به گزارش صنعت ماشین،

 مکث موتور با ونوسیا که جوینت ونچر FAW و نیسان در چین است به دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران آمده و 3 محصول جدیدش را به نمایش گذاشته است. 

3 محصول جدید مکث موتور معرفی شد +تصاویر

روند برقی سازی خودروها در جهان به میزان شگفت انگیزی سرعت گرفته، کوشش خودروسازان شرق و غرب برای تولید و پیشرفت خودروها برقی ، سبب آن شده که مفاهیم جدیدی از خودروهای برقی و پلاگین هیبرید وارد عرصه ظهور شود!

مکث موتور با ونوسیا که جوینت ونچر FAW و نیسان در چین است به نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران آمده و 3 محصول جدیدش را به نمایش گذاشته است.

ونوسیا V-Online DD-i

اولین خودروی برقی مکث موتور، ونوسیا V-Online DD-i است که به صورت پلاگین هیبرید یا PHEV عرضه می شود. موتور بنزینی نصب شده بر روی این خودرو یک موتور 1.5 لیتری توربو GDi است که 160 اسب بخار قدرت قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در کنار آن موتور برقی نصب شده بر روی‌ این خودرو حدود 200 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور برقی از یک باتری 18.4 کیلووات ساعتی بهره می برد که با سیستم فست شارژ در عرض 30 دقیقه از 30 تا 80 درصد شارژ می شود و همین مقدار شارژ با شارژر معمولی حدود 5.5 ساعت زمان خواهد برد. این باتری می تواند در حالت تمام برقی 110 کیلو متر و در حالت تلفیقی با مصرف سوخت حدودا 4.4 لیتر در صد کیلومتر مسافتی در حدود 1300 کیلومتر را بپیماید.

سیستم ورود و خروج بدون کلید، درب صندوق عقب برقی، نمایشگر 24 اینچی یکپارچه مالتی مدیا به همراه 8 اسپیکر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه خروجی هوا برای سرنشینان عقب، سقف شیشه ای فتوکرومیک با قابلیت تنظیم نور ورودی به اتاق به صورت خودکار، صندلی با روکش‌چرمی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو در 6 جهت و شارژر وایرلس بخشی از آپشن های این خودرو هستند.

ونوسیا استار

در کنار آن یک کراس اوور دیگر به نام Star قرار دارد که M-HEV یا همان هیبرید خفیف است. به آن معنا که یک باطری 48 ولتی در کنار موتور بنزینی 1.5 لیتری آن، فقط نقش استارت/استاپ را در حالت برقی بازی می کند.

با اینکه ونوسیا استار، در رده کراس‌اورهای جمع و جور قرار دارد، اما به لحاظ ابعاد و اندازه، می‌توان آنرا در رده کراس‌اورهای سایز متوسط مانند میتسوبیشی اوتلندر یا نیسان ایکس‌تریل نیز قرار داد.

فرم بدنه ونوسیا استار به واسطه کاپوت کشیده، فرم سقف، زاویه ستون D و رینگ‌های 19 اینچی (که البته سفارشی هستند و در نسخه استاندارد رینگ 18 اینچی دارد)، قابل قبول به نظر می‌­رسد. هرچند که از نوآوری چندانی بهره­‌ نمی‌برد و برخی خودروهای دیگر را یادآوری می‌کند.

کابین و امکانات ونوسیا استار

در فضای کابین ونوسیا استار با صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی، نمایشگر مرکزی عمودی 15.6 اینچی با دستیار صوتی، سقف پانوراما، روکش چرم با دوخت لوزی در پوشش داخلی درها و تنظیم برقی برای ردیف جلو و زیرپایی تاشو صندلی سرنشین جلو مواجه هستیم.

مشخصات فنی ونوسیا استار

ونوسیا استار در چین به همراه سامانه هیبرید ملایم (Mild-Hybrid) عرضه شده است، که از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ به همراه ژنراتور 48 ولتی تشکیل می‌شود. موتور برقی در آغاز شتابگیری و همچنین به عنوان دستیار سامانه توقف-حرکت (Stop-Start) عمل خواهد کرد. نیروی حاصل از ترمزگیری هم به یاری این ژنراتور در باتری ذخیره می­‌شود. باتوجه به ویژگی‌های پیشرانه هیبرید خفیف، از این خودرو نمی‌توان در حالت تمام برقی استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های جالب ونوسیا استار این است که برخی قطعات مشترک با سایر محصولات رنو-نیسان-میتسوبیشی را به همراه دارد، که طراحی چند اتصالی تعلیق عقب، امکان نصب پیشرانه در عقب، سامانه چهارچرخ محرک و حتی موتور هیبرید را برای آن فراهم کرده است.

ونوسیا D60 Plus

و خودروی بعدی مکث موتور یک سدان به نام ونوسیا D60 Plus است که سواری تمام برقی به حساب می آید.

