#image_title

در حال حاضر، شرکت خودروسازی بی‌ام‌و در حال تجربه چالش‌های جدی در DESIGN شاخه ی خود است. این شرکت، که به‌عنوان نماد طراحی‌های اصیل و مهندسی بی‌نقص شناخته می‌شود، با کاهش فروش، مشکلات فنی و تغییرات مکرر در زبان طراحی روبرو شده است. یکی از عوامل اصلی این بحران، جدایی نادر فقیه‌زاده، یکی از برجسته‌ترین طراحان این شرکت، است که در دوران حضورش در بی‌ام‌و، آثاری جاودانه خلق کرد و استانداردهای جدیدی در طراحی خودروهای لوکس به‌جا گذاشت.

نادر فقیه‌زاده، که در طول ۱۸ سال حضورش در بی‌ام‌و، به طراحی برخی از محبوب‌ترین و ماندگارترین مدل‌های این شرکت پرداخت، به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین طراحان تاریخ این شرکت شناخته می‌شود. از سری ۶ کوپه، گرن کوپه و کانورتیبل گرفته تا نسل پنجم و ششم سری ۷، آثار او همواره مورد تحسین کارشناسان و علاقه‌مندان خودرو قرار گرفتند.

اما پس از جدایی فقیه‌زاده، بی‌ام‌و وارد مسیر جدیدی در طراحی شد. این تغییرات پی‌درپی، نه‌تنها مشتریان را گیج کرده، بلکه باعث از دست رفتن هویت بصری بی‌ام‌و شده است؛ هویتی که روزگاری با طراحی‌های ماندگار و اصالت در جزئیات شناخته می‌شد.

در حال حاضر، بی‌ام‌و در تلاش است تا با رقیبان خود، مانند تسلا، رقابت کند. اما این تلاش‌ها، با تولید خودروهای الکتریکی با طراحی‌های عجیب و دور از انتظار، به قدر کافی موفق نبوده است. بی‌ام‌و با کانسپت‌های ویژن نئو کلاس و نئو کلاس X، اعلام کرده که هیچ بازگشتی از مسیر جدید طراحی وجود ندارد، اما این مسیر به قیمت قربانی کردن اصالت و هویت برند تمام شده است.

در کنار بحران طراحی، بی‌ام‌و با مشکلات جدی در عملکرد فنی خودروها نیز روبرو شده است. در سال ۲۰۲۴، به‌دلیل مشکلات ترمز تأمین‌شده توسط شرکت کانتیننتال، بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو تحت تأثیر قرار گرفتند. همچنین، کاهش فروش در چین و آلمان به‌دلیل رقابت شدید و جنگ‌های تجاری، باعث شد سود خالص این شرکت به ۷.۶۸ میلیارد یورو کاهش یابد؛ رقمی که نسبت به سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است.

با این حال، بی‌ام‌و اکنون با تغییرات جدید در تیم طراحی، امید به آینده دارد. دو طراح جدید، ماکسیمیلیان میسونی و الیور هایلمر، به هدایت تیم طراحی بی‌ام‌و منصوب شده‌اند. هرچند این تغییرات می‌تواند به بازسازی تیم طراحی کمک کند، اما آثار آن در خودروهای جدید بی‌ام‌و تا چند سال دیگر قابل‌مشاهده خواهد بود.

در آینده، اگر فروش خودروهای جدید بی‌ام‌و نتواند موفقیت‌آمیز باشد، احتمالاً سهامداران شرکت مجبور به تغییر در استراتژی خواهند شد. شاید در آینده، بی‌ام‌و به هویت اصیل خود بازگردد؛ همان هویتی که با خودروهای کلاسیک مانند سری ۳، سری ۵ و سری ۶، قلب علاقه‌مندان به خودرو را تسخیر کرده بود. اما تا آن زمان، این برند باید با چالش‌هایی که خود ایجاد کرده، مواجه شود و راه‌حلی برای بازگشت به روزهای اوج پیدا کند.