اتحادیه اروپا قصد دارد استفاده از فیبر کربن در خودروها را ممنوع کند. فیبر کربن مادهای پیشرفته است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، هوافضا و توربینهای بادی کاربرد دارد. این ماده به دلیل استحکام بالا و وزن کم، تحولی بزرگ در طراحی و عملکرد وسایل نقلیه ایجاد کرده است.
پارلمان اروپا پیشنویسی اصلاحشده از دستورالعمل خودروهای پایان عمر را تهیه کرده است که هدف آن سازگارتر کردن فرآیند بازیافت خودروها با محیط زیست است. نکته قابل توجه این است که در این پیشنویس، فیبر کربن برای اولین بار در جهان به عنوان یک ماده مضر طبقهبندی شده است.
دلیل اصلی این طبقهبندی، مشکلات مرتبط با دفع فیبر کربن است. این ماده معمولاً با رزین ترکیب میشود و هنگام دور ریخته شدن، رشتههای رزین ممکن است وارد هوا شده و مشکلاتی مانند درد در تماس با پوست و غشاهای مخاطی انسان یا اتصال کوتاه در تجهیزات صنعتی ایجاد کنند.
بازار جهانی فیبر کربن در سال ۲۰۲۴ حدود ۵.۴۸ میلیارد دلار ارزش داشته و انتظار میرود تا سال ۲۰۳۵ به ۱۷.۰۸ میلیارد دلار برسد. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از این بازار مربوط به صنعت خودروسازی است که با رشد خودروهای الکتریکی، سهم آن در حال افزایش است.
اگر ممنوعیت استفاده از فیبر کربن در خودروها اجرایی شود، شرکتهای بزرگی مانند تورای، تیجین و میتسوبیشی کمیکال ژاپن که ۵۴ درصد از بازار جهانی فیبر کربن را در اختیار دارند، بیشترین آسیب را خواهند دید. همچنین خودروسازانی مانند مکلارن که شاسی تمامی ابرخودروهای خود را از فیبر کربن میسازند، با چالشی اساسی مواجه خواهند شد.
این ممنوعیت در صورت تصویب نهایی، تا سال ۲۰۲۹ اجرایی نخواهد شد. با این حال، زمان زیادی برای صنعت خودرو که طراحی و توسعه خودروهای جدید سالها زمان میبرد، باقی نمانده است.