نیسان سیلفی و بی وای دی چین L دو سدان هیبریدی جدید بازار ایران هستند که شرکت های آمیتیس خودرو و تیگارد موتور واردات آنها را عرضه می کنند. بی وای دی چین در عرصه خودروهای برقی و پلاگین هیبرید یکی از بهترین خودروسازان چین است و حرفهای زیادی برای گفتن در مقایسه با خودروسازان مطرح جهانی دارد. در حال حاضر این سدان سایز متوسط توسط شرکت تیگارد موتور در ایران رونمایی شده، ولی نسل دوم همین خودرو با نام چین پلاس از سوی شرکت نبکا در کشورمان عرضه میشود.
نیسان سیلفی نیز در اصل یکی از سدانهای بسیار معتبر ژاپنی است که سالها پیش، یعنی در سال ۲۰۰۰، نسل اول آن با نام سنترا و سیلفی وارد بازار شد. در حال حاضر این خودرو در قالب چهارمین نسل خود به حیاتش ادامه میدهد که باید بدانید از سال ۲۰۱۹ با همین تیپ و استایل روی خط تولید قرار دارد و در سال ۲۰۲۳ نسخه فیسلیفت آن نیز به فهرست محصولات این کمپانی ژاپنی اضافه شد.
طراحی بی وای دی چین L بسیار مناسب و کارآمد ظاهر شده و طراحی چهره آن به واسطه اگهای خوشفرم، جلوپنجره بزرگ، چراغهای عقب با گرافیک متمایز و استایل کشیده باعث شده تا این خودرو زیبایی خاصی به عنوان یک ماشین کارآمد خانوادگی ارائه دهد. طراحان نیسان سیلفی کمی بیشتر به جزئیات پرداخته و فرم عضلانیتر به همراه استایل قاطع و جوان پسندتری را به نمایش میگذارد.
با وجود آنکه حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن چین L نسبت به نیسان سیلفی بیشتر است، اما توان موتور بالاتر موجب شده تا شتاب صفر تا صد آن حدود ۲ ثانیه سریعتر از سیلفی هیبرید باشد. بنابراین، بیوایدی چین L ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، ولی نیسان سیلفی ۹.۵ ثانیه برای این کار زمان نیاز دارد.
سیستم تعلیق جلو نیسان سیلفی و بی وای دی چین L مطابق انتظار از نوع مک فرسون مستقل است، اما چیزی که انتظارش را نداریم، بهکارگیری تعلیق نیمهمستقل محور پیچشی با اکسل یکپارچه است که تقریباً میتواند یک شوک منفی به ذهن مشتری (البته افرادی که سررشته فنی از این لحاظ دارند) وارد کند. ولی با این حال، سازندگان نیسان سیلفی و بی وای دی چین L قول دادهاند که به کمک سامانههای الکترونیکی، پایداری خودرو را در حد مطلوب نگه دارند و از انحرافهای بیمورد هنگام مانور دادن و دور زدن جلوگیری به عمل آورند.
موتور بی وای دی چین L یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و ۱۲۶ نیوتنمتر گشتاور در کنار یک موتور برقی پرقدرت با توان ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتنمتر به خدمت گرفته است. با توجه به آنکه حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن چین L نسبت به نیسان سیلفی بیشتر است، اما توان موتور بالاتر موجب شده تا شتاب صفر تا صد آن حدود ۲ ثانیه سریعتر از سیلفی هیبرید باشد. بنابراین، بیوایدی چین L ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، ولی نیسان سیلفی ۹.۵ ثانیه برای این کار زمان نیاز دارد.
در داخل کابین بی وای دی چین L از تمام این نکات رعایت شده است. به ویژه که در بسیاری از بخشهای داشبورد، رودریها و سایر اجزای کابین از مواد نرم به همراه روکشهای چرمی استفاده شده تا زمانی که کاربر آنها را لمس میکند، متوجه شود که داخل یک خودرو کاملاً مرغوب و مجلل حضور دارد. نمایشگر بزرگ چرخان در وسط داشبورد، فرم مینیمالیستی نمای میانی پوسته داشبورد، غربیلک فرمان مسلط و خوشدست به همراه طرح جذاب پنل تنظیم دنده و به ویژه شیفتر الماسی شکل، از ویژگیهای مثبت کابین بی وای دی چین L به شمار میرود.
طراحی داخلی نیسان سیلفی کمی سنتیتر به نظر میآید و به واسطه دریچههای تهویه گرد به همراه نمایشگر شناور در بالای داشبورد و غربیلک فرمان اسپرت، طرحی مهیجتر را برای کاربران خودرو تدارک دیده است. این سبک طراحی شور و شوق هیجان بیشتری به ویژه در افراد جوانتر ایجاد میکند، اما به اندازه خودروی چینی لوکس و آیندهنگرانه احساس نمیشود. بنابراین بسته به سلیقه شماست که کدام نمای داخلی بهتر با سطح توقعات شما هماهنگ باشد.
طراحی نمای داخلی کابین نیسان سیلفی به ویژه بخش رویه داشبورد و قسمتهایی از پنل درها با مواد نرم و روکشهای چرمی پوشش داده شده است که گرچه سطح کیفی کابین را بالا میبرد، اما به اندازه چین L مجلل به نظر نمیرسد. همچنین در داخل کابین خودرو چینی ردیف دوم فضای بیشتری را به سرنشینان خود اختصاص داده است و با وجود فضای پا برای افراد قدبلند در صندلیهای ردیف دوم بی وای دی چین L بسیار گسترده بوده و از این جهت محدودیت خاصی بر افراد حاضر تحمیل نمیکند.