#image_title
بررسی موتورسیکلت ب ام و F900XR مدل ۲۰۲۵

نسخه جدید ب ام و F900 XR دارای سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم است که تغییر مثبتی محسوب می‌شود. سیستم ABS در پیچ‌ها و کنترل کشش نیز مدل ۲۰۲۵ را در حد انتظارات این کلاس قرار می‌دهد. همچنین وزن کمتر با وجود تجهیزات بیشتر و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبای مستقیم از دیگر مزایای آن است. با این وجود طراحی پنج‌ساله تغییر اساسی نداشته و این مورد شاید برای مشتریان نکته جذابی نباشد.

پیشرانه و عملکرد فنی

موتور دو سیلندر خطی ۸۹۵ سی‌سی مدل ۲۰۲۵ تقریباً همان نسخه قبلی است و همچنان توان اعلام‌شده ۱۰۵ اسب بخار (۷۷ کیلووات) را در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. گشتاور آن نیز به‌ طور ناچیز از ۹۲ نیوتن‌ متر به ۹۳ نیوتن‌ متر در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه افزایش یافته است. این تغییر جزئی ناشی از تنظیمات جدیدی است که برای مطابقت با استانداردهای آلایندگی Euro5+ انجام شده است. این استانداردها شامل نظارت بر کاتالیزور و تشخیص احتراق ناقص هستند تا حتی در صورت کارکرد طولانی‌ مدت، موتور همچنان در محدوده استانداردهای آلایندگی باقی بماند.

تغییرات پیشرانه که برای راکبان محسوس خواهد بود، بیشتر در بخش نرم‌افزاری است تا مکانیکی. مهم‌ترین تغییر، اضافه شدن کنترل کشش دینامیکی (DTC) است که درواقع نسخه BMW از سیستم کنترل کشش در پیچ‌ها محسوب می‌شود. این سیستم علاوه بر پایش سرعت چرخ‌های جلو و عقب، زاویه خوابیدن موتورسیکلت را نیز در نظر می‌گیرد. در صورت تمایل، این سیستم را می‌توان غیرفعال کرد. از نظر سخت‌افزاری، ب ام و یک اگزوز Akrapovič جدید را به‌عنوان یک آپشن اضافه کرده است که بیشتر بر صدای موتور تأثیر دارد تا عملکرد آن.

بررسی موتورسیکلت ب ام و F900XR مدل ۲۰۲۵

هندلینگ و سیستم تعلیق

درحالی‌که تغییرات پیشرانه حداقلی هستند، به‌روزرسانی‌های بخش شاسی قابل‌توجه‌ترند. مهم‌ترین آن‌ها جایگزینی دوشاخ‌های غیرقابل تنظیم مدل قبلی با نمونه‌های کاملاً قابل تنظیم جدید است. این دوشاخ‌های وارونه همچنان ۴۳ میلی‌متری هستند، اما اکنون امکان تنظیم میزان فشردگی، بازگشت و همچنین پیش‌بارگذاری آن‌ها وجود دارد. مدل F900R نیز همین ارتقا را دریافت کرده اما با میزان جابه‌جایی ۱۳۵ میلی‌متر، درحالی‌که مدل F900XR نسخه بلندتری دارد که ۱۷۰ میلی‌متر جابه‌جایی دارد.

در بخش تعلیق عقب، تنظیمات پیش‌بارگذاری و بازگشت همچنان وجود دارند و امکان اضافه کردن سیستم تعلیق الکترونیکی Dynamic ESA نیز در محور عقب فراهم است. یکی از معدود تغییرات ظاهری مدل ۲۰۲۵، چرخ‌های جدیدی با طراحی ساده‌تر و پنج پره‌ای است که در هر دو مدل F900XR و F900R به کار رفته‌اند. این رینگ‌ها ۱٫۸ کیلوگرم سبک‌تر از نمونه‌های قبلی هستند و باعث کاهش جرم چرخشی و بدون فنر شده و درعین‌حال وزن کلی را حدود ۳ کیلوگرم کاهش داده‌اند.

وزن جدید F900XR ۲۱۶ کیلوگرم در حالت آماده‌به‌کار است (برای مدل F900R، وزن ۲۰۸ کیلوگرم است)، که نسبت به وزن قبلی ۲۱۹ کیلوگرم کاهش یافته است. سیستم ترمز مکانیکی بدون تغییر باقی مانده و همچنان شامل دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری در جلو با کالیپرهای چهار پیستونه Brembo و دیسک ۲۶۵ میلی‌متری در عقب با کالیپر تک‌پیستونه است. بااین‌حال، مدل ۲۰۲۵ اکنون از همان سیستم الکترونیکی حساس به زاویه خوابیدن بهره می‌برد که کنترل کشش در پیچ‌ها را ممکن می‌سازد و در قالب BMW Motorrad ABS Pro ترمز ABS در پیچ‌ها را فعال می‌کند. همچنین، این مدل مجهز به سیستم Dynamic Brake Control است که از باز شدن تصادفی گاز در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می‌کند.

بررسی موتورسیکلت ب ام و F900XR مدل ۲۰۲۵

راحتی و مصرف سوخت

یکی از تغییرات جزئی در مدل ۲۰۲۵، اصلاح جزئی بخش بالایی فلاپ جلو برای بهبود آیرودینامیک و کاهش فشار وارده به راکب است. همچنین، محافظ دست در این مدل به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. به‌صورت آپشن، امکان سفارش یک شیشه جلو ۳۰ میلی‌متری بلندتر نیز وجود دارد. گزینه‌های موجود شامل صندلی بلندتر یا کوتاه‌تر نیز هستند که در صورت انتخاب گزینه صندلی کوتاه‌تر، می‌توان ارتفاع تعلیق عقب را نیز کاهش داد که هزینه‌ای معادل ۲۴۰ دلار خواهد داشت.

