا کراس هیبرید و کیا سلتوس توربو
تویوتا کرولا کراس یکی از محصولات نسبتاً جدید این کمپانی معتبر ژاپنی به حساب میآید که در سال ۲۰۲۰ و روی پلتفرم مشترک با تویوتا CH-R به بازار آمد. به نظر میرسد که شرکت تویوتا با طراحی کرولا کراس سعی دارد تا بهتدریج مشتریان را به سوی نسخه جایگزین یکی از محبوبترین سدانهای خود، یعنی کرولا بکشاند و درصورتیکه تمایل مشتریان به خودروهای کراساوور افزایش یابد، آن وقت خط تولید مدل سدان را با نسخه کراساوور به طور کامل جایگزین کند.
بههرحال، تویوتا کرولا کراس فعلاً همزمان با نسخه سدان روی خط تولید قرار دارد و یکی از پرفروشترین محصولات این خودروساز در بسیاری از بازارها به شمار میرود. در بازار ایران نیز بعضی از واردکنندگان نظیر برساوش و… به سراغ واردات این خودرو رفتهاند و حالا شاهد تردد تویوتا کرولا کراس در جادههای کشور هستیم.
اما در طرف دیگر، یک کراساوور نهچندان نامآشنای کرهای با نام سلتوس توربو حضور دارد که در واقع یکی از اولین محصولات وارداتی به کشور هم به شمار میرود. این خودرو از لحاظ طراحی تطابق چندانی با دیگر کراساوورهای اصلونسبدار کیا موتورز ندارد و نخستینبار در سال ۲۰۱۹ در بازار هند رونمایی شده است. یک نسخه از این محصول ویژه بازارهای توسعهیافته، نسخه دیگر ویژه بازارهای درحالتوسعه و یک مدل نیز به بازار چین تعلق دارد. شرکت کوشا خودرو ابتدا نسخه تنفس طبیعی و سپس مدل توربوشارژ با توان موتور بالاتر و امکانات بهتر را به بازار ایران آورد تا حالا این خودرو بتواند رقیبی برای تویوتا کرولا کراس باشد.
ویدیوی معرفی تویوتا کرولا کراس
ویدیوی معرفی کیا سلتوس توربو
مقایسه طراحی بدنه
همانطور که اشاره شد، طراحی ظاهری کیا سلتوس توربو شباهتی با دیگر محصولات قدیمی و نامآشنای کیا موتورز ندارد. این سبک طراحی تا حدودی نامتجانس و غیرعادی به نظر میآید که باعث میشود نسبت به دیگر محصولات کیا، نظیر اسپورتیج و سراتو، چندان دلچسب به نظر نرسد. استفاده بیشازحد از جزئیات و شلوغ کردن نمای بیرونی و استایل کلی نهچندان مدرن از ویژگیهای نمای ظاهری کیا سلتوس توربو است که باعث میشود نسبت به دیگر محصولات اصیل کیا موتورز از جمله اسپورتیج، چندان زیبا به نظر نرسد.
در طرف دیگر، تویوتا کرولا کراس هیبرید استایل متعادل و منطقیتری را پیش برده است. سبک طراحی این خودرو حالتی عضلانی و خوشفرم را به بیننده القا میکند و باعث میشود که ارتباطگیری با آن نسبت به حریف کرهای برای مشتریان راحتتر باشد. بنابراین بهطور کلی میتوان گفت که تویوتا کرولا کراس استایل منطقیتری دارد و احتمالاً نسبت به حریف کرهای برای بسیاری از مشتریان جذابتر باشد.
مقایسه مشخصات فنی کرولا کراس هیبرید و کیا سلتوس توربو
تویوتا کرولا کراس با پیشرانه هیبریدی در این رقابت حاضر شده است. قوای فنی این ماشین ژاپنی شامل یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتنمتر است که با یک موتور برقی به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۶ نیوتنمتر همراهی میکند. نتیجه ترکیب این دو پیشرانه دستیابی به قدرت ۱۹۴ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور است که دستیابی به شتاب صفر تا صد ۹.۲ ثانیه را برای این ماشین ژاپنی فراهم میکند. گیربکس این خودرو از نوع e-CVT بوده و محور جلو را به چرخش درمیآورد.
در طرف دیگر، کیا سلتوس توربو بهصورت سنتی ظاهر شده و با همان موتور چهار سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ خود توان نزدیک به ۱۴۰ اسب بخار و ۲۴۲ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفتسرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک به چرخهای جلو منتقل میکند. با وجود توان کمتر، شتاب سلتوس توربو نسبت به حریف خیلی ضعف نشان نمیدهد و نزدیک به ۹.۵ ثانیه برآورد شده است. دلیل این اختلاف ناچیز را میتوان به ۱۵۵ کیلوگرم وزن کمتر برای سلتوس توربو دانست.
