صنعت موتورسیکلت در حال تغییر است و سازندگان به دنبال افزایش بهرهوری سوخت و کاهش آلایندگی هستند. از بهبود فناوری احتراق گرفته تا بهینهسازی آیرودینامیک و کاهش وزن، روشهایی هستند که برند های بزرگ برای افزایش کارایی موتورسیکلتهای تولیدی خود دنبال میکنند. با این حال، افزایش استانداردهای آلایندگی و بالا رفتن هزینه سوخت باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان به موتورسیکلتهای برقی روی بیاورند.
اما تکنولوژی هیبریدی که در دنیای خودروها چند دهه است رایج شده، هنوز در صنعت موتورسیکلت جایگاه خاصی پیدا نکرده؛ دلیل اصلی این موضوع، محدودیت فضا و وزن در طراحی موتورسیکلتهاست که پیادهسازی سیستم هیبریدی را پیچیده و پرهزینه میکند. با وجود این، یاماها در هند راهکار جدیدی ارائه کرده و با معرفی FZ-S FI Hybrid، اولین گام را در بازار موتورسیکلتهای هیبریدی اقتصادی برداشته است.
سیستم هیبریدی یاماها در موتورسیکلت FZ-S FI Hybrid، برخلاف مدلهای پیچیدهای مانند کاوازاکی نینجا ۷ هیبرید، بسیار ساده ولی کارآمد است. در قلب این سیستم، یک موتور ژنراتوری هوشمند (SMG) قرار دارد که دو وظیفه اصلی زیر را انجام میدهد:
– راهاندازی بیصدا و نرم موتور به دلیل اتصال مستقیم به میل لنگ
– افزایش توان موتور در سرعتهای پایین از طریق یک کمک الکتریکی جزئی
برخلاف هیبرید های پیشرفته، یاماها FZ-S FI Hybrid فاقد باتری بزرگ یا موتور الکتریکی مستقل است و تنها در شرایط لازم، با استفاده از SMG قدرت بیشتری برای شتاب گیری اولیه فراهم میکند. این قابلیت برای موتورسیکلتهای شهری که سبک و کممصرف هستند، کاملاً منطقی به نظر میرسد، زیرا بهبودهای کوچک در مصرف سوخت و عملکرد در ترافیک شهری میتواند تأثیر زیادی داشته باشد.
اسکوتر یاماها فازیو نیز از یک سیستم SMG هیبریدی استفاده میکند. تجربه کاربران این مدل نشان داده که افزایش توان در سرعتهای پایین کاملاً محسوس است و در مصرف سوخت نیز تأثیر قابل توجهی دارد. یکی از کاربران گزارش داده که این اسکوتر بسیار کم مصرف بوده و به راحتی مصرفی کمتر از ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (حدود ۱۱۸ مایل بر گالن) دارد. اگر موتورسیکلت یاماها FZ-S FI Hybrid هم بتواند مصرف سوختی در همین حدود داشته باشد، قطعاً یک گزینه عالی برای رفت و آمدهای شهری خواهد بود.
افزایش گشتاور، کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد در سرعتهای پایین، بدون پیچیدگیهای یک سیستم هیبریدی کامل؛ اینها دقیقاً همان چیزهایی هستند که یاماها با پیشرانه جدید خود ارائه کرده است. در حالی که بازار موتورسیکلتهای هیبریدی هنوز جای زیادی برای رشد و پیشرفت دارد، FZ-S FI Hybrid نشان داده که میتوان فناوری هیبریدی را بدون هزینههای سرسامآور در اختیار عموم قرار داد.
ویژگی مشخصات
نوع موتور تک سیلندر، ۱۴۹ سی سی
حداکثر قدرت ۱۲.۴ اسب بخار در ۷,۲۵۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۳.۳ نیوتن متر در ۵,۵۰۰ دور بر دقیقه
مصرف سوخت تخمینی پیمایش بیش از ۵۰ کیلومتر مسافت با هر لیتر سوخت
وزن ۱۳۵ کیلوگرم
قیمت در هند ۱۲۹,۴۰۰ روپیه هند، معادل تقریباً ۱۴۰ میلیون تومان