ونوسیا D60 برای نخستین‌بار، در سال 2017 وارد بازار چین شد و تاحدی مورد استقبال قرار گرفت، به نحوی که 73 هزار دستگاه از کل فروش 109 هزار دستگاهی ونوسیا در سال 2019 به D60 اختصاص داشت. نسخه بروزرسانی شده از این خودرو با نام ونوسیا D60 پلاس در مارس 2021 و با پیروی از زبان طراحی جدید این شرکت معرفی شد. بعد از فیس‌لیفت سال 2019، این دومین فیس‌لیفتی بود که ونوسیا برای خودرو D60 عرضه می‌کرد.

جلوپنجره بزرگ، فرم قطره­ای دیلایت و طراحی در صندوق، از مهمترین تغییرات این محصول به شمار می­‌آید، هرچند که طول کلی تغییر چندانی نکرده و فرم بدنه همچنان به خودروهای یک دهه قبل شباهت دارد.

کابین و امکانات ونوسیا D60 پلاس

با افزایش سایز نمایشگر مرکزی، کنترل بسیاری از تنظیمات به این بخش منتقل شده و سایر دکمه‌­ها از جمله روی فرمان نیز به صورت حساس به لمس عمل می­‌کند. در این میان، صفحه پشت آمپر با نشان­‌دهنده­‌های آنالوگ و فرم مثلثی دکمه استارت، جلب نظر می­‌کند.

مشخصات فنی ونوسیا D60 پلاس

ونوسیا D60 پلاس را باید سدان جمع و جوری بدانیم که براساس پلتفرم V نیسان شکل گرفته، ساختاری که در فاصله سال‌های 2010 تا 2019، برای ساخت بسیاری از محصولات خودروساز ژاپنی همچون کیکز، دو نسل از میکرا و نسل جدید سانی مورد استفاده قرار گرفته است.

ونوسیا D60 پلاس به پیشرانه تنفس طبیعی ساخت نیسان مجهز شده است، که توان خروجی‌اش، از طریق گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌­دهد. البته در بازار ایران، این خودرو با گیربکس CVT عرضه شده است.

پیکاپ کلوت برقی

 شرکت مکث موتور، پس از گذشت دو سال از عرضه وانت کلوت به بازار کشورمان، در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 برای اولین‌بار از نسخه تمام برقی این پیکاپ چینی، با نام KALUT EV نیز رونمایی کرد.

به لحاظ ابعاد و اندازه‌ها، کلوت برقی، تفاوتی با کلوت بنزینی ندارد و تنها به لحاظ وزن که ناشی از اضافه‌شدن پکیج باتری‌هاست، این خودرو حدود 80 کیلوگرم سنگین‌تر شده و وزن خالصش به حدود 2 تن رسیده. حتی رینگ‌های 17 اینچی خودرو نیز تغییری نکرده و همچنان با تایرهای 245/70R17 پوشانده شده است.

بررسی خودرو کلوت برقی مکث موتور (Kalut EV)

اما به سراغ جذاب‌ترین ویژگی کلوت برقی برویم که در پیشرانه آن خلاصه می‌شود؛ مکث موتور برای این پیکاپ برقی از باتری‌های لیتیوم فسفات با ظرفیت 65 کیلووات‌ساعت استفاده کرده و توانسته به قدرت 174 اسب‌بخار و گشتاور 330 نیوتن‌متر دست پیدا کند. این درحالی است که نسخه بنزینی کلوت، که موتور 2.4 لیتری توربوشارژ دارد، قدرتی در حدود 215 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 320 نیوتن‌متر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بررسی خودرو مکث موتور کلوت

محور محرک در کلوت EV، دیفرانسیل عقب است؛ تعلیق جلو از نوع «جناقی دوبل» بوده و تعلیق عقب هم با «فنر تخت» شکل گرفته. حداکثر سرعت در پیکاپ کلوت برقی، بیشتر از 120 کیلومتر برساعت نیست ولی خبر خوب اینکه مسافت قابل پیمایش آن با یکبار شارژ، به حدود 300 کیلومتر می‌رسد. البته نگران خالی‌شدن شارژ باتری‌ها نباشید چراکه با پکیج شارژ سریع، می‌توان 80% ظرفیت باتری‌ها را تنها در 45 دقیقه شارژ نمود.

بررسی خودرو کلوت برقی مکث موتور (Kalut EV)

طبق اطلاعاتی که مکث موتور در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، امکاناتی مانند کیلس استارتر، مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع دیجیتالی، روکش چرم صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی‌های جلو در 4 جهت، رول‌بار فلزی و روکش ضدخش در قسمت کفی بار، از جمله تجهیزاتی است که روی کلوت EV مکث موتور نصب شده‌اند.

source