از لحاظ مصرف سوخت نیز شرایط به نفع تویوتا کرولا کراس است؛ چراکه این ماشین هیبریدی بهطور متوسط چیزی نزدیک به ۴.۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بنزین میسوزاند، اما این شاخص برای کیا سلتوس توربو به ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
خودرو | تویوتا کرولا کراس هیبرید | کیا سلتوس توربو |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۲ لیتر | ۱.۴ لیتر |
توان خروجی | ۱۹۴ اسب بخار – ۲۰۶ نیوتن متر | ۱۴۰ اسب بخار – ۲۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | E-CVT اتوماتیک | ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۲ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۵۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۱۹۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم | ۱۲۸۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۳۶ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۲۰-۱۸۲۵-۴۴۶۰ میلیمتر | ۱۶۵۰-۱۸۰۰-۴۳۸۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۴۰ میلیمتر | ۲۶۳۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۶۰۸ لیتر | ۴۳۳ لیتر |
سیستم تعلیق هر دو خودرو نیز مشابه و از نوع مستقل مکفرسون برای قسمت جلو و نیمهمستقل محور پیچشی برای بخش عقب است که میتواند هندلینگ و پایداری این دو را نسبت به نمونههای مجهز به سیستم مولتیلینک مستقل عقب، تحت تأثیر منفی قرار دهد.
مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحی داشبورد و نمای داخلی کیا سلتوس توربو نسبت به حریف ژاپنی کمی مدرنتر احساس میشود و دلیل عمده آن بهکارگیری نمایشگرهای بههمچسبیده یکپارچه است که در خودروهای مدرن امروزی به وفور دیده میشود. اما نمای داخلی تویوتا کرولا کراس، بهویژه در بخش داشبورد، حالتی سادهتر داشته و نمایشگر مالتیمدیا بهصورت ایستاده و به فرم خودروهای قدیمیتر طراحی شده است. بااینحال، این سبک طراحی برای یک خودرو خانوادگی زیبا و تا حدودی بااصالت به نظر میآید، به نحوی که میتوان رگ و ریشههای طراحی داخلی تویوتا را روی داشبورد کرولا کراس بهطور واضح احساس کرد.
وجود دستهدنده سنتی نیز باعث میشود که کابین کرولا نسبت به کیا سلتوس کمی قدیمیتر احساس شود. میزان فضای داخل کابین این دو خودرو تقریباً معادل یکدیگر بوده و برای حضور ۴ تا ۵ نفر سرنشین بزرگسال با قد زیر ۱۸۰ سانتیمتر، فضای کافی ارائه میدهد. متریال استفادهشده در این دو خودرو خیلی سطح بالا نیست و پلاستیک خشک در بسیاری از نقاط داشبورد و تودریها به کار رفته است که البته کیفیت قابلقبولی دارد و برای خودروهای خانوادگی با رده قیمتی میانی در بازارهای جهانی نسبتاً رضایتبخش ارزیابی میشود.
از لحاظ میزان گنجایش صندوق عقب باید بدانید که تویوتا کرولا کراس دارای صندوق بسیار بزرگ با حجم ۶۰۸ لیتر است، اما صندوق عقب کیا سلتوس توربو حدود ۴۳۳ لیتر ظرفیت دارد.
مقایسه آپشنها و امکانات کرولا کراس هیبرید و کیا سلتوس توربو
تویوتا کرولا کراس امکانات نسبتاً مدرن و مناسبی دارد که شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار خطخوان، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رانندگی خودکار بین خطوط، نوربالای اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد و مواردی از این دست میشود.
اما کیا سلتوس توربو ضمن برخورداری از این تجهیزات، به آپشنهای بیشتری نظیر گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم هشدار خروج از خط، شارژر بیسیم تلفن همراه، رادار تابلوخوان و… مجهز شده است که باعث میشود فهرست آپشنها و تجهیزات آن نسبت به حریف ژاپنی متنوعتر باشد.
البته باید توجه داشته باشید که امکان تغییر در فهرست تجهیزات خودروهای وارداتی همواره وجود دارد. پس هنگام خرید حتما لیست دقیق امکانات خودروها را چک کنید.
خودرو | تویوتا کرولا کراس هیبرید | کیا سلتوس توربو |
کروز کنترل | دارد(تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۷ عدد) | دارد (شش عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن و گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد |
نتیجهگیری: تویوتا کرولا کراس ارزندهتر است یا کیا سلتوس توربو؟
بهطور کلی میتوان گفت که تویوتا کرولا کراس به دلایلی مثل مصرف سوخت پایین، کیفیت ساخت بالاتر، دوام فنی بیشتر، موتور قویتر، صندوق عقب بزرگتر، طراحی ظاهری زیباتر، کابین کمی جادارتر و رونق بیشتر خریدوفروش در بازار آزاد، نسبت به حریف کرهای برتر است. اما کیا سلتوس توربو پیچیدگیهای فنی قوای محرکه هیبریدی حریف ژاپنی را ندارد، امکانات متنوعتری ارائه میدهد و برای کسانی که به دنبال خرید خودروهای هیبریدی نیستند، میتواند گزینه مناسبی باشد.
source