بررسی دی‌اس ۳ مدل ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که این برند فرانسوی در حال تولید خودروهایی متناسب با سلیقه افراد مختلف جامعه است. دی‌اس اتوموبیلز، برندی که یک دهه پیش از شرکت مادر خود، سیتروئن، جدا شد، همچنان در تلاش است تا جایگاه خود را به عنوان یک برند لوکس مستقل تثبیت کند.

با وجود اینکه این برند فرانسوی اکنون دارای ترکیب مدرنی از مدل‌هایی همچون دی‌اس ۴، دی‌اس ۷ و دی‌اس ۹ است، برخی هنوز آن را زیرمجموعه‌ای از سیتروئن می‌دانند. این تصور تا حدی به دلیل حضور اولیه دی‌اس ۳ با نشان‌های سیتروئن در زمان عرضه در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده است.

خودروهای دی‌اس در جاده‌های ایران می‌توانستند بسیار جلب توجه کنند، اما تحریم‌ها باعث شده‌اند کشور از حضور نسخه‌های جدید این خودرو محروم بماند.

دی‌اس اتوموبیلز برای تغییر این دیدگاه، با طراحی جدید و استراتژی‌های بازاریابی، تلاش می‌کند فاصله‌ای قابل‌توجه از گذشته خود ایجاد کند. مدل فعلی دی‌اس ۳ دیگر یک هاچ‌بک ساده نیست؛ بلکه یک کراس‌اوور کامپکت مدرن است که با رقبایی همچون آئودی Q2، مینی آکمن و فیات ۶۰۰ رقابت می‌کند.

این خودرو با طول ۴۱۱۸ میلی‌متر و عرض ۱۸۰۰ میلی‌متر، طراحی‌ای چشمگیر دارد که به وضوح تلاش می‌کند تا توجه خریداران جوان و علاقه‌مند به مد را جلب کند. دی‌اس ۳ در دو نسخه بنزینی و الکتریکی عرضه می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این بررسی، ما مدل بنزینی را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

طراحی و سبک دی‌اس ۳ مدل ۲۰۲۵ زیبا و چشمگیر است، اما با محدودیت‌های فنی همراه است. امتیاز طراحی این خودرو ۶ از ۱۰ است. دی‌اس با آخرین فیس‌لیفت خود، نام “Crossback” را از دی‌اس ۳ حذف کرده است تا تمرکز خود را بر روی کراس‌اوور بودن این مدل نشان دهد.

در زمینه پیشرانه، دی‌اس تصمیم به کاهش گزینه‌های موجود گرفته است. موتور قدرتمند ۱۵۳ اسب بخاری و دیزل‌ها حذف شده‌اند و اکنون تنها دو گزینه ۱۰۰ اسب بخار (دنده دستی) و ۱۲۹ اسب بخار (اتوماتیک) در دسترس هستند.

فضای داخلی دی‌اس ۳ مدل ۲۰۲۵

امتیاز فضای داخلی این خودرو ۵ از ۱۰ است. دی‌اس تلاش کرده است تا فضای داخلی دی‌اس ۳ را با استفاده از مواد لوکس و طراحی مدرن جذاب کند. فرمان جدید با دکمه‌های ضخیم‌تر و صفحه نمایش ۱۰.۳ اینچی لمسی با نرم‌افزار جدید Iris به خودرو اضافه شده است.

اما کنترل‌های لمسی خازنی، همچنان استفاده‌ای ناخوشایند دارند و سیستم تهویه نیز تنها از طریق صفحه نمایش قابل تنظیم است که بسیار گیج‌کننده به نظر می‌رسد.

عملکرد و رانندگی دی‌اس ۳ مدل ۲۰۲۵ نیز ناامیدکننده است و امتیاز آن ۵ از ۱۰ است. پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی سه سیلندر دی‌اس ۳ همراه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، عملکردی متوسط ارائه می‌دهد.

تغییر دنده‌ها گاهی اوقات نامنظم و کند هستند و تجربه رانندگی به خصوص در جاده‌های پرسرعت تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

هزینه‌ها و ارزش خرید دی‌اس ۳ مدل ۲۰۲۵

امتیاز هزینه‌ها و ارزش خرید این خودرو ۴ از ۱۰ است. با قیمت پایه نزدیک به ۳۱ هزار پوند، دی‌اس ۳ به وضوح مشتریانی را هدف قرار داده است که به دنبال خودروهایی با طراحی لوکس و متفاوت هستند.

با این حال، این قیمت در مقایسه با رقبای مشابه همچون فیات ۶۰۰ که با همان مشخصات پیشرانه با ۶۰۰۰ پوند کمتر عرضه می‌شود، بسیار بالا به نظر می‌رسد.

در سال ۲۰۲۵، دی‌اس قصد دارد نسخه‌های هیبریدی را جایگزین مدل‌های بنزینی کند که احتمالا قیمت‌ها را حتی بیشتر از گذشته افزایش خواهد داد.

جمع‌بندی

امتیاز کلی دی‌اس ۳ مدل ۲۰۲۵، ۵ از ۱۰ است. این خودرو در تلاش برای متمایز شدن به عنوان یک کراس‌اوور لوکس، طراحی جذاب و مواد مرغوبی ارائه می‌دهد، اما در زمینه عملکرد، فضای داخلی و ارزش خرید، انتظارات را برآورده نمی‌کند.

با وجود جذابیت ظاهری، استفاده از پلتفرم مشترک با برندهای دیگر استلانتس باعث شده است که این خودرو نتواند از نظر دینامیک و تجربه رانندگی، جایگاه قابل‌توجهی پیدا کند.

این خودرو در مجموع بیشتر به عنوان یک لوازم جانبی مد برای مشتریانی که به ظاهر و برند اهمیت می‌دهند، مناسب است تا یک خودروی عملی و ارزشمند. برای کسانی که به دنبال تجربه رانندگی بهتر و ارزش خرید بالاتر هستند، گزینه‌های بهتری در بازار وجود دارد.