چانگان که بزرگترین خودروساز دولتی چین است، حرکت مثبتی در زمینه استفاده از باتریهای جامد در مدلهای تمام الکتریکی خود نشان داده است. این شرکت در نظر دارد تا به پایان سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ نمونههای اولیه مجهز به باتری جامد را تولید کند. آزمایشها و بررسی عملکرد این نمونهها تا پایان ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود و آزمایشها موفقیتآمیز شوند، چانگان از سال ۲۰۲۷ تولید انبوه مدلهای مجهز به باتری جامد را آغاز خواهد کرد.
باتریهای جامد مزایای متعددی دارند که شامل چگالی انرژی بالاتر، افزایش برد حرکتی، شارژ سریعتر و ایمنی بالاتر هستند. این باتریها میتوانند به چگالی انرژی ۵۰۰ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن برسند، در حالی که باتریهای فعلی حداکثر ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم ظرفیت دارند. باتریهای جامد در عین حال سرعت شارژ را افزایش میدهند و خطر آتشسوزی و انفجار را کاهش میدهند.
در حال حاضر، رقابت داغی برای توسعه باتریهای جامد وجود دارد. بی وای دی و CATL، دو غول بزرگ صنعت باتریسازی چین، نیز قصد دارند از سال ۲۰۲۷ تولید محدود باتریهای جامد را آغاز کنند. انتظار میرود از حوالی سال ۲۰۳۰، استفاده گسترده از باتریهای جامد در خودروهای برقی آغاز شود. این تحول میتواند پایان عصر باتریهای لیتیوم یونی سنتی را رقم بزند و عملکرد و ایمنی خودروهای الکتریکی را به شکل چشمگیری افزایش دهد.