#image_title

به گزارش آخرین خودرو، چانگان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دولتی چین است که برای استفاده از باتری جامد در مدل‌های تمام الکتریکی خود آماده می‌شود. این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ نمونه‌های اولیه مجهز به این نوع باتری را تولید کند. انجام آزمایش‌ها و بررسی عملکرد این نمونه‌ها هم تا پایان ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پیش برود و آزمایش‌ها موفقیت آمیز باشند، چانگان از سال ۲۰۲۷ تولید انبوه مدل‌های مجهز به باتری جامد را آغاز خواهد کرد.

باتری‌های جامد در مقایسه با باتری‌های فعلی مزایای متعددی دارند و می‌توانند نقاط ضعف خودروهای برقی را تا حد زیادی برطرف کنند. از جمله مزایای باتری‌های جامد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: چگالی انرژی بالاتر؛ این باتری‌ها می‌توانند به چگالی انرژی ۵۰۰ وات‌ ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن برسند، در حالی که باتری‌های فعلی حداکثر ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم ظرفیت دارند، آن هم در تئوری. در عمل، چگالی انرژی باتری خودرویی مانند فولکس واگن ID.4 حدود ۲۳۰ وات ساعت بر کیلوگرم است.

فشار به تولید باتری‌های جامد افزایش یافته است. کینگ پاور، نخستین شرکت چین است که اعلام کرد باتری‌های جامد را به‌صورت تجاری در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد کرد. برخورداری از مزایای باتری جامد، چانگان را به رقابت داغ واکی-تواکی با شرکت‌های بزرگ معتبری چون بی وای دی و CATL، دو غول بزرگ صنعت باتری‌سازی چین، می‌سازد. این دو شرکت نیز قصد دارند از سال ۲۰۲۷ تولید محدود باتری‌های جامد را آغاز کنند. با توجه به روند توسعه فناوری باتری جامد، انتظار می‌رود از حوالی سال ۲۰۳۰، استفاده گسترده از این نوع باتری در خودروهای برقی آغاز شود. این تحول می‌تواند پایان عصر باتری‌های لیتیوم یونی سنتی را رقم بزند و عملکرد و ایمنی خودروهای الکتریکی را به شکل چشمگیری افزایش دهد.