ثبت نام ایران خودرو سود سابق را ندارد
بازار خودروهای صفر کیلومتر داخلی و ثبتنام در شرایط فروشهای فوقالعاده و پیشفروش ایرانخودرو دیگر سودده نیست. اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار در ایران طی چند سال گذشته به حداکثر خود رسیده بود و همین موضوع باعث شد بسیاری از دلالان به بازار خودرو ورود پیدا کنند. در برخی از محصولات که تقاضای

بازار خودروهای صفر کیلومتر داخلی و ثبتنام در شرایط فروشهای فوقالعاده و پیشفروش ایرانخودرو دیگر سودده نیست.
اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار در ایران طی چند سال گذشته به حداکثر خود رسیده بود و همین موضوع باعث شد بسیاری از دلالان به بازار خودرو ورود پیدا کنند. در برخی از محصولات که تقاضای بالا برای آنها وجود داشت، اختلاف قیمت حتی ۳ برابر هم شده بود؛ برای مثال ایرانخودرو پژو پارس با موتور TU5 را در اواخر سال ۱۴۰۱ به قیمت حدودی ۱۸۵ میلیون تومان به بازار عرضه میکرد اما خریدارانی که قصد فروش خودرو را داشتند در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان آن را آگهی میکردند. یکی از دلایل این اختلاف قیمت ایجاد سیستم لاتاری (قرعهکشی) خودرو توسط دولت و سیاستهای تحمیلی قیمتگذاری دستوری بود. سیاستگذاری دولت در نهایت مقداری تغییر پیدا کرد و سیستم قرعهکشی خودرو نیز برچیده شد. بعد از کنار گذاشتن سیستم قرعهکشی، دولت نیز دست خودروسازان را در افزایش قیمت بازتر کرد و بهصورت پلکانی اختلاف قیمت خودرو در درب کارخانه و بازار کم و کمتر شد. کاهش اختلاف قیمت به حدی بود که بسیاری از دلالان دیگر بازار خودروهای داخلی بهخصوص ایرانخودرو را سودده نمیدانند و اظهار میکنند که سرمایهگذاری در این بازار ارزش خواب پول را ندارد.
تا قبل از خصوصیسازی ایرانخودرو مقداری جان در بازار روبهزوال خودروهای داخلی وجود داشت. مدیران بخش خصوصی که سکان ایرانخودرو را در دست گرفتند، یکی از هدفگذاریهای خود را کاهش هرچه بیشتر اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای سودده کردن شرکت تعیین کردند. افزایش قیمت کارخانه محصولات ایرانخودرو یکی از اولین اقدامات بخش خصوصی بود. انتظار میرود افزایش قیمتها به همین منوال ادامهدار باشد.
قیمت برخی محصولات ایران در کارخانه و بازار:
| نام محصول | قیمت کارخانه (میلیون تومان) | قیمت بازار (میلیون تومان) | اختلاف قیمت کارخانه و بازار (میلیون تومان) |
| — | — | — | — |
| سورن پلاس XU7P | ۶۲۳ | ۷۱۱ | ۸۸ |
| تارا V4 | ۹۰۱ | ۱۱۳۰ | ۲۲۹ |
| رانا پلاس | ۶۰۷ | ۷۶۰ | ۱۵۳ |
| ۲۰۷ سقف شیشهای دندهای | ۶۷۵ | ۹۲۱ | ۲۴۵ |
| دنا پلاس توربو آپشنال | ۹۴۳ | ۱۲۲۰ | ۲۷۷ |
| ریرا | ۱۱۳۰ | ۱۶۴۲ | ۵۱۲ |
| آریسان | ۴۵۹ | ۵۷۰ | ۱۱۱ |
شاید سوال بسیاری از شما این باشد که آیا ثبتنام در شرایط فروشهای فوقالعاده و پیشفروش ایرانخودرو دیگر سودی دارد؟ برای درک درست از این مسئله باید وضع فعلی کشور و برنامههای افزایش قیمت پیش رو را در نظر داشته باشیم. در این روزها که سیگنالهای مثبت مذاکرات ایران و آمریکا به بازار خودرو نیز رسیده و باعث شده خودرو نیز هرچند کم ولی تأثیرگذار قیمت آن در بازار کاهش یابد، قطعاً حاشیه سود بازار نیز کمتر خواهد شد. در صورت هرگونه توافقی، قیمت خودرو پایینتر خواهد آمد. شاید برخی از افراد متصور شوند که قیمت کارخانه نیز کاهش خواهد یافت اما در عمل قیمت کارخانه نمیتواند کاهش داشته باشد چراکه همچنان از تورم انتظاری عقبتر است.
مسئله دیگری افزایش قیمت خودروسازان است. بنا به اخبار رسیده، خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند و مجوزهای لازم را هم دریافت کردهاند. این افزایش قیمت شاید برای افرادی که در شرایط فروش فوقالعاده ثبتنام کردهاند حائز اهمیت نباشد اما در شرایط پیشفروش مسئله مهمی است. در شرایط پیشفروش خودروها به دنبال افزایش قیمت کارخانه، خریدار باید قیمت جدید اعلامی را در دو مرحله پرداخت کند. همین موضوع باعث شده است که پیشفروشهای ایرانخودرو دیگر سودهای قابلتوجهی نداشته باشند. در نهایت توصیه میکنیم اگر دنبال سرمایهگذاری در بازار خودروهای داخلی هستید، این بازار دچار تغییرات زیادی شده است و همانند ۲ سال گذشته و قبل از آن نمیتواند سرمایهگذار را راضی کند.
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0