تویوتا C-HR یکی از محصولات تویوتا در کلاس کراساوورهای لوکس است که در بازارهای جهانی فروش خوبی داشته است.
این خودرو در سال 2016 به عنوان یک کراساوور کوپه معرفی شد. نام C-HR مخفف “Coupe High-Rider” است که به ترکیب طراحی اسپرت کوپهمانند و ارتفاع بالاتر آن نسبت به خودروهای معمولی اشاره دارد. C-HR روی پلتفرم TNGA-C ساخته شده که با خودروهایی مانند کرولا و پریوس مشترک است.
اولین فیسلیفت این مدل در سال 2019 انجام شد که شامل تغییرات در سپرها، طراحی چراغها و اضافه شدن سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفتهتر بود. نسل دوم C-HR در سال 2023 معرفی شد که طراحی آن جسورانهتر شده و ویژگیهای مدرنی مانند چراغهای باریک LED و خطوط تهاجمیتر به آن اضافه شده است.
یکی از نسخههای ویژه C-HR در چین تولید میشود. تویوتا این مدل را از طریق همکاری خود با FAW و GAC در دو نسخه جداگانه عرضه میکند. مدل تولیدی FAW با نام Izoa شناخته میشود، در حالی که نسخه GAC همان C-HR اصلی است. این مدلها با موتورهای بنزینی و هیبریدی عرضه میشوند تا نیازهای بازار چین را برآورده کنند.
الماس خودرو، برند زیرمجموعه نامی خودرو، قصد دارد C-HR را با ظاهر فیسلیفت 2019 در ایران عرضه کند. در دوره هفتم سامانه واردات خودرو، این شرکت درخواست ثبت اولویت خود را برای سایت قرار داده است.
طراحی بدنه تویوتا C-HR بسیار جذاب است. در بخش جلویی، شاهد چراغهای بزرگی هستیم که قسمت بالایی آن دیلایت به صورت برجسته کار شده است. این خودرو به دلیل هیبرید بودن، جلو پنجره بزرگی ندارد و در این قسمت پلاستیکی قرار گرفته که نشان آبی تویوتا بر روی خودروهای برقی و هیبرید خود را نشان میدهد.
ترکیب خطوط برجسته و فرو رفته بر روی کاپوت و بدنه این خودرو بسیار آن را متمایز کرده است. گلگیرهای این خودرو با فضاسازیهایی که در آن به کار بردهاند، مقداری از بدنه خودرو بیرون آمدهاند.
برجستگی دو گلگیر و بخش وسطی دربها در این خودرو کمتر دیده میشود. در این خودرو، برای مرتفعتر نشان دادن آن از فلاپ به دور گلگیر و دربها استفاده شده است.
طراحی داخلی تویوتا C-HR نیز بسیار جذاب است، با ترکیب رنگی مشکی در اکثر بخشها و نوار رنگی در بخش وسطی داشبورد و دور مانیتور.
مشخصات فنی تویوتا C-HR
این کراساوور جمعوجور به پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی مجهز است. پیشرانه بنزینی تویوتا C-HR توان تولید 146 اسب بخار را با گشتاور 188 نیوتنمتر دارد.
قوای محرکه الکتریکی C-HR 109 اسب بخار قدرت را با گشتاور 202 نیوتنمتر تولید میکند. توان تجمیعی این خودرو 184 اسب بخار است که با توجه به وزن 1500 کیلوگرمی آن، عدد قابل قبولی میباشد. این توان و گشتاور به واسطه یک گیربکس E-CVT به چرخهای جلو انتقال داده میشود.
تویوتا C-HR میتواند در کمتر از 9.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را داشته باشد.
اطلاعات فنی تویوتا C-HR
مشخصات فنی تویوتا C-HR به شرح زیر است:
* برند: تویوتا
* مدل: C-HR
* کلاس بدنه: کراساوور
* سال تولید: 2023
* حجم موتور: 1987 سیسی
* تعداد سیلندر: 4
* تعداد سوپاپ: 16
* فناوری موتور: هایبرید و تنفس طبیعی
* قدرت: 184 اسب بخار
* گشتاور: 202 نیوتنمتر
* شتاب 0 تا 100: 8.2 ثانیه
* حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
* گیربکس: E-CVT
* انتقال قدرت: دیفرانسیل جلو
* تعلیق جلو: مکفرسون
* تعلیق عقب: مولتیلینک
* طول: 4390 میلیمتر
* عرض: 1795 میلیمتر
* ارتفاع: 1565 میلیمتر
* فاصله محوری: 2640 میلیمتر
* وزن: 1575 کیلوگرم
* حجم باک: 43 لیتر
* مصرف سوخت: 5.09 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر ترکیبی
کابین و امکانات کراساوور تویوتا
طراحی داشبورد این خودرو بهروز بودن خودروهای امروزی نیست و سبک طراحی به کار رفته در آن به شیوه خودروهای تولیدی در سالهای 2010 تا 2020 است.
اما این قدیمی بودن المانهای طراحی داشبورد باعث نمیشود که تویوتا C-HR آن زیبایی که انتظار میرود را نداشته باشد.
تویوتا C-HR برای عاشقان خودروهای ژاپنی دقیقا میتواند یک خودرو عالی باشد چون تمامی فاکتورهای لازم همانند الگوهای شکل عجیب در کابین، اصالت خودروهای ژاپنی و … را دارد.
فاصله بین دو محور این خودرو مناسب است ولی به اندازهای نیست که سرنشینان ابعاد بسیار جاداری را در دسترس داشته باشند. فاصله بین محورهای جلو و عقب تویوتا C-HR 2640 میلیمتر است.
دید در بخش عقب به دلیل استفاده از صندلیهای اسپرت، ارتفاع و عرض کم شیشههای ردیف دوم مقداری محدود است.
در این کراساوور امکاناتی نظیر حالتهای مختلف رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کروز به
تولید و عرضه شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی تویوتا C-HR
در این کراساوور امکاناتی نظیر حالتهای مختلف رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کروزکنترل، هشدار هوشیاری راننده، استارت دکمهای، رینگهای 17 اینچی آلومینیومی، ورود بدون کلید، فناوری LED چراغها، سانروف، کلاستر نیمه دیجیتال، صفحهنمایش مالتیمدیا لمسی و … دیده میشود.
رقبای تویوتا C-HR
در کلاس خودروهای اسپرت هیبریدی، گزینههای ژاپنی و کرهای فعلا در بازار ایران موجود نیستند.
اما با ادامه یافتن روند واردات خودرو، انتظار میرود در آینده نه چندان دور رقبایی نیز برای این خودرو پیدا شود و بازار کراساوورهای اسپرت را در ایران داغتر کند.
اگر فیلترهای مقایسه را بازتر کنیم و اجازه دهیم خودروهای چینی نیز وارد رقابت شوند، GAC امکو یکی از بازیگران این رده خواهد شد.
تویوتا کراس و هوندا HRV نیز با اینکه خودروهایی اسپرت نیستند، میتوانند رقیبی برای تویوتا C-HR باشند.