#image_title

ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ شاهد تغییرات قابل توجهی بود، از جمله خصوصی‌سازی این شرکت بزرگ خودروسازی خاورمیانه که پس از سال‌ها مدیریت دولتی، سکان هدایت آن به دست بخش خصوصی افتاد. با روی کار آمدن مدیران جدید، تغییرات ساختاری جدی در دستور کار قرار گرفت با هدف بازگشت به سوددهی و ارتقای کیفیت محصولات.

یکی از نتایج مدیریت نادرست دولتی، ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه متعدد با اهداف مختلف بود که هزینه‌های بالایی را به همراه داشت و چندان سودآور نبود. ایران خودرو نیز در طول سال‌ها، شاهد تاسیس شرکت‌های زیادی بود.

به تازگی، ایران خودرو شرکت جتکو را منحل کرد و به نظر می‌رسد این روند در مورد دیگر زیرمجموعه‌های ناکارآمد این خودروساز نیز ادامه یابد.

انحلال جتکو، که مسئولیت نوآوری و توسعه فنی گروه صنعتی ایران‌خودرو را بر عهده داشت، به عنوان اولین گام در این مسیر تلقی می‌شود. کارمندان و مهندسان این بخش به دیگر قسمت‌های شرکت منتقل شده‌اند و ساختمان آن به مجموعه ایران خودرو پریمیوم و تعمیرات گیربکس واگذار شده است. دلیل اصلی انحلال جتکو، هزینه‌های بالای آن و نبود سوددهی کافی عنوان شده است.

همچنین، زمزمه‌هایی در مورد انحلال شرکت ایپکو، که در زمینه تحقیق و توسعه موتور فعالیت می‌کند، شنیده می‌شود. این شرکت با پیشنهاد مهندسین و اساتید دانشگاه‌ها تاسیس شد و پروژه‌های مهمی مانند انژکتور کردن موتور پیکان را با همکاری شرکت‌های خارجی به انجام رساند. به نظر می‌رسد ایران خودرو قصد دارد با متمرکز کردن واحدهای تحقیقاتی و توسعه خود در یک بخش، هزینه‌ها را کاهش داده و هماهنگی مهندسی در مجموعه‌های خود را افزایش دهد.

این تغییرات در حالی صورت می‌گیرد که ایران خودرو در تلاش است تا با اصلاح ساختارها و کاهش هزینه‌های غیرضروری، بار دیگر به مسیر سوددهی بازگردد و جایگاه خود را در بازار خودروی ایران و خاورمیانه تقویت کند.