بی وای دی با فعالیت در ماه فوریه، موفق به فروش ۳۲۲,۸۴۶ دستگاه از محصولات خود در سرتاسر جهان شده است. این رقم نسبت به ژانویه سال جاری، افزایشی ۸.۹ درصدی را نشان میدهد. شرکت خودروسازی چینی در زمینه صادرات عملکردی راحت داشته و ۶۷,۰۲۵ دستگاه از تولیدات خود را به سایر کشورها صادر کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد چشمگیر ۱۸۷.۸ درصدی را نشان میدهد.
بی وای دی برای سومین ماه متوالی، افزایش در صادرات را تجربه کرده است. این شرکت در نوامبر سال گذشته، موفق به صادرات ۳۰,۹۷۷ دستگاه خودرو شده بود. از آن تاریخ تاکنون، این شرکت هر ماه میزان صادرات خود را افزایش داده است.
بی وای دی قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تعداد کشتیهای خود را به هشت فروند برساند. این شرکت در حال حاضر چهار کشتی فعال دارد و جدیدترین آن، کشتی شنژن رورو (Shenzhen RoRo) نام دارد. این کشتی در ۱۶ ژانویه به آب انداخته شده و بزرگترین کشتی کمپانی به حساب میآید. با ۲۱۹ متر طول و ظرفیت حمل ۹,۲۰۰ دستگاه خودرو، این کشتی غولپیکر بخش مهمی از زنجیره تأمین بی وای دی در بازارهای بینالمللی خواهد بود.
بی وای دی در سالهای اخیر زیربرندهای خود را افزایش داده تا قدرت انطباقپذیری با تحولات و بازارهای مختلف را افزایش دهد. در کنار برند اصلی، این خودروساز رو به رشد چینی محصولات خود را تحت برندهای دنزا، فانگ چنگ بائو و یانگ وانگ به فروش میرساند. در جدول زیر میتوانید آمار فروش این برندها در فوریه ۲۰۲۵ را به تفکیک مشاهده نمایید.
برند اصلی (شامل سری Dynasty و Ocean) : ۳۰۴,۶۷۳ دستگاه
برند لوکس دنزا : ۸,۵۱۳ دستگاه
برند آفرود فانگ چنگ بائو : ۴,۹۴۲ دستگاه
برند لوکس یانگ وانگ : ۱۰۵ دستگاه
فروش ۳۲۲,۸۴۶ دستگاه در فوریه نشاندهنده رشد ۱۶۵.۲ درصدی نسبت به فوریه سال گذشته است. اما مقایسه سالانه این ماهها بهتنهایی دقیق نیست، زیرا سال نو چینی و تعطیلات آن بر فروش خودرو تأثیر قابل توجهی میگذارد.
طبق آمار در ژانویه و فوریه ۲۰۲۵، بی وای دی ۶۱۴,۶۷۹ دستگاه خودرو فروخته؛ این رقم در بازه زمانی مشابه سال قبل برابر با ۳۲۲,۷۶۷ دستگاه بود. با این حساب باید گفت فروش بی وای دی در دو ماه ابتدایی سال جاری رشدی ۹۰ درصدی داشته است. همچنین، صادرات بی وای دی در دو ماه اول سال ۲۰۲۵ به ۱۳۳,۳۶۱ دستگاه رسیده که در مقایسه با ۵۹,۴۶۵ دستگاه مربوط به ژانویه و فوریه سال گذشته، رشدی ۱۲۴ درصتی را نشان میدهد.
بی وای دی در سال ۲۰۲۴ موفق به فروش ۴.۲۵ میلیون خودروی سواری شده است. ثبت چنین رکوردی به معنای ۴۱ درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۲۳ است. از این تعداد، میزان صادرات بی وای دی با ۴۱۷,۲۰۴ دستگاه برابر بوده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایشی ۷۱.۹ درصدی داشته و حدود ۱۰ درصد از کل فروش بی وای دی را شامل میشده است. تحلیلگران پیشبینی میکنند فروش بی وای دی در سال ۲۰۲۵ به حدود ۵.۵ میلیون دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
بی وای دی از آوریل ۲۰۲۲ تولید خودروهای درونسوز را متوقف کرده است و بهطور کامل بر خودروهای انرژی نو (NEV) تمرکز دارد. در چین، این اصطلاح برای مدلهای تمام برقی (BEV)، هیبریدی شارژی (PHEV) و سلول سوختی هیدروژنی (FCEV) به کار برده میشود.
طبق آمار در سال ۲۰۲۴، ۴۲.۳ درصد از فروش بی وای دی مربوط به خودروهای تمام برقی (BEV) و ۵۷.۷ درصد مربوط به مدلهای هیبریدی شارژی یا همان پلاگین هیبرید (PHEV) بوده است. ناگفته نماند فروش خودروهای هیدروژنی در چین ناچیز است و این نوع خودروها طرفداران چندانی ندارند. به همین خاطر حضور برندهای چینی در بازار این نوع خودروها پررنگ نیست.
بی وای دی با سرعتی چشمگیر در حال گسترش فروش جهانی و صادرات خودروهای الکتریکی است. با توجه به برنامههای توسعه بینالمللی و افزایش ظرفیت تولید، انتظار میرود این شرکت در سال ۲۰۲۵ جایگاه خود را در بازار جهانی خودروهای برقی بیش از پیش تقویت کند. این خودروساز چینی در سال ۲۰۰۳ پایهگذاری شد و اولین اتومبیل تولیدی خود را در سال ۲۰۰۵ با نام F3 راهی بازار کرد. برای تسهیل حضور در بازارهای مختلف، این شرکت سیاست تولید محلی را در پیش گرفته و در چند سال اخیر کارخانههای متعددی را در آسیا، اروپا و آمریکا تأسیس کرده است.