به گزارش صنعت ماشین،

 رشد تولیدات متمرکز بر دانش در صنایع، یک رویکرد حیاتی برای توسعه صنعت هر کشور است. این رویکرد موجب ارتقای فرآیندها، تکنولوژی‌ها و دانش فنی در سراسر زنجیره تولید و سبب بهبود کیفیت، کارآیی، ایمنی و نوآوری در تولیدات می‌شود. از مهم‌ترین جنبه‌های رشد تولید متمرکز بر دانش در صنعت خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- تحقیق و توسعه،

۲- همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها،

 ۳-پیشرفت در فرآیندها و تولید،

۴-آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان،

۵- تولید پایدار در راستای محافظت از محیط‌زیست و استفاده بهینه از منابع،

۶- توجه به ارتقای ایمنی و

۷-توسعه خودروهای الکتریکی و خودران.

 تولید متمرکز بر دانش، توأم با کارآفرینی و اشتغالزایی، رمز شکوفایی صنعت داخلی و توسعه صنعتی است. تقویت تولید دانش‌بنیان با هدف افزایش بهره‌وری و توسعه اشتغال پایدار بسیار حائزاهمیت است، زیرا توسعه تولید متمرکز بر دانش در کشور علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش، سبب تولید محصولات جدید و باکیفیت می‌شود. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، صنایع خودروسازی، یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به‌شمار می‌رود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه اجتماعی کشورها است. صنعت خودروسازی ایران به‌عنوان رکن دوم اقتصاد ملی و یکی از بخش‌های مهم صنعتی، در حرکت به‌سمت توسعه اقتصادی، از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصادی کشور است که به‌صورت مستقیم فرآیند توسعه تولید مبتنی بر دانش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از عوامل مهم توسعه کسب‌وکار و اقتصاد به‌شمار می‌رود. توجه به تولید دانش‌بنیان و طراحی و تولید محصولات جدید در شرکت‌های خودروساز داخلی (سواری و تجاری) نقش مهمی در خودکفایی و ارتقای کیفی تولید ملی کشور دارد.توسعه تولید خودرو و صنایع مرتبط با صنعت خودروسازی در کشور، علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه کسب‌وکار، توسعه رفاه و آسایش جامعه، سبب تولید محصولات رقابتی باکیفیت، توسعه صادرات صنایع داخلی و افزایش سهم بازار جهانی می‌شود. ایران در صنعت خودروسازی از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار است. در این راستا، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین صنعت در خودروسازی و ارتقای کیفی قطعات از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های تولید دانش‌بنیان و تولید خودرو باکیفیت است و به‌اعتقاد کارشناسان حوزه بازار، کیفیت محصول در کنار نرخ مناسب، ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.

البته بهبود نقش صنعت خودرو کشور در توسعه صنعتی و اقتصادی در گرو اجرایی کردن ۵ راهبرد ایجاد و توسعه پایگاه‌های تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، تاکید بر صادرات خودرو، ایجاد و توسعه پایگاه تولید قطعات با علامت تجاری داخلی با تاکید بر مزیت‌های داخلی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه صادرات و راه‌اندازی مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه است. کارشناسان حوزه‌های اقتصادی و صنعتی معتقدند بخش مهمی از موفقیت‌های راهبردی در زمینه توسعه اقتصادی و کسب‌وکار، به‌واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی در خودروسازی و سرمایه‌گذاری در این بخش است. جهش در تولید توأم با رونق فروش، علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش آحاد جامعه، سبب تولید محصولات باکیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌شود. از سوی دیگر، اگر کشوری دارای سازمان‌ها و صنایع تولیدی قدرتمندی باشد که توان حضوری موفق در بازارهای بین‌المللی را داشته باشند، قدرت اقتصادی آن کشور نیز افزایش خواهد یافت. تحقق توسعه تولید دانش‌بنیان تنها با تولید نوآورانه و باکیفیت ممکن است. با این روش، شرکت‌های تولیدی از بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و نرخ سهام از رشد قابل‌توجهی برخوردار خواهند شد. اقتصاد دانش‌بنیان استفاده از دانش برای ایجاد کالاها و خدمات و یکی از الزامات اساسی در تحقق تولید دانش‌بنیان و تقویت برند کالاهای باکیفیت داخلی است و از آنجا که اقتصاد دانش‌بنیان برپایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده، اصلاح فضای کسب‌وکار برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اهمیت زیادی دارد.

به‌طورکلی، رشد تولید متمرکز بر دانش در صنعت خودرو نقش مهمی در بهبود کیفیت و ارتقای تکنولوژی این صنعت دارد و می‌تواند به توسعه پایدار و نوآوری در این حوزه کمک کند و موجب افزایش اقبال محصولات ایرانی در بازارهای جهانی شود. بنابراین، توسعه تولید نوآورانه و تقویت برند خودروهای داخلی، توجه به کیفیت و قیمت‌گذاری مناسب باید بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir