منتشر شده در 25 بهمن 1403 ساعت 13:00
![رشد ۳ تا ۲۰ درصدی قیمت تجاری های سنگین و نیمه سنگین در بازار | ویراژ دانگ فنگ و چانگان در مسیر ادغام آیا بزرگ ترین خودروساز چین متولد می شود](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/Dongfeng-and-Changan-3-1000x563.jpg)
در روزهای اخیر چندین شرکت زیرمجموعه هلدینگ خودروسازی دانگ فنگ (مانند گروه دانگ فنگ موتور و دانگ فنگ هوندا) و گروه صنایع جنوب چین (CSGC) که شرکت مادر چانگان موتورز محسوب میشود، به طور همزمان اعلام کردند که برای اصلاحات ساختاری در حال مذاکره با سایر شرکتهای دولتی (SOE) هستند. در اطلاعیهها تأکید شده که این مذاکرات منجر به تغییر در مالکیت شرکتها نخواهد شد، اما ممکن است برخی سهام داران کنترلی تغییر کنند. همچنین، گفته شده کمیسیون نظارت و اداره داراییهای دولتی شورای دولتی چین (SASAC) که مسئول نظارت بر شرکتهای دولتی است، همچنان مالک اصلی باقی خواهد ماند.
گمانهزنی درباره ادغام و چالشهای پیش رو
به گزارش آخرین خودرو، همزمانی اطلاعیههای دو هلدینگ بزرگ چینی دانگ فنگ و چانگان، موجی از گمانه زنیها را در صنعت خودرو به وجود آورده و باعث شده شایعاتی درباره احتمال ادغام دانگ فنگ و چانگان شکل بگیرد. در صورت تحقق این ادغام، فروش سالانه این مجموعه از ۴.۵ میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت، رقمی که فراتر از فروش سالانه بی وای دی (BYD) خواهد بود.
تحولات اخیر با سیاستهای SASAC برای بهینهسازی شرکتهای دولتی همخوانی دارد. این نهاد در سال ۲۰۲۴ اعلام کرده که قصد دارد با کاهش رقابت داخلی بین برند های دولتی، تمرکز بر تخصصی سازی را افزایش دهد. با این حال، ادغام کامل دو خودروساز بزرگ با چالشهای قابل توجهی همراه خواهد بود.
یکی از مشکلات اصلی این است که ساختار مالکیتی دانگ فنگ و چانگان با یکدیگر تفاوت دارد. دانگ فنگ به عنوان یک شرکت مستقل دولتی فعالیت میکند، در مقابل چانگان تحت مدیریت گروه CSGC قرار دارد که در حوزههای تسلیحات، خودرو و الکترونیک مشغول فعالیت است. چنین ادغامی نیازمند بازسازی کامل سرمایه گذاری ها، برند ها و زیرمجموعههای این دو شرکت خواهد بود.
![wpheaderlogo355png | ویراژ دانگ فنگ و چانگان در مسیر ادغام آیا بزرگ ترین خودروساز چین متولد می شود](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/Dongfeng-and-Changan-1-1000x563.jpg)
چالش دیگر این است که هر دو برند سابقهای طولانی در صنعت خودرو دارند و محصولات آنها از نظر قیمت در ردههای مشابهی قرار میگیرند. این موضوع میتواند منجر به رقابت داخلی و هم پوشانی برند ها شود. همچنین، یکپارچهسازی ساختار مدیریتی این دو شرکت، روند سازماندهی مجدد سرمایه و سهام را پیچیدهتر خواهد کرد.
آیا مدل اتحاد به جای ادغام اجرایی خواهد شد؟
برخی کارشناسان معتقدند که ادغام کامل هدف نهایی نبوده و احتمالاً دو شرکت به دنبال مدل اتحاد استراتژیک هستند. این نوع همکاری میتواند ضمن حفظ استقلال هر شرکت، شامل توسعه مشترک فناوری، زنجیره تأمین و گسترش بینالمللی باشد. نمونه مشابه این مدل، اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است که به کاهش هزینهها کمک میکند، بدون اینکه برندها هویت خود را از دست بدهند.
نگاهی به عملکرد چانگان و دانگ فنگ در سال ۲۰۲۴
در سال ۲۰۲۴، هیچ کدام از این دو شرکت نتوانستند به اهداف فروش خود دست یابند. چانگان موتورز هدف فروش ۲.۸ میلیون دستگاه را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرده بود. اما بر اساس گزارشها این شرکت در سال گذشته ۲.۶۸ میلیون خودرو فروخته است. البته باید گفت این میزان فروش رشد سالانه ۱۴.۷۹ درصدی را نشان میدهد. برای سال ۲۰۲۵، چانگان هدف فروش ۳ میلیون دستگاه را تعیین کرده که شامل ۱ میلیون خودروی انرژی نو (NEV) و ۱ میلیون دستگاه صادرات میباشد.
![چرا فیدلیتی پرایم بخریم چرا نخریم | ویراژ](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/Dongfeng-and-Changan-2-1000x563.jpg)
گروه دانگ فنگ موتور نیز فروش ۳.۲ میلیون دستگاه را برای سال ۲۰۲۴ هدف گرفته بود، اما در نهایت تنها ۱.۸۹ میلیون دستگاه فروخت که کاهش ۹.۲ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد. نکته عجیب اینکه این شرکت در سال ۲۰۲۵ هدف جاه طلبانهای را تعیین کرده که شامل فروش ۳ میلیون دستگاه (۳.۲ میلیون دستگاه در حالت ایدهآل گرایانه) خواهد بود. این برنامه شامل بیش از ۱ میلیون خودروی برقی و بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه صادرات میشود.
یکی از مشکلات اصلی دانگ فنگ در سال گذشته، کاهش فروش برند های مشترک با خودروسازان بزرگ بینالمللی بود. برای نمونه، دانگ فنگ نیسان ۱۲.۷ درصد کاهش فروش داشت و دانگ فنگ هوندا با افت ۲۹.۲ درصدی مواجه شد. با وجود این، برند های اختصاصی دانگ فنگ، به ویژه خودروهای برقی، عملکرد بهتری داشتهاند و بخش عمدهای از رشد این شرکت را رقم زدهاند.
![wpheaderlogo356png | ویراژ](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/Dongfeng-and-Changan-5-1000x563.jpg)
آینده صنعت خودروی دولتی چین
با فشار روزافزون بر رقابت پذیری شرکتهای دولتی در برابر برند های خصوصی و خارجی، اصلاحات ساختاری در صنعت خودروی چین اجتنابناپذیر به نظر میرسد. حال باید دید که آیا دانگ فنگ و چانگان در نهایت مسیر ادغام کامل را طی خواهند کرد یا یک اتحاد استراتژیک را برای بقا و رشد انتخاب میکنند.
source