#image_title
مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس دو کراس اوور جدید بازار ایران هستند که مورد استقبال قرار گرفته اند. در ادامه به مقایسه آنها می پردازیم.

فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس دو شاسی بلند نسبتا تازه وارد در بازار خودروی کشورمان هستند که به واسطه سگمنت و قیمتی که دارند رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند.

چانگان CS55 پلاس به صورت وارداتی و فیدلیتی پرستیژ به عنوان خودروی مونتاژی به بازار عرضه می‌شوند. شرکت خودروسازی سایپا وظیفه واردات چانگان را بر عهده دارد و بهمن موتور هم فیدلیتی را مونتاژ می‌کند. با توجه به اینکه هر دو خودرو از سوی شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی وارد بازار می‌شوند تا حدود زیادی خیال مشتریان از بابت پشتیبانی و خدمات پس از فروش راحت خواهد بود. اما این تمام ماجرا نیست و رقابت در پرطرفدارترین و پرترافیک‌ترین کلاس خودرویی این روزهای بازار یعنی کراس اوورهای سایز متوسط کار دشواری است و عوامل متعددی برای موفقیت در آن دخیل هستند.

در این مطلب قصد داریم فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس را در مقابل یکدیگر قرار دهیم و در نهایت مشخص کنیم کدامیک ارزش بیشتری در مقابل رقم پرداختی دارند و برای مصرف‌کننده مناسب است.

درباره چانگان CS55 پلاس و فیدلیتی پرستیژ

شرکت خودروسازی سایپا که تجربه خوبی از همکاری با چانگان داشت پس از آزادسازی واردات مجددا به سراغ این شرکت رفت و مدل cs55 را به سبد محصولات خود اضافه کرد. به طور کلی در کمپانی چانگان سری cs اشاره به محصولاتی دارد که با نگاهی اقتصادی سعی می‌کنند سطح قابل قبولی از کیفیت و امکانات را ارئه دهند. مدل‌های وارداتی چانگان از سری cs شامل cs35 و cs55 می‌باشند که به وضوح این ویژگی در آن‌ها دیده می‌شود. سایپا امید زیادی دارد که خوشنامی برند چانگان و تجربه خوب مشتریان ایرانی از خرید مدلcs35 در نسل قبلی راه موفقیت این مدل را هم هموار سازند.

بهمن موتور هم بعد از موفقیت قابل توجهی که با معرفی فیدلیتی پرایم بدست آورد به سراغ نسخه پرستیژ آن رفته و به نظر می‌رسد همچنان می‌تواند سهم بازار قابل توجهی را نصیب خود کند. فیدلیتی که در بازارهای جهانی با برند جتور شناخته می‌شود یکی از زیر مجموعه‌های کمپانی چری است و محصولات خود را با نام فیدلیتی در ایران عرضه می‌کند. فیدلیتی پرستیژ در واقع یک نسخه فیس‌لیفت شده از مدل پرایم محسوب می‌شود چراکه دقیقا بر روی همان پلتفرم سوار شده و صرفا دچار تغییراتی در ظاهر و قوای فنی شده است. البته این تغییرات طبق اصول درستی صورت گرفته‌اند و نتیجه کار هم یک محصول کاملا رقابتی از آب درآمده است.

ویدیوی تست و بررسی فیدلیتی پرستیژ

ویدیوی معرفی چانگان CS55 پلاس

مقایسه طراحی بدنه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس

طراحی ظاهری فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس معقول است و شکل‌های شلوغ و فضایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. این موضوع به این معنا نیست که گرد و غبار پیری بر چهره آن‌ها نشسته باشد یا المان‌های روز را در طراحی استفاده نکرده باشند. بلکه بیشتر این مفهوم را دارد که طراحان در هر دو خودرو سعی داشته‌اند تا حد امکان محصولی شیک و با وقار را معرفی کنند که در گذر زمان کمتر دچار از مد افتادگی شود.

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

فرم کلی بدنه در فیدلیتی سیال‌تر است و خودرو کمتر حالت جعبه‌ای دارد. بروز رسانی در نمای جلوی فیدلیتی به خوبی انجام شده و پختگی کامل در این نما به چشم می‌خورد. کاپوت عضلانی، چراغ های اخمو و جلو پنجره بزرگ باعث شده اند تا خشم زیادی در چهره فیدلیتی به چشم بخورد. در حالی که نمای جلوی چانگان CS55 پلاس علیرغم اینکه نوین و امروزی به نظر می‌رسد در مقابل فیدلیتی کاملا آرام جلوه می‌کند. سادگی کاپوت و شکل سپر چانگان یکی از مهم‌ترین دلایل این امر هستند.

