بانک الضریب بن، از مدیران ارشد سابق جنرال موتورز، دلیل تصمیم این شرکت برای حذف برند های هامر، ساب، پونتیاک و ساترن را در دوران رکود بزرگ اقتصادی تشریح میکند.
باب لوتز در مصاحبهای اخیر، دلیل این تصمیمات را عنوان کرد. او توضیح داد که جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸، برندهای هامر، ساب، پونتیاک و ساترن را حذف کرد، زیرا این تصمیمات سخت، ناشی از شرایط بحرانی مالی آن زمان و نیاز به تمرکز بر روی برند های اصلی و سودآورتر بود.
لوتز توضیح داد که دوران ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ برای سه خودروساز بزرگ دیترویت (جنرال موتورز، فورد و کرایسلر) بسیار سخت بود. در حالی که فورد به طور رسمی اعلام ورشکستگی نکرد (اگرچه از کمکهای مالی دولت بهرهمند شد)، جنرال موتورز و کرایسلر مجبور به این کار شدند. جنرال موتورز به نظر بدترین شرایط را داشت، چرا که این شرکت مجبور شد چهار برند خود را حذف کند تا بتواند سرپا بماند.
طبق دلایل لوتز، پونتیاک یکی از برندهایی بود که تلاش زیادی برای حفظش کرد، اما نتوانست نظر مدیران ارشد را تغییر دهد. لوتز همچنین اضافه کرد که ساب یک برند “عجیب و غریب” بود که سالها پیش از این تصمیم حذف میشد.
لوتز در مورد ساترن نیز صحبت کرد و عنوان کرد که دلیل اصلی تشکیل ساترن دیگر وجود نداشت. او توضیح داد که شورولت به همان اندازه خوب و قابل اعتماد بود و شبکههای فروش در آن زمان یاد گرفته بودند که اگر میخواهید در کسبوکار بمانید، نباید به مشتری ضرر بزنید.
لوتز همچنین در مورد هامر توضیح داد که تبدیل هامر به یک برند مستقل از ابتدا اشتباه بود. او توضیح داد که باید هامر را بخشی از جیامسی کند تا بتواند یک مدل به فروشگاههای جیامسی اضافه کند و وقتی آن مدل قدیمی میشد، جایگزینش کند.
در ادامه لوتز صحبت کرد که بیوک و جیامسی نیز در معرض حذف قرار داشتند. در مورد بیوک، او توضیح داد که دولت اوباما و وکلای ورشکستگی همه میخواستند جنرال موتورز فقط به شورولت و کادیلاک محدود شود و بیوک حذف گردد، اما این برند به دلیل محبوبیتش در چین حفظ شد.
لوتز در آخر صحبت کرد که اگر شرایط کمی متفاوت بود، شاید امروز جنرال موتورز شرکتی کاملاً متفاوت میبود.