تغییرات اعمال‌شده در موتور برای رعایت استانداردهای Euro5+ تأثیری بر مصرف سوخت نداشته‌اند. همچنان میزان مصرف سوخت ۴٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که با یک باک پر، ۳۶۸ کیلومتر برد تئوری را ارائه می‌دهد.

تجهیزات

تغییرات در تجهیزات F900XR ۲۰۲۵ شامل یک باتری جدید است که ۸۰۰ گرم سبک‌تر از مدل قبلی بوده و به کاهش وزن کلی کمک می‌کند. همچنین، تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب اعمال شده است. در قسمت جلو، چراغ Headlight Pro به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. این سیستم، کیت چراغ تطبیقی BMW است که با افزودن LEDهای اضافی به چراغ‌ها و استفاده از سیستم الکترونیکی جدید حساس به زاویه، پرتو نور را هنگام گردش تنظیم می‌کند. BMW اعلام کرده است که این سیستم در زاویه‌های بیش از ۱۰ درجه و در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر بر ساعت فعال شده و در زاویه‌های حداکثر ۲۵ درجه بهترین عملکرد را دارد.

در قسمت عقب، F900XR اکنون دارای چراغ‌های جدیدی است که چراغ ترمز و عقب را درون چراغ‌های راهنما ادغام کرده و چراغ مرکزی عقب/ترمز را به‌کلی حذف کرده است. مدل F900R ۲۰۲۵ نیز دارای چراغ‌های عقب جدید و باتری سبک‌تر است، اما به سیستم Headlight Pro مجهز نشده است. در نهایت، مدل F900XR ۲۰۲۵ یک درگاه شارژ USB-C در سمت راست داشبورد دارد.

بررسی موتورسیکلت ب ام و F900XR مدل ۲۰۲۵

رقبای BMW F900XR ۲۰۲۵

رقبای F900XR تا حدی به نوع استفاده از این موتورسیکلت بستگی دارند. BMW آن را در دسته ورزشی قرار داده، اما به‌وضوح یک موتورسیکلت چندمنظوره است که به لطف موقعیت سواری مشابه موتورسیکلت‌های ماجراجویی، قابلیت تبدیل به یک مدل تورینگ را نیز دارد.

مشتریان به احتمال زیاد گزینه‌هایی از Triumph را نیز در نظر خواهند گرفت، ازجمله مدل جدید Tiger Sport 800 که از نظر مشخصات و قیمت بیشترین شباهت را دارد. مدل Tracer 9 از Yamaha نیز به دلیل ترکیب سیستم تعلیق بلند و چرخ‌های ۱۷ اینچی، یک گزینه رقابتی محسوب می‌شود و هر دو، پیشرانه سه‌سیلندر جذابی را ارائه می‌دهند. از گزینه‌های متفاوت‌تر می‌توان به مدل‌های دارای پیشرانه بزرگ‌تر مانند NT1100 از Honda که متمرکز بر مسافرت‌های طولانی است، اشاره کرد. همچنین، Versys ۱۱۰۰ از Kawasaki با پیشرانه چهارسیلندر، رویکرد مشابهی را ارائه می‌دهد، اما هر دو از BMW سنگین‌تر هستند.

مشخصات فنی BMW F900XR ۲۰۲۵

حجم موتور: ۸۹۵ سی‌سی

قطر × کورس پیستون: ۸۶ × ۷۷ میلی‌متر

آرایش موتور: دو سیلندر خطی

مشخصات موتور: آب‌خنک، چهارزمانه، دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو میل‌سوپاپ بالاسری و سیستم روغن‌کاری کارتل خشک

قدرت: ۱۰۵ اسب بخار (۷۷ کیلووات) در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه (مدل A2 با ۳۵ اسب بخار نیز موجود است)

گشتاور: ۹۳ نیوتن‌متر در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه

گیربکس: ۶ سرعته، زنجیردار، همراه با کلاچ لغزشی

مصرف سوخت متوسط: ۴.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت باک: ۱۵.۵ لیتر

بیشترین برد تا خالی شدن باک: ۳۶۹ کیلومتر

کمک‌های الکترونیکی به راننده: سیستم ترمز ضدقفل هنگام گردش، کنترل کشش در پیچ‌ها

شاسی: فولادی با ساختار پل‌مانند

تعلیق جلو: دو شاخ وارونه ۴۳ میلی‌متری

تنظیمات تعلیق جلو: فشردگی، بازگشت و پیش‌بار

تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی

تنظیمات تعلیق عقب: بازگشت و پیش‌بار (تعلیق الکترونیکی ESA به‌صورت سفارشی)

ترمز جلو: دو دیسک ۳۲۰ میلی‌متری، کالیپر چهار پیستونه برمبو

ترمز عقب: دیسک ۲۶۵ میلی‌متری، کالیپر تک‌پیستونه

چرخ / تایر جلو: ۱۲۰/۷۰ ZR17

چرخ / تایر عقب: ۱۸۰/۵۵ ZR17

ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۱۶۰ × ۹۲۰ × ۱۴۱۶ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۱۵۲۳ میلی‌متر

ارتفاع زین: ۸۲۰ میلی‌متر (زین کوتاه: ۷۹۵ میلی‌متر، زین بلند: ۸۴۵ میلی‌متر)

وزن (با مایعات): ۲۱۶ کیلوگرم

source