اگر از بغل به هر دو خودرو نگاه کنید متوجه خواهید شد که طراحان فیدلیتی اصرار بیشتری بر اسپرت جلوه دادن خودرو داشته‌اند و در طرف دیگر چانگان سعی دارد خود را متشخص نشان دهد. خطوط بدنه در چانگان استوار و محکم هستند و حالت سکون را به بیننده القا می‌کنند در حالی که این خطوط در فیدلیتی پرستیژ کشیده و تیز هستند و حس شتاب را ایجاد می‌کنند. اگر نگاه دقیق و تیز‌بینی داشته باشید با دقت در این نما بیشتر متوجه شباهت و اشتراکات مدل پرایم و پرستیژ فیدلیتی خواهید شد.

جسارت طراحان فیدلیتی در قسمت عقب خودرو به اوج خود رسیده است. باید اعتراف کرد که نمای عقب فیدلیتی هیچ نقصی ندارد و می‌تواند نظر هر نوع مخاطبی را جلب کند. استفاده از خروجی‌های ۴ گانه اگزوز در کنار شکل و گرافیک عالی چراغ‌ها که تا روی گلگیر به صورت دوشاخه کشیده شده‌اند نمای کلی را جذاب کرده‌ و در کنار آن‌ها دقت در جزییاتی مانند خطوط روی سپر و شیارهای کنار اگزوز سبب تفاوت هرچه بیشتر این خودرو با رقبا شده است.

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

در سمت دیگر اما چانگان همان سنگینی و وقار را تا قسمت عقب حفظ کرده و هارمونی خودرو را بهم نزده است. استفاده از چراغ‌هایی که به مانند اکثر رقبا به هم پیوسته نیستند تفاوت خوبی را در خیابان رقم می‌زند.ضمن اینکه استفاده از خطوط شکسته روی درب صندوق، محل قرارگیری اگزوزها و همچنین پلاک که بالاتر از حد معمول هستند باعث شده‌اند تا فرم عضلانی خودرو در این قسمت هم به خوبی حفظ شود.

به طورکلی استایل هر دو خودرو در خور توجه است و به دور از هرگونه اغراق در طراحی موفق شده‌اند ظاهری مناسب ارئه دهند. اگر به دنبال ظاهری پویا و اسپرت هستید فیدلیتی این نیاز را بر طرف می‌سازد و چنانچه به طراحی‌های کلاسیک‌ و سنگین‌تر علاقه‌مند هستید چانگان گزینه مناسب‌تری در این زمینه خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس

مقایسه مشخصات فنی همواره یکی از آیتم‌های مهم برای انتخاب خودرو بوده و به طورکلی یکی از شاخصه‌های مهم برای شناخت محصول است. پیشرانه استفاده شده در چانگان از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ می‌باشد که قادر است توانی معادل ۱۸۸ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۳۰۰ نیوتن‌متر تولید کند. این توان به وسیله یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و می‌تواند هیکل ۱۴۵۰ کیلوگرمی چانگان را طی مدت حدودا ۹ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت چانگان CS55 نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

یکی از تغییرات فیدلیتی پرستیژ نسبت به پرایم به بخش قوای فنی مربوط می‌شود. جایی که موتور ۱.۵ لیتری قبلی جای خود را به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ داده است. این پیشرانه در خودروهایی همچون فونیکس FX و آریزو ۶ GT و تیگو ۸ به کار رفته است. توان خروجی برای این پیشرانه ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور عنوان شده است. فیدلیتی پرستیژ هم مانند چانگان به وسیله یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. وزن خودروی فیدلیتی پرستیژ حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم اعلام شده و شتاب صفر تا صد اعلامی از سوی کمپانی ۱۰ ثانیه می‌باشد.

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

به نظر می‌رسد وزن پایین‌تر چانگان و همچنین حجم کمتر پیشرانه این خودرو باعث شده‌اند تا در بحث مصرف سوخت عملکرد این خودرو نسبت به فیدلیتی بهتر باشد. البته استفاده از تکنولوژی بلوکور هم بی تاثیر نیست که سبب می‌شود ضمن دریافت قدرت بیشتر مصرف سوخت کمتری هم داشته باشید. میزان مصرف سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر برای چانگان ۶.۲ لیتر عنوان شده در حالی که این عدد برای فیدلیتی معادل ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

نوع سیستم تعلیق استفاده شده در هر دو خودرو مشابه یکدیگر است و در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از مدل مولتی لینک استفاده کرده‌اند. استفاده از این نوع سیستم تعلیق به نوعی مطلوب‌ترین ترکیب برای کراس اوورهای خانوادگی است که سبب ارائه هندلینگ و نرمی مناسب می‌شود. البته اینکه کدامیک تعادل یا نرمی بیشتری در سواری دارند به عوامل دیگری همچون سایز رینگ و لاستیک، وزن خودرو، تقسیم وزن، میزان سختی کمک ها و بازی فنرها بستگی دارد. پس صرف اینکه نوع سیستم تعلیق مشابه یکدیگر است دلیلی برای عملکرد کاملا یکسان نخواهد بود.

برای جمع بندی باید گفت که مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ روی کاغذ از چانگان بهتر است اما چانگان به دلیل استفاده از گیربکس و موتور خوب و همچنین وزن پایین‌تر توانسته است بخش زیادی از این کمبود را در عمل جبران کند.

خودرو فیدلیتی پرستیژ چانگان CS55 پلاس
موتور ۴سیلندر-توربوشارژ-۱۶سوپاپ ۴سیلندر-توربوشارژ-۱۶سوپاپ
توان خروجی ۱۹۷اسب بخار-۲۹۰ نیوتن‌متر ۱۸۸اسب بخار-۳۰۰ نیوتن‌متر
گیربکس ۷سرعته دوکلاچه ۷سرعته دوکلاچه
انتقال قدرت محورجلو محورجلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰ثانیه ۸.۸ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰کیلومتربرساعت ۱۹۰کیلومتربرساعت
مصرف سوخت ۸.۲لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶.۲لیتر در ۱۰۰کیلومتر
وزن ۱۶۰۰کیلوگرم ۱۴۴۵کیلوگرم
حجم باک ۶۰لیتر ۵۵لیتر
ابعاد بدنه ۴۷۲۴-۱۹۰۰-۱۷۲۰میلیمتر ۴۵۱۵-۱۸۶۵-۱۶۸۰میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۴۵میلیمتر ۲۶۵۶میلیمتر
حجم صندوق ۴۳۸لیتر ۴۷۵لیتر

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین

با وارد شدن به فضای داخلی خودروها با دو فضای کاملا متفاوت روبرو می‌شوید. هرچقدر که ظاهر بیرونی چانگان رسمی و فیدلیتی اسپرت است این قضیه در فضای داخلی برعکس شده است! نوع طراحی کابین فیدلیتی و المان‌هایی که در آن استفاده شده همگی سعی دارند تا ظاهری مجلل به داخل خودرو ببخشند. فرم طراحی رودری‌ها و کلیدهای مربوط به تنظیم صندلی و آینه ها و همچنین فرم داشبورد و دریچه‌های کولر کاملا از مدل‌های لوکس مرسدس بنز اقتباس شده‌اند. به رسم اکثر خودروها نمایشگرهای به هم پیوسته در این خودرو هم وجود دارد و علاوه بر آن‌ها تنظیمات مربوط به سیستم تهویه نیز در قسمت جلوی دنده درون یک صفحه دیجیتال جداگانه قرار گرفته است. جنس مواد سافت تاچ و به کار رفته در کابین فیدلیتی پرستیژ نسبت به مدل پرایم هم پیشرفت داشته‌اند و به طور کلی فضای داخلی این خودرو گیرا و جالب توجه است.

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

کابین چانگان CS55 پلاس بر خلاف فیدلیتی از عناصر تجملی به دور است و خیلی مینیمال و آینده نگرانه طراحی شده است. نحوه جانمایی صفحه نمایش‌های این خودرو که جداگانه هستند و صفحه مربوط به راننده که عقب‌تر قرار گرفته است همچنین شکل فرمان و دسته دنده شما را تا حد زیادی به یاد محصولات اروپایی خصوصا پژو می‌اندازد. اگرچه کابین چانگان از شلوغی‌ها کم کرده است اما عناصر اسپرت به خوبی در این خودرو کار شده‌اند و ارگونومی بالایی هم دارد. فرمان Dکات، طراحی جالب دسته دنده، استفاده از کلیدهای فیزیکی در قسمت پایین مالتی مدیا و استفاده از تریم تیره در ترکیب با نوارهای کروم شکل فضایی جالب داخل این خودرو پدید آورده‌اند. نکته عجیب در کابین چانگان عدم استفاده از مواد سافت تاچ است. در روزگاری که اکثر مشتریان با لمس داشبورد و رودری ها قصد ارزیابی کیفیت خودرو را دارند و به این مورد اهمیت زیادی می دهند عدم استفاده از مواد نرم ممکن است موجب از دست دادن برخی از مشتریان شود. البته باید عنوان کرد که کیفیت مواد بکار رفته و دقت مونتاژ آن ها در چانگان کاملا قابل قبول است و مشکل ساز نخواهد بود.

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و چانگان CS55 پلاس انتخاب میان دو خودروی با وقار

فضای کابین از لحاظ جاداری برای سرنشینان در دو خوردو مطلوب است و کمبودی حس نمی شود. اما فاصله محوری در فیدلیتی از چانگان CS55 پلاس بیشتر است و همین امر موجب می شود فضا سازی در کابین راحت تر شود و جا برای سرنشینان بیشتر باشد. هرچند که حجم صندوق برای چانگان ۴۷۵ لیتر است که در مقایسه با فضای ۴۳۸ لیتری فیدلیتی بیشتر است.

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی

چانگان CS55 پلاس نسبت به تیپ‌های دیگر خود آپشن‌های بیشتری دارد و لبست بلندبالایی از تجهیزات را در اختیار شما می‌گذارد. با این حال نسبت به فیدلیتی پرستیژ برخی از کمبودها دارد و فیدلیتی در این مورد کامل‌تر عمل کرده است. از جمله موارد مهمی که چانگان فاقد آن‌ها است مهم می‌توان به گرم‌کن و سردکن صندلی، حافظه صندلی، درب صندوق برقی با سنسور پا، شیفترپدال، تهویه اتوماتیک سه کاناله و… اشاره داشت. اما این دو خودرو اشتراکاتی نظیر سیستم شروع حرکت در سربالایی ، شارژر بی سیم، چراغ روشنایی روز، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل کشش ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی الکترونیکی ترمز، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، کلاستر دیجیتال، خروجی ۱۲ ولت، پورت USB، تهویه اتوماتیک، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، محدود کننده سرعت، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمه ای ، سنسور پارک عقب، سنسور نور، ورود خروج بدون کلید، سنسور باران و… دارند.

خودرو فیدلیتی پرستیژ چانگان CS55 پلاس
کروزکنترل تطبیقی دارد دارد
دوربین۳۶۰درجه دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار نقطه کور دارد ندارد
هشدار برخورد از جلو دارد دارد
گرمکن صندلی دارد ندارد
پنل تهویه ردیف عقب دارد ندارد
سردکن صندلی جلو دارد ندارد
سیستم صوتی حرفه‌ای ندارد دارد
تنظیم برقی صندلی جلو دارد دارد
ترمزاضطراری دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
سنسور باران دارد دارد
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان دارد ندارد
تصفیه هوا دارد دارد

نتیجه گیری: فیدلیتی پرستیژ ارزنده‌تر است یا چانگان CS55 پلاس؟

چانگان به دلیل اینکه یک خودروی وارداتی محسوب می‌شود و از لحاظ نام برند هم قوی‌تر از فیدلیتی محسوب می‌شود تا حدودی وجهه بالاتری در خیابان دارد و محصولی لوکس‌تر به نظر می‌رسد. ضمن اینکه وارداتی بودن آن باعث شده تا خیال مشتریان از بابت کیفیت رنگ و مونتاژ تا حدودی راحت باشد. در بحث دوام نیز فعلا نمی‌توان نظر داد اما منطق می‌گوید که احتمالا برتری با چانگان باشد. در سمت دیگر اما فیدلیتی پرستیژ با تغییرات گسترده‌ای که داشته کاملا به یک خودروی رقابتی تبدیل شده و می‌تواند همه رقبا را به چالش بکشد. در این مقایسه هم در اکثر آیتم‌ها برتری با فیدلیتی بود و اگر این خودرو را انتخاب کنید هیچ جای تعجبی نیست. ضمن اینکه ظاهر جذابی هم دارد.

در نهایت باید گفت اگر بیشتر به دنبال لذت بردن از خودروی خودتان هستید و به جذابیت ظاهری و آپشن اهمیت بیشتری می‌دهید باید به سراغ فیدلیتی پرستیژ بروید اما اگر دنبال یک انتخاب خاص‌تر و با وقار می‌گردید چانگان می‌تواند انتخاب مطلوبی برای شما باشد. به نظر شما کدامیک می‌توانند موفقیت بیشتری در بازار داشته باشند